Frank v. Startet 25.April.2004 Link til dette innlegget Startet 25.April.2004 Hadde i fjor problemer med at det lå dieselfilm i vannet bak båten. Tok ut dyser i vinter og fikk bestilt nye dysespisser. Dette i håp om at det ville avta.Monterte disse inn og tengte at nå må da dette være som det skal... Men dengang ei,er ikke forskjell i det hele tatt fra i fjor. Noen her som har en mening om hva annet som kan gjøres? Kan også nevne at motoren ryker noe forferdelig(hvit røyk) Alle forslag mottas med takk!!!!!!! mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 25.April.2004 Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Hei ! Hvit røyk ! det tyder på topp pakkning eller sprekk i toppen slik at det kommer vann i sylindrene. Er motoren saltvannskjølt kan det stemme at det også kommer diesel ut i eksosen sammen med kjølevannet :diving Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 25.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Alle pakninger i motoren er nye,så toppakningen har jeg liten tro på at det kan være.Toppen ble sjekket da motoren var ute i fjor og funnet iorden. Røyken avtar ved driftstempratur. Motor er ferskvannskjølt. mvh Frank v. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 25.April.2004 Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Har du sjekket tenningen den kan være for lav da ryker det mye hvit røyk Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.April.2004 Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Hvit røyk kan være uforbrent diesel.. Har samme problem selv. Men eg finner ikke ut av dette.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Bare en liten ting. Sjekk hvordan tanknivået er i forhold til dieselpumpen. Og sjekk hva fabrikanten sier om plasseringen. Da jeg jobbet hos CAT var dette problem fra tid til annet at tilløpstrykket på dieselen ble for høyt. Dette førte til at enkelte av motortypene spruta ut diesel i starten, at diesel blandet seg med motoroljen, dessuten hadde vi ett tilfelle jeg kjenner til der motoren havarerte under oppstart. Dette er ikke det mest sannsynlige scenarioet, men gi det en liten sjekk bare for å eliminere muligheten. Hvit røk (som forsvinner etter hvert) er gjerne uforbrent diesel grunnet "choking" av motoren under oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Har en Mercruiser som i år ryker noe rent for jæ.. ved oppstart, og det blir dieselfilm på vannet. Etter 2-3 min. er røyken og forurensninga borte. Når båten ble satt på land i fjor høst, var det nesten ikke anntydning til røyk. Har noen ide om hva feilen er? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Kan være at dieselpumpen gir mye diesel under oppstart. Kan være (avhengig av motortype) at glødingen er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Dersom glødinga er dårlig, blir ikke motoren tungstartet?? Min motor smeller igang med en gang. Hvordan ser en om diselpumpa leverer for mye ved oppstart? Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 26.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Hadde i fjor problemer med at det lå dieselfilm i vannet bak båten. Tok ut dyser i vinter og fikk bestilt nye dysespisser. Dette i håp om at det ville avta.Monterte disse inn og tengte at nå må da dette være som det skal... Men dengang ei,er ikke forskjell i det hele tatt fra i fjor. Noen her som har en mening om hva annet som kan gjøres? Kan også nevne at motoren ryker noe forferdelig(hvit røyk) Alle forslag mottas med takk!!!!!!! mvh frank v. Etter disse symtomene gikk jeg i dag løs på ventilene å fikk stilt disse riktig,hadde egentlig liten tro på at det skulle hjelpe,men jammen ser det slik ut,ryker mye mindre og spytter ut mye mindre diesel i eksosen. Kan nevne at 3 av ventilene var altfor trange,fikk ikke under bladsøkeren engang. Vet ikke helt hva sammenhengen her kan være med dieselen og røyken,men fikk forklart av en bekjent at hvis ventilene var feil,ble tenninga også feil. Dermed et overskudd av diesel. absolutt verdt et forsøk for andre som har dette problemet. har ivertfall hjulpet for meg til litt mindre røyk og dieselfilm i eksosen mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Etter disse symtomene gikk jeg i dag løs på ventilene å fikk stilt disse riktig,hadde egentlig liten tro på at det skulle hjelpe,men jammen ser det slik ut,ryker mye mindre og spytter ut mye mindre diesel i eksosen. Kan nevne at 3 av ventilene var altfor trange,fikk ikke under bladsøkeren engang. Vet ikke helt hva sammenhengen her kan være med dieselen og røyken,men fikk forklart av en bekjent at hvis ventilene var feil,ble tenninga også feil. Dermed et overskudd av diesel. absolutt verdt et forsøk for andre som har dette problemet. har ivertfall hjulpet for meg til litt mindre røyk og dieselfilm i eksosen mvh frank v. Det er vel ikke helt riktig det der med feil tenning relatert til for trange ventiler. Men dieselen blir sannsynligvis blåst ut før den tenner. For andre som får lyst til å justere ventiler: Sjekk om du har automatiske ventilløftere på motoren før du går i gang. Mercruiser, hvis Ford V8 basismotor, sjekk først. Hvis glødingen ikke funker, så blir motoren mer tungstartet. Det er umulig å se om pumpen leverer for mye. Den må, så vidt jeg vet uten å være dieselmek., benkkjøres og måles. En indikasjon er hvit røyk etter oppstart som forsvinner etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
bmb Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Noen som kan hjelpe meg med denne: Ser ut som jeg har litt dieselolje i eksosen. Når jeg stopper motoren ligger det litt oljefilm igjen på vannet. Motoren er en KAD 43 m/290 DPE Hva kan dette være ? Noe å bekymre seg for ? Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 16.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2004 Hei bmb. Det er ikke umulig at dysene dine "drypper" , at de trenger en justering. Det bør gjøres av et verksted da det er snakk om virkelig finjustering. Det du kan gjøre selv er og ta av dysene og rengjøre spissen med en myk metallbørste, det kan være mye sot og koks som hindrer forstøvingen. Uansett vær forsiktig da dette er skjøre greier. I værste fall må pumpa justeres. Lykke til. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
SF Svart 16.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2004 Har du sjekket selve innsprøytnings tidspunktet om dette er korrekt? På min motor er dette 20 grad før TDC ( Nissan SD33) er dette for sent i forhold til hva det skal være på din motor kan resultat bli uