Jump to content

Ulyd fra Mariner 4-hesters totakter


engblad

Recommended Posts

En ulyd oppsto ganske nylig på min Mariner 4m utenbordsmotor. Tror den er fra rett over 2000-tallet. Ulyden er ikke tilstede når motoren står i fri, men idet jeg setter den i forover eller revers, kommer en slags skrapelyd. Virker som bråket kommer fra rorstammen, men jeg er ikke 100 % sikker. Ulyden forsvinner når jeg gasser opp, men returnerer når jeg skrur ned gassen igjen.

 

Motoren er forøvrig litt kranglete når jeg har hatt den i forovergir, og skal sette den i fri. Den smetter liksom ikke på plass i fri, men gir fra seg en svak tikkelyd. Benner man litt på girspaken, slutter lyden og motoren går i fri. Vet ikke om dette er relevant for det overnevnte problem.

 

Noen som kan ha en idé om hva ulyden kan indikere?

Redigert av engblad (see edit history)
Link to post

Har du sett på hvordan gearoljen ser ut?

 

Majonaise?

Mye spon i den?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er riktig

 

Du trenger en tube med gearolje for utenbordsmotorer og to nye pakninger til skruene.

Du har en skrue under og en over.

 

Sørg for at motor står loddrett.

sett et kar under den nederste skruen.

skru opp begge skruene (nederste først) og la det renne til det er tomt.

Skift pakninger på skruene.

Ta så tuben med gearolje og press inn i det nederste hullet (jevnt og rolig) til det tyter ut av det øverste.

Skru igjen øverste skruen mens du holder tuben på plass. Fort deg så å skru igjen nederste skruen.

Da har du skiftet gearolje.

Ta et bilde av oljen du har i karet

Det du kanskje ikke får med på bildet er stålspon se om det glinser.

Ta på en gummihanske og ta gjennom oljen. er det mye vil det nok sitte igjen noe på fingrene.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Anbefaler deg å kjøpe en pumpe til å trykke inn gear olja. Biltema har både olje og pumpe. Koster rundt 100 kr til sammen

 

Jeg forsøkte å få 1/2 liter olje inn på en påhenger med en tube som varpå 1/2 liter. Ble 0,4 liter fra ene tuben - også måtte jeg bytte tube. Sløsing :headbang: Men jeg lærer - neste gang går det bedre :yesnod:

 

Begynn med å sjekke gear olja - og håp at gearet er inntakt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...