Jump to content

Skal det hele tiden være litt blårøyk fra en TAMD41A?


Kjetel

Recommended Posts

Det kommer mange gode tips her, mangler bare tid til å få gått igjennom alt sammen. Skal teste en tur på fjorden i morgen, skal få fylt litt Diesel, ha på litt god stoff i tanken og ta meg en lang god tur. Skal prøve å vri litt på "tenningen" og se på utslaget. Har ikke mulighet for å måle eksostempen, men får føle meg litt frem på den ene maskinen, og se utfallet. Hvis ikke dette hjelper, så får jeg ta ett tips om gangen, helt til jeg blir kvitt røyken. Bli kvitt den, det skal jeg, om det så må settes inn to nye maskiner. Jeg elsker late dager på sjøen, når alt virker som du forventer, men når ting ikke er som det skal....... :cryin:

da er hele helgekosen ødelagt. :headbang:

Jeg skulle bruke vinteren på kosejobber, som omtrekking av salong, rep/lakk av treverk osv., men...... :cryin:

 

En liten ting til, når maskinene er gått med belastning en stund, og jeg trekker av, da er eksosen helt fin. De må gå en stund på sakte før røken kommer. Den kommer før temperaturen får sunket noe nevneverdig.

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa ,minimalt med røyk ved oppstart .Er vel lite eller ingen ting under marsj fart heller (21kn) , dette etter at jeg begynte med Alveron på tanken.Har vel kjørt rundt 6-700 liter ,etter at jeg begynte med det stoffet.Har også fått rundt 200 mer i omd ,så nå har jeg ca 3.700-800.Ved 3.500 marsjer jeg på 21 kn,da er det lite eller ingen røyk.Kan kansje være litt hvit røyk,om jeg går lenge i 21 kn.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

OK.. da har jeg fått testet grundig endringer på dieselpumpen. Det skjer SVÆRT liten forandring i røyk ved endring av tenningen. Litt utslag på turtall opplevde jeg, men ikke mer en ca. 50 omdreininger i minuttet.

Jeg oppdaget i dag at det kom eksos ut fra veivhusventilasjonen under lavt turtall. Dette gjelder begge maskinene. Kan ikke huske det var slik på min 30 maskin?

Eksosen forsvinner når man får turbotrykk på maskinen. ( Tror jeg nå i hverfall. )

Merkelig fenomen, med tanke på at kompresjonen var bra??? Skal få låne komp tester igjen, og dobbelsjekke tror jeg.

Det er vel ikke så veldig mange andre måter eksos kan komme opp fra veivhusventilasjonen?

Begynner å fundere på "fastkoksede stempelringer", min teori er da som følger: Hvis det er mye koks på stempelringene, og dette "låser" ringene, slik at de ikke får tettet helt, kan det bety at når motoren er stanset, så får ringene "tid" til å tette ut mot sylinderveggene, mens når motoren går, så kan rett og slett koksen "holde igjen" ringene under bevegelse?? tenker da på at når stempelett går opp og ned, så får det jo en ørliten sideveisbevegelse, som gjør at ringene "tetter annerledes" når stempelet er på vei opp, enn når det er på vei ned?

Virker såkalte innvendig motorrens så effektivt at det kan evt. fjenre koksing??

Link to post
Share on other sites

Noen påstår så, men om det er korrekt vet jeg ikke. Det er uansett såpass rimelig at det er vel verdt å prøve. Alternativet med full demontering blir en mye større operasjon dessverre. Jeg har selv hatt problemer med fastkoksede stempelringer, og i tillegg til røyk, oljefilm på sjøen og stort oljeforbruk ga det også redusert effekt på motoren og startvansker. Men det finnes grader av alt, om skraperingene er slitte eller koksede kan motoren godt bruke olje uten at kompresjonen av en grunn blir noe dårligere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Trodde desverre heller ikke at dette med å vri pumpen kom til å hjelpe på røyken, da jeg snakket med en VP-mekaniker om problemet tidlig i høst sa han at det kom ikke til å hjelpe på mye røyk. Hadde vel også som du nevner forsøkt noe "vidundermiddel" i første omgang, som kan rense opp for sot. For har du eksos ut av veivhusutluftingen har du vel ganske bra gjennomslag i motorene (dieselmotorer har jo alltid noe).

