Jump to content

Diesel i eksosen, KAD 43 m/290 DPE

Frank v.

Recommended Posts

Hadde i fjor problemer med at det lå dieselfilm i vannet bak båten.

Tok ut dyser i vinter og fikk bestilt nye dysespisser. Dette i håp om at det ville avta.Monterte disse inn og tengte at nå må da dette være som det skal... :flag:

Men dengang ei,er ikke forskjell i det hele tatt fra i fjor. :flag:  

Noen her som har en mening om hva annet som kan gjøres?

Kan også nevne at motoren ryker noe forferdelig(hvit røyk)

Alle forslag mottas med takk!!!!!!!

mvh

frank v.

Bare en liten ting. Sjekk hvordan tanknivået er i forhold til dieselpumpen. Og sjekk hva fabrikanten sier om plasseringen. Da jeg jobbet hos CAT var dette problem fra tid til annet at tilløpstrykket på dieselen ble for høyt. Dette førte til at enkelte av motortypene spruta ut diesel i starten, at diesel blandet seg med motoroljen, dessuten hadde vi ett tilfelle jeg kjenner til der motoren havarerte under oppstart. Dette er ikke det mest sannsynlige scenarioet, men gi det en liten sjekk bare for å eliminere muligheten. Hvit røk (som forsvinner etter hvert) er gjerne uforbrent diesel grunnet "choking" av motoren under oppstart.

Har en Mercruiser som i år ryker noe rent for jæ.. ved oppstart, og det blir dieselfilm på vannet. Etter 2-3 min. er røyken og forurensninga borte. Når båten ble satt på land i fjor høst, var det nesten ikke anntydning til røyk. Har noen ide om hva feilen er?

Hadde i fjor problemer med at det lå dieselfilm i vannet bak båten.

Tok ut dyser i vinter og fikk bestilt nye dysespisser. Dette i håp om at det ville avta.Monterte disse inn og tengte at nå må da dette være som det skal... :smiley:

Men dengang ei,er ikke forskjell i det hele tatt fra i fjor. :smiley:  

Noen her som har en mening om hva annet som kan gjøres?

Kan også nevne at motoren ryker noe forferdelig(hvit røyk)

Alle forslag mottas med takk!!!!!!!

mvh

frank v.

Etter disse symtomene gikk jeg i dag løs på ventilene å fikk stilt disse riktig,hadde egentlig liten tro på at det skulle hjelpe,men jammen ser det slik ut,ryker mye mindre og spytter ut mye mindre diesel i eksosen.

Kan nevne at 3 av ventilene var altfor trange,fikk ikke under bladsøkeren engang.

Vet ikke helt hva sammenhengen her kan være med dieselen og røyken,men fikk forklart av en bekjent at hvis ventilene var feil,ble tenninga også feil.

Dermed et overskudd av diesel.                                                                                                                               absolutt verdt et forsøk for andre som har dette problemet. har ivertfall hjulpet for meg til litt mindre røyk og dieselfilm i eksosen

mvh

frank v.

Etter disse symtomene gikk jeg i dag løs på ventilene å fikk stilt disse riktig,hadde egentlig liten tro på at det skulle hjelpe,men jammen ser det slik ut,ryker mye mindre og spytter ut mye mindre diesel i eksosen.

Kan nevne at 3 av ventilene var altfor trange,fikk ikke under bladsøkeren engang.

Vet ikke helt hva sammenhengen her kan være med dieselen og røyken,men fikk forklart av en bekjent at hvis ventilene var feil,ble tenninga også feil.

Dermed et overskudd av diesel.                                                                                                                               absolutt verdt et forsøk for andre som har dette problemet. har ivertfall hjulpet for meg til litt mindre røyk og dieselfilm i eksosen

mvh

frank v.

Det er vel ikke helt riktig det der med feil tenning relatert til for trange ventiler. Men dieselen blir sannsynligvis blåst ut før den tenner. For andre som får lyst til å justere ventiler: Sjekk om du har automatiske ventilløftere på motoren før du går i gang. Mercruiser, hvis Ford V8 basismotor, sjekk først.

Hvis glødingen ikke funker, så blir motoren mer tungstartet. Det er umulig å se om pumpen leverer for mye. Den må, så vidt jeg vet uten å være dieselmek., benkkjøres og måles. En indikasjon er hvit røyk etter oppstart som forsvinner etter hvert.

• 2 måneder senere...

Hei bmb.

Det er ikke umulig at dysene dine "drypper" , at de trenger en justering. Det bør gjøres av et verksted da det er snakk om virkelig finjustering. Det du kan gjøre selv er og ta av dysene og rengjøre spissen med en myk metallbørste, det kan være mye sot og koks som hindrer forstøvingen. Uansett vær forsiktig da dette er skjøre greier. I værste fall må pumpa justeres. Lykke til.

Mvh Heira :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Har du sjekket selve innsprøytnings tidspunktet om dette er korrekt?

På min motor er dette 20 grad før TDC ( Nissan SD33) er dette for sent i forhold til hva det skal være på din motor kan resultat bli uforbrent diesel ut i eksosen og dernest lavere effekt.

Jeg ville sjekket dette først, om du ikke alt gjør dette regelmessig.  Sjekk håndboken på motoren din, dette er normalt ganske enkelt.

Deretter ville jeg demontert dysene og levert disse inn til et Diesel verksted for test.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...