Jump to content

Skifte fra Sabb 10 hk diesel til bensinmoter?

Dag Victor Kyvik

Recommended Posts

Jeg har en gammel tresnekke med en Sabb 10 hk dieselmotor. Denne bråker endel. Er det mulig å skifte til en 1 sylinders bensinmotor enkelt, dvs. bruk av samme aksling etc, eller må jeg skifte ut alt sammen? Skulle gjerne hatt mer stillegående båt, som ikke slår så hardt. Kanskje det er noen som har gjort dette før og har noen råd?

Velkommen til forumet. Synes det blir bytte feil vei jeg da, men stillere blir det jo. Hva med nyere diesel med flere sylindere da?. Hvis du har Sabb sitt vridbare propellsystem, kan du nok ikke bruke dette på noe annet en Sabb, tror jeg. Har du fast propell derimot, kan det brukes hvis det passer til ytelsen på ny motor.

Lydisolering er nevnt her, og demper jo mye av støyen, men ristingen beholder du jo. Man kan ha fleksible motorefester. Har ingen erfaring med det på Sabben selv, men har hørt at den har en tendens til å slite ut slike raskere en vanlig. Ellers så er den jo ikke fullt så "masete" når den ikke går i fullt driv.

Velkommen til forumet.

Jeg hadde ikke valgt å bytte sabben med en bensinmotor.

I denne tråden finner du mye god info om Sabb. Se litt på løsningen med vibrasjonsdemping.

Dette sammen med støyisolering av motorkassen, så kommer du langt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

• 1 år senere...

Fleksible motorfester til sabb går dårlig.. er som regel fast hylse på disse, og den kombinasjonen går ikke.. I min båt står sabben på malmfuru stokker, rister litt, men verre med eikestokker ol.. Værste ristinga jeg har opplevd er 10 hk sabb i Innværsnekke (plastbåt med stål fundament)

Det er en skam å kvitte seg med en Sabb - verdens fineste båtmotor, men jeg skjønner problemet med støy og risting. God lydisolering og godt polstede sitteunderlag reduserer kanskje de verste plagene. Skal du erstatte den med en bensinmotor, må du nok regne med å måtte bygge om motorbeddingen din en del, og så må du sørge for å få med deg tilhørende aksel og hylse. En to-sylindret bensinmotor vil naturligvis gå langt lunere, men du får ikke mer enn brøkdelen av Sabbens driftsikkerhet og slitestyrke.

Det vi gjorde med SABB 6-12 semidiesel, var at vi skrudde et stag fra toppen av motor og ut i borde. Godt festet til et sterkt spant hadde dette en utrolig effekt på vibrasjon. Har aldrig sett dette gjordt på 10-hesteren. Har heller aldrig sett et fornuftig argument på at det ikke skulle ha samme effekt her.

Er jo nesten gratis å prøve. Sef må du også isolere. Ikke bare ned til dørken, men helt ned i bunn ! Dette er veldig viktig, motorkassen må være helt lufttett skal man få full effekt av isolasjon. Luft til motor taes inn gjennom en lydfelle ( en enkel "labyrint" hvor alle flater er kledd med isolasjon).

Ville vert veeeeeeeeeldig skeptisk til bytte UT en SABB mot en pangsinmotor :confused:

(har du noengang luktet på eksosen til en SABB som har gått på tomgang i seks timer? Og sammenlignet med en like gammel Volvo eller Perkings ?) :yesnod:

Redigert av tb55 (see edit history)

Sabb 10 er en skatt du ikke må kvitte deg med! Den går like greit under vann som over vann. Jeg ville annbefalt deg og rive den gammle motorkasse, og bygge ny, med skikkelig lydisolering.

Skaff deg skikkelig isolering. Det finnes støydempingsplater med bly plate i, jeg vil tro dette er en av de beste isoleringsmetodene til billigst pris.

En smart ting kan være og lime på isolering også rundt ytterste kant på lokket, der det treffer veggene på motorkassa, og ''klemme'' lokket nedpå med slike Lukelåser. Dette vil dempe lydnivået mere en du tror! yesnod.gif

Lykke til videre! flag_bp.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...