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

OK.. da har jeg fått testet grundig endringer på dieselpumpen. Det skjer SVÆRT liten forandring i røyk ved endring av tenningen. Litt utslag på turtall opplevde jeg, men ikke mer en ca. 50 omdreininger i minuttet.

Da tror jeg jeg ville satt fast pumpen på det høyeste turtallet og prøvd forsiktig derfra.

Det var trolig ikke så mye vridning før økningen skjedde ?

En mengde diesel inneholder en spesifikk mengde energi - som bør utnyttes best mulig, og du har tydeligvis hatt litt redusert utnyttelse , som har "gått opp i sot og røk".

Etter hk-formelen er ytelsen direkte proporsjonal med turtallet - 50 rpm ekstra vil da være rundt 6-8% på 750 rpm.

 

Men det er som kjent 1000 triks i Ludo, så det kan godt være andre faktorer som også produserer røk.

De må en nok slite mer med å eliminere, en for en.

Det forb. . . . er at det fort blir større operasjoner om en må til å demontere . . .

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet olje og testet lurium stoff fra Omega... Etter oljebytte, så må jeg si at eksos i veivhuset er nesten elliminert. Om det er luriumet eller ny fin olje vites ikke, men regner med det siste??!! :smiley:

Sjekket litt mer mistanken om igjennomslag, ( I påvente av komp. verktøy igjen. ) denne gangen tok jeg av veivhusventilasjonsfilteret og la en bit av ett A4 ark over.

Dette ligger helt fint over hullet, uten å blåse vekk, eller pulsere noe særlig. Det samme gjorde jeg over oljepåfyllingslokket. SAmme her, papiret ligger fint uten å pulsere eller blåse vekk. Testet dette helt opp til 3000 o/min ( uten belastning. )

Her kan det da ikke være noe igjennomslag av betydning?? :confused:

da tror jeg at jeg vil prøve å bytte ventiltetningnene på en av maskinene, for å se om dette kan hjelpe.

I den forbindelse lurer jeg på to ting:

Hvor mye olje må forbrukes/slippe igjennom tettningene for at det skal begynne å røyke?? ( Med tanke på at jeg ikke har ettfylt olje siden Mai, og har pusslet mye på lavt turtall. )

Kan jeg få kjøpt disse tetningene andre plasser enn hos VP pusheren? Regner med de ganger vanlig pris med 3. :sad:

Link to post
Share on other sites

Nå koster ikke disse tettningene all verden da, så det er vel ikke svært mye å spare på å handle andre steder? Skal du kjøpe tettninger på bygda, må du vite diameteren på ventilstyringa di. Den utvendige diameteren der du trer tettinga over. De fleste motoroverhalingsverksteder har slike tettinger. Sarpsborg Motor mfl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bare legge til kort ,da jeg kom hjem etter en drøy kjøretur fra Stavanger i vinter .Da var det litt oppkast av olje ut av åndefilter,så ikke pent ut,men hadde gått i noen dager på marsjfart ( 22 kn ) da så.Bytta filter til påsken ,kjørte hardt t/r Koster -Horten.Da var det null oljesøl fra åndefilter,dette var tips jeg fikk av VP i by'n.Sa at om den skulle kaste opp litt,så blir dette gammel å stivner ettervært å tetter.Så det et tips på å få vekk søl der,tenkte bare å nevne dette så det er gjort.Greit å ha med seg dette også kansje .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er også viktig at ventilstyringene ikke er for slitte. Har gjerne oljeforbruket gjennom innsugsventil på sugemotor, men på turbomotor er det overtrykk på denne siden av motoren.

Nå er det vel trykkforskjellen på hver side av ventilstyringene som er det avgjørende. Er forskjellene store, som når man motorbremser en vanlig sugemotor, vil det trekkes inn olje gjennom ventilstyringene og inn i forbrenningsrommet. Denne olja brenner opp under eksplosjonstakten og kommer tilsyne som blå røyk, gjerne i utforbakker.

