engblad Startet 8.November.2009 Link til dette innlegget Startet 8.November.2009 (redigert) En ulyd oppsto ganske nylig på min Mariner 4m utenbordsmotor. Tror den er fra rett over 2000-tallet. Ulyden er ikke tilstede når motoren står i fri, men idet jeg setter den i forover eller revers, kommer en slags skrapelyd. Virker som bråket kommer fra rorstammen, men jeg er ikke 100 % sikker. Ulyden forsvinner når jeg gasser opp, men returnerer når jeg skrur ned gassen igjen. Motoren er forøvrig litt kranglete når jeg har hatt den i forovergir, og skal sette den i fri. Den smetter liksom ikke på plass i fri, men gir fra seg en svak tikkelyd. Benner man litt på girspaken, slutter lyden og motoren går i fri. Vet ikke om dette er relevant for det overnevnte problem. Noen som kan ha en idé om hva ulyden kan indikere? Redigert 8.November.2009 av engblad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Har du sett på hvordan gearoljen ser ut? Majonaise? Mye spon i den? Redigert 8.November.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
engblad Svart 8.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Problemet er at jeg er ganske grønn når det kommer til påhengsmotorer. Har tatt en rask kikk under lokket på motoren, men kan ikke se noen påfyllingsmulighet. Avtappinga er ganske eksplisitt - i bunn av stammen, men jeg finner liksom ikke noe sted hvor gearolja kan helles på. Sikkert nokså banalt dette. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 jeg finner liksom ikke noe sted hvor gearolja kan helles på. gearolje skal ikke helles på men pumpes inn gjennom avtappingshull. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det er riktig Du trenger en tube med gearolje for utenbordsmotorer og to nye pakninger til skruene. Du har en skrue under og en over. Sørg for at motor står loddrett. sett et kar under den nederste skruen. skru opp begge skruene (nederste først) og la det renne til det er tomt. Skift pakninger på skruene. Ta så tuben med gearolje og press inn i det nederste hullet (jevnt og rolig) til det tyter ut av det øverste. Skru igjen øverste skruen mens du holder tuben på plass. Fort deg så å skru igjen nederste skruen. Da har du skiftet gearolje. Ta et bilde av oljen du har i karet Det du kanskje ikke får med på bildet er stålspon se om det glinser. Ta på en gummihanske og ta gjennom oljen. er det mye vil det nok sitte igjen noe på fingrene. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Anbefaler deg å kjøpe en pumpe til å trykke inn gear olja. Biltema har både olje og pumpe. Koster rundt 100 kr til sammen Jeg forsøkte å få 1/2 liter olje inn på en påhenger med en tube som varpå 1/2 liter. Ble 0,4 liter fra ene tuben - også måtte jeg bytte tube. Sløsing Men jeg lærer - neste gang går det bedre Begynn med å sjekke gear olja - og håp at gearet er inntakt. Redigert 8.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
engblad Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Ordna seg med oljeskift gitt. Takk skal dere ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.