Jump to content

Skal det hele tiden være litt blårøyk fra en TAMD41A?


Kjetel

Recommended Posts

Hei, har lest opp og ned i mente de forskjellige trådene angående røyk på TAMD41A maskinene. alle sier at de røyker mye hvit røyk når de starter, noe jeg er kjent med fra min gamle 30 maskin, som også røyket en del. Min 30 maskin sluttet helt å røyke når den ble varm, men det gjør ikke mine nåværende 2 stk. TAMD 41A maskiner. Det jeg lurer på er om de skal røyke litt blågrå røyk hele tiden? Hvis vi sammenligner dem med AQAD41B, som min far har i sin Nidelv 4000, hvordan skal eksosen oppleves i forhold?? :confused:

Når mine maskiner sviver, siver det ut blågrå røyk hele tiden. På Nidelven kan du ikke se at det kommer røyk opp fra drevene i det hele tatt??? Skal forskjellen være så stor?

Når jeg går sakte ( Opp til ca. 12 -1500 o/min. ) så er eksosen hele tiden blågrå. Når jeg drar på så blir den helt fin, og røyker ikke noe annet en helt hvit "damp".

Mine maskiner er tette og fine, nyjusterte ventiler og "tenningen" er sjekket, og var fin. Eksosspjeldene er hele og fine, og fungerer. Den røyker enda litt mer når de er koblet av. Oljeforbruket er helt fint, har fylt ett par desiliter i løpet av sesongen. Tempen er også som den skal være.

Merker også at eksosen er veldig "sterk" i lukten.

Jeg har faktisk ikke opplevd at de røyker intenst hvit røyk når de er kalde. ( Har ikke hatt det kaldere enn rundt null ett par dager. )

 

blir sprø av dette, rett før overhalingssett blir bestilt, og ombygging til B versjon starter, men det koster jo litt peng da..... :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan høres ut som du har et problem med uforbrent diesel...fårstår det slik at du har sjekket det meste med tenning,dyser etc.. Turbo ? du har vel ikke noe turbotrykk å snakke om før etter 2000 rpm. er det mye hvit røyk?, har du nok kjøling, skal egentleg ikkje vere kvit røyk å snakke om, selv ved nesten 100 % belastning...Kontr. turbotrykk?

Mye røyk ved oppstart?

A motorene har flate stempeltopper og annen kompr. enn B og P motorene. Sistnevnte har en spiss i stempeltopp.lurer på om ikkje dyser er litt forskjellig og. Derfor ryker A motorene litt mer, spesielt ved start.

Litt røyk før motor er driftsvarm er vanleg på type A. Div. Forder har samme problem, kaldrøyk ved start.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne dysene. Jeg fikk testet disse også, og de var helt fine.

Båten ble kjørt hjem på vannet fra England. Kan ikke huske at det var ett problem når vi kjørt den hjem, kan dieselpumpene være stilt annerledes alt etter hvor motorene blir levert? ( Kan jo også hende at det var slik, men at vi ikke tenkte/merket det. )Med tanke på forskjellig Diesel? Eller kan koksing av stempelringer, ventiler og lignende skape slike problemer?

Såkalte motorrenser, kan de evt. hjelpe?

Jeg har ikke fått komptestet den enda, venter på verktøyet, men har ikke noe pulserende trykk fra oljepåfylling, og ikke noe fra veivhusventilasjonen, så tviler på at det kan være noe igjennomslag.

Motorene klarer 3600 o/min med fult pådrag, og det virker som om de sparker bra i fra. Ett mysterium. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan høres ut som du har et problem med uforbrent diesel...fårstår det slik at du har sjekket det meste med tenning,dyser etc.. Turbo ? du har vel ikke noe turbotrykk å snakke om før etter 2000 rpm. er det mye hvit røyk?, har du nok kjøling, skal egentleg ikkje vere kvit røyk å snakke om, selv ved nesten 100 % belastning...Kontr. turbotrykk?