I en turbomotor har man høyt trykk i insugsmanifoldet hele tiden når turboen lader, altså stor trykkforskjell. Er ventilstyringene da slitte vil motoren suge olje via styringen også under belastning.

Er styringene slitte må disse byttes eller "knurles" Å prøve å redusere slik blårøyk ved å montere ventiltettinger på en motor med slitte styringer gir bare en kortvarig kur mot blårøyk. Etter kort tid vil ventilstammene som slarker i styringene blokke ut teflontettingene og da er man like langt.

Vær også obs. på at ventilstammene trenger smøring ifa. olje som trekkes gjennom styringene. Enkelte slike tettinger på velfungerende ventiler vil kunne forårsake at ventilene går tørre og kan skjære seg eller slites unormalt fort.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå koster ikke disse tettningene all verden da, så det er vel ikke svært mye å spare på å handle andre steder? Skal du kjøpe tettninger på bygda, må du vite diameteren på ventilstyringa di. Den utvendige diameteren der du trer tettinga over. De fleste motoroverhalingsverksteder har slike tettinger. Sarpsborg Motor mfl.

 

Jeg fant noen priser på nettet etter at jeg hadde postet innlegget, og så at det ikke var til å bli fattig av ja. Skal nok klare å rive i noen "båt ører" :smiley:

 

Kjenner du til hvor mye olje som trenger å komme ned i sylindrene for at det skal utvikles blårøyk?

Tenker da litt på om det skal veldig lite til? Kan se for meg at denne slitasjen kanskje er kommet fra vi hentet båten og frem til nå... Mener og tror at maskinene ikke var slik når jeg hentet båten, men har utviklet seg i løpet av sesongen.

 

er det vel trykkforskjellen på hver side av ventilstyringene som er det avgjørende. Er forskjellene store, som når man motorbremser en vanlig sugemotor, vil det trekkes inn olje gjennom ventilstyringene og inn i forbrenningsrommet. Denne olja brenner opp under eksplosjonstakten og kommer tilsyne som blå røyk, gjerne i utforbakker.

 

På A maskinene har vi jo eksosspjeldet som fungerer som en eksosbrems når motoren sviver på tomgang + "litt turtall", dette vil vel også bidra med til at det kommer overtrykk i sylinderen når eksosen skal ut igjennom eksosventilen, som igjen vil kunne føre til at eksos kan "presses" igjennom ventiltettningen, hvis den er slitt???

Redigert av Kjetel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Vanskelig å si, men noe olje vil (skal) jo lekke forbi og brenne opp. Ser du blå røyk og kjenner lukta av brent olje er det definitivt for mye. Har du kjørt etter gamle Audier som motorbremser i utforbakker vet du hvordan brent olje lukter. Ellers kan det være vanskelig å annslå om røyken har tiltatt eller er på samme nivå. Luftfuktigheten spiller en stor rolle her og kan spille deg et puss

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ser det ut for at jeg kan leve med maskinene mine videre. Jeg fikk aldri målt kompresjonen igjen, da verkstedet ikke finner utstyret etter sist gang jeg lånte det, :crazy: men jeg har brukt lurium stoff for innvendig rens av motor på en motor og byttet olje + filter på begge. I tillegg har jeg fått brent opp noen tusenlapper i diesel med dieseltilsetning levert av Varhaug Elektrodiesel. ( Husker ikke navn. ) Maskinene er blitt betydelig bedre på røyken når de er varme. Det utroligste av alt er at det nå ikke finnes eksos i fra veivhusventilasjonen, bare en liten "damp og eim" av varm olje. Dette gjelder begge maskinene, altså ingen forskjell på den med lurium rens. Jeg får konkludere med at jeg må kjøre på god dieseltilsetning en god stund nå, og se hvordan det utvikler seg, før jeg gjør noe videre. Nå vil jeg komme meg i gang med de tingene som jeg skulle kose meg med i vinter.

Takk for god hjelp til dere alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...