avmønstret5 Startet 8.November.2009 Link til dette innlegget Startet 8.November.2009 Jeg har to stk. 110 ah forbruksbatteri, ca 3 år. Jeg opplever at strøm "renner ut" av dem. Jeg har ingen strømlekasjer og ladingen er ok (nøye sjekket). Dvs i løpet av en natt har kjøleboksen, litt lys og el. toa tappet de helt ned. Indikasjonen på batteriets tilstand er en sirkel som er grønn=ok, svart= trenger lading, hvit= finito batteri. På mine batteri lyser det grønn og svart. Spørsmål: Er det andre måter å konstantere denne type batterier tilstand enn dette "trolløyet"? Batteriene er finske av typen SMF. Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det fines batteritestere med belastning innebygget. Avdekker batterier som er dårlige ( Stor indremotstand ) Å måle tomgangspenning kort tid etter lading eller ladespenning avdekker i mange tilfeller ikke feil på batteriet. Vet ikke om måleinstrument med last avdekker selvutladning. I ditt tilfelle der misstanke om selvutladning er problemet, er det enklest å koble fra batteriene. Det klarere seg å koble fra på en side. Lade de hver for seg. La de stå et par dager. Mål og sammenlign tomgangspenning. Er den normal, kan du koble de til og teste de med last. Er de dårlige, er det bare å skifte. Ved å koble de fra, eliminerer du ekstern lekkasjestrøm 100%. Har ikke tatt opp slike batterier, men jeg innbiller med at øyet på batteriet kun tester en selle. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Batteritester som avdekker batteri som begynner å bli dårlige. (Innebygd last) http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../15/15-1370.pdf Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
rover Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 SMF Gele??? Sikker på at dette er gelebatterier? Trodde dette var gasstette syrebatterier....... Er ikke "trolløyne" på "gele"......... eller er det det??? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) er det en av disse? http://www.bema.no/static/file/ri8nbr65ycca8ir6jideu.pdf eller dette SMF-batteri Biltemas SMF-batterier er helt tette og vedlikeholdsfrie. De fås i en rekke forskjellige utførelser og modeller, som passer til forskjellige fritidsformål, båt, campingvogn, bobil, snøfreser, plentraktor m.m. Batteriene bygger på kalsium/kalsium-teknologien, de har lang levetid, de er vedlikeholdsfrie, og de er utstyrt med en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for at damper kan trenge ut. SMF-batteriene lades på vanlig måte, og ladingen holder lenger enn i et konvensjonelt batteri. Batteriene er dessuten utstyrt med innebygd ladeindikator som viser statusen. Huset er av forsterket polypropylen, utstyrt med praktisk bærehåndtak og integrert flammebeskyttelse. Ingen risiko for syrelekkasje (maks. 45° helling). Meget stor holdbarhet mot vibrasjoner, slag og støt. Batteriene fås kun som 12 V. Redigert 8.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Variant Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det optiske øye angir tettheten på batterisyra og blir sort når syrevekta er for lav. Mål spenningen med et Voltmeter og fult oppladet batteri har en spenning på 12,8V+ og er helt utladet ved en spenning på 10,5V, men øye blir nok svart lenge før det. En bør jo ikke tappe batteriene under ca 11,6V for å ungå skader? Alt dette er hvilespenning og det vil si at batteriet har stått i minst 2-3 timer etter bruk/lading. Mye kan nok tyde på at dine batterier kan ha sett sine beste dager? Har vel en mistanke om at ikke ldingen er helt OK? Er baatterispenningen lav ved start og stiger raskt, da går jo også strømmen ned og det kan tyde på at batteriene begynner og bli sulfatert. Det er jo et "mål" på hvordan batteriet vil mota og avgi strøm. Sjekk batterispenningen ved gitte tilstander og sjekk med Amperemeter strømmen. Biltemalderen som er angitt tidlig i denne tråden er ikke mye og stole på, den belaster batteriet bare med en ca 30A og er alt for dårlig til og gi noen mening, belastningstester bør gi 3xAh i belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 "Trolløyet" som du kaller det kan man bare gleme og belastningstest kjører du jo allerede. En natt = død betyr at det er noe galt. Nå kommer det an på, er det alle eller bare et batteri død. Du kan da bruke en konduktansetester som vises øvrig kapasiteten. Kanskje du kan besøke en god batteriselger i nærheten? Ta batteriene med, ofte er en sån test gratis/billig og det trengs kun få minutter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Riktig som Roger skriver, de er kjøpt på Biltema. De var lite tess alt i fjorhøst (begge batteriene), og var da relativt nye. Vi er i Tyrkia så det hjelper vel lite å klage til Biltema, må vel satse på noe annet, tenker ordinære blybatteri blir valget. Konduktansetester, som JB skriver, skal nevne det for "min" tyrkiske elektriker. For øvrig byttet han om koblingen på den kakkelakken som prioritere ladingen fra tidligere å prioritere startbatteriet til nå forbruksbank, noe som økte ladingen, men da morgen kom var de begge helt på bunnen igjen. Takker for nyttige innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.