 

Tror nok uforbrent diesel her er nøkkelen her ja. Har ikke sjekket turbo noe annet en visuelt" og hører at det er bra drag i dem. Det rare er at begge maskinene er helt like på eksosen. Derfor jeg er skeptisk til om "de bare er sånn",for sånn SKAL ikke jeg ha det. :headbang:

 

 

Mye røyk ved oppstart?

A motorene har flate stempeltopper og annen kompr. enn B og P motorene. Sistnevnte har en spiss i stempeltopp.lurer på om ikkje dyser er litt forskjellig og. Derfor ryker A motorene litt mer, spesielt ved start.

Litt røyk før motor er driftsvarm er vanleg på type A. Div. Forder har samme problem, kaldrøyk ved start.

 

:smiley:

 

Det er jo litt ekstra med røyk ved oppstart, men kan ikke si at det er noe enormt. Kjenner til at det er lavere komprsjon i A versjonen, så jeg forstår at det skal være litt mer eksos på dem.

Maskinene har "raka rør" på eksosslangene. Der er lagt litt oppover, slik at det alltid står litt vann i dem, men ellers er det ingen potte eller noen ting som skaper motstand, kan dette resultere i for lav motstand, og dertil for lav brenntemperatur?? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Venter i spenning på om du finner ut av hva om noe er galt.

Har akkurat samme greiene, spytter også ut ørlite uforbrendt diesel ved oppstart.

Mye røyk ved oppstart når kaldt i været, en god del bedre på sommeren. noe røyk (mer enn jeg liker, under gange).

Jeg har som deg fått beskjed om at det er bare sånn de motorene er. Men morro er det ikke.

 

Er litt usikker på om jeg får opp riktig arbeidstempratur. Målerene viser ikke mer enn 60 grader, men det virker da som om kjølevannet er varmt nok,når jeg åpner lokket på varmeveksleren. Skal ta å sjekk med en tempraturmåler. I følge selger så var det målerene som viste feil.

 

Tenkte at jeg skulle få gjort rein Turbo og eksosbend/slanger/rør nå i løpet av vinteren. for å se om det kan hjelpe noe. Er noen meter med rør så det ligger nok mye morro inni der. På tide å få sjekket ståa der uansett.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har 2 slike selv og der er det kun litt hvit røyk under gange. Men ved start kan det være ganske mye spesielt når det er kaldt og de har stått en stund.

 

Hvordan er det når maskinene går på tomgang etter at de er blitt driftsvarme? Røyker de da?? ( selvfølgelig røyker de, men oser det blågrå eller hvit røyk??? Eller er røyken helt "klar"

Hvordan er det hvis du "jobber" litt med gasshendelen når du for eks. legger til?? Røyker de mye da???

Redigert av Kjetel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venter i spenning på om du finner ut av hva om noe er galt.

Har akkurat samme greiene, spytter også ut ørlite uforbrendt diesel ved oppstart.

 

Det samme er det hos meg. Hvordan er det hvis du "jobber" litt med gasshendelen når du for eks. legger til?? Røyker den mye da???

Jeg får masse røyk inn under kalesjen på akterdekket, slik at bikja holder på å stryke med.... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Når motorene er varme er det nesten ikke røk i det hele tatt uansett hvor mye eg jobber med gassen. når eg stater de lar eg de gå et lite halv minutt før eg lar de gå på litt over tomgang, føler de røyker minst da. om sommeren når det er varmt og de er jevnlig i bruk er det lite røyk selv når de er kald.

mine er gått ca 1350 timer og tror ikke det er gjort så mye med de siden de var ny.

Link to post
Share on other sites

Det samme er det hos meg. Hvordan er det hvis du "jobber" litt med gasshendelen når du for eks. legger til?? Røyker den mye da???

Jeg får masse røyk inn under kalesjen på akterdekket, slik at bikja holder på å stryke med.... :cryin:

 

:yesnod::yesnod:

Blir sendt ut noen røyksignaler ved rusing ja.

Tar det som regel veldig rolig inn, stort sett på tomgang. Justerer tillegging med

thrusterene i stedet for motor.

Har kun 1 motor nedi der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Detter er vel ikke et helt ukjent problem og kan vel knyttes litt til både drivstoff og oljetype? Kjører dere med problemet på samme motorolje og ikke minst kjører dere på riktig motorolje?

 

Vet faktisk ikke hvilken type olje som er på nå, båten fikk filter- og oljeskift av verksted før jeg fikk overtatt den, står ikke hvilken type det er på kvittering, men regner med at de vet hva de gjør på verkstedet. Skal skifte olje nå snart, men kan oljen ha noe å si på dette, da oljetrykk er fint og motoren ikke bruker noe nevneverdig med Olje??

Kanskje maskinene skulle hatt en "innvendig motorvask" eller noe slikt, for deretter å fylle på kvalitetsolje??? Er skeptisk til såkalte "motorrenser" men er snart villig til å prøve alt.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod:

Blir sendt ut noen røyksignaler ved rusing ja.

Tar det som regel veldig rolig inn, stort sett på tomgang. Justerer tillegging med

thrusterene i stedet for motor.

Har kun 1 motor nedi der.

 

HeHe :lol::lol::lol:

Røyksignaler har jeg også nok av. :lol:

Nekter å tro at volvo leverte maskiner som var slik fra de var nye. Hadde ALDRI godtatt dette hvis jeg hadde fått det levert nytt i 1989, og det var slik. :sad:

Link to post
Share on other sites

Det var godt du nevte "luriumet" selv, for som du sier bør vel det meste være utprøvd før en evt overhaling? Det blir alltid med litt olje i forbrenningen og det kan "reagere" forskjellig fra oljetype, til oljetype og det vil helt klart bli lettere og se vanndampen i eksosen når det blir kaldere i luften og ikke minst at motoren får mer annen blanding/drivstoff ved en start ved lavere temp kontra en varm sommerdag.

 

Oljeselskapene blir vel også mer og mer bevist på å produsere motorolje kun for Diesel eller kun bensin, selvom de fleste oljer fremdeles kan brukes både på bensin og Dieselmotorer.

 

Selv ville jeg nok konsentrert meg litt om oljen, hvordan ser det ut på oljepåfyllingslokket/ventildekselet er det veldig sotet?

Link to post
Share on other sites

Eg bruker hammerdown på mine, om det hjelper aner ikke men det skader no ikke. eneste eg vet er at de starter lettere enn når eg overtok båten. Hvis motorene er riktig justerte så skal de vel ikke røyke mye når de er varme. tror og røyk spjeldet er koblet vekk på mine. Mener han eg kjøpte den av sa noe om det.

Bruker volvo sin orginal olje selv om den er dyr.

Redigert av 31 Portofino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det sies ikke noe om utstyrets alder/gangtid, men det er ikke uvanlig at også brennstoffpumpedelene slites med tiden, f.eks. ved spor i stempelet og/eller nedslitt (kortere) stempelstang. (Det er bla. derfor VE-pumpenes stempelstanghøyde skal kontrolleres med mikrometer).

 

Dette synes ofte lite påaktet og ved påpekelse av mulig nødvendig oppjustering av tenningen (består kun i å vri pumpen en grad eller to) fremmes ofte masse ugyldighet om motorkarakteristikk, tennforsinkelse, ytelse, faremomenter m.m., bla. synes begrepene tennforsinkelse (en tidskonstant) og «sen tenning» å blandes sammen.

 

Slike originale motordata har ved mekanisk slitasje ingen annen gyldighet annet enn parametre en bør søke å komme nærmest mulig tilbake til.

Og når alt annet er prøvd er dette neste trinn.

Jeg har aldri opplevd en motor som tar skade av slik justering og mange pumper har også spor som begrenser vridningen.

 

Det som skjer ved slitasje kalles «forsinket leveringstidspunkt» som fører til forsinket tenning, mindre maksimaltrykk, mer uforbrent diesel, mindre ytelse, mer røyk . . . .

Det finnes to måter å avhjelpe på: Skifte inn nytt pumpeelement/deler - eller justere opp tenningen.

Det siste avhjelper for en stund (år) – og er ellers en fin måte å kontrollere om mekanisk slitasje er tilstede; blir tilstanden bedre har en funnet feilen (kan jo også være annet).

 

Det nytter ikke å kontrollere tenningen etter de originale (overett)merker – det er jo akkurat her slitasjen eventuelt forefinnes.

Man må ha «originalt, + litt».

En mekaniker med forståelse for prosessene - eller med utstyr til å måle maksimaltrykket - (målepunkter lite vanlig på mindre/eldre motorer) vil kunne utføre slik test på en times tid.

Kompresjonstrykket sier desverr ikke noe i slike tilfeller.

Nytt pumpeelement blir mange timers arbeide med utskiftingen, + elementet, kanskje er ny pumpe like billig.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Olja jeg bruker er biltema 10W-40

Har brukt den på andre eldre VP motorer tidligere uten problemer.

Påfyllingslokket er ikke mer sotet enn hva jeg tror er normalt.

 

Hadde veldig mørk diesel i for filteret når jeg byttet dette i våres. var da ett par hundre liter igjen på tankene

Etter råd her, fylte jeg på en 5-600 ltr. med "ny"diesel. Når jeg byttet filter nå i høst, så var det ikke noe antydning til "kaffe" dieselen.

Tankene skal uansett rengjøres nå i vinter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg nok konsentrert meg litt om oljen, hvordan ser det ut på oljepåfyllingslokket/ventildekselet er det veldig sotet?

 

Det finnes ikke sot på oljepåfyllingslokket. ventildekslene synes jeg å huske var rene og pene, hadde nok reagert hvis de ikke var, når jeg hadde dem oppe.

det er jo en enkel sak å bytte olje, men har vel egentlig drøy det, for å vente til jeg har bestemt meg for hva jeg vil gjøre.

 

"Luriumet" QMI skulle gjerne vært prøvd? :lol: Det har i hvert fall fått nok omtale her inne på båtplassen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det sies ikke noe om utstyrets alder/gangtid,

 

 

Det som skjer ved slitasje kalles «forsinket leveringstidspunkt» som fører til forsinket tenning, mindre maksimaltrykk, mer uforbrent diesel, mindre ytelse, mer røyk . . . .

Det finnes to måter å avhjelpe på: Skifte inn nytt pumpeelement/deler - eller justere opp tenningen.

Det siste avhjelper for en stund (år) – og er ellers en fin måte å kontrollere om mekanisk slitasje er tilstede; blir tilstanden bedre har en funnet feilen (kan jo også være annet).

 

Det nytter ikke å kontrollere tenningen etter de originale (overett)merker – det er jo akkurat her slitasjen eventuelt forefinnes.

Man må ha «originalt, + litt».

En mekaniker med forståelse for prosessene - eller med utstyr til å måle maksimaltrykket - (målepunkter lite vanlig på mindre/eldre motorer) vil kunne utføre slik test på en times tid.

Kompresjonstrykket sier desverr ikke noe i slike tilfeller.

Nytt pumpeelement blir mange timers arbeide med utskiftingen, + elementet, kanskje er ny pumpe like billig.

 

Gang tid på min motor er drøye 4000 timer 1986 mod., Vistnok "overhalt" for ett par år siden, hva som da ble gjort vet jeg ærlig talt ikke.

Får prøve å få tak i en mekaniker som kan forsøke å justere tenningen på måten du beskriver til våren.

Og sjekke tilstanden på motoren generelt. Setter jeg det bort til ett VP verksted, så blir vel svaret at pumpa må byttes, før de overhode har sett på motoren.

 

På amatøren meg, så høres motorens gange veldig bra. Får ikke 3800 omdr. med belasatning. Stopper ved 3300. Går aldri med mer enn 2500-2600. som regel rundt 2000. Passer båten best.

så klart det er en fare for at motoren er "sota" ned.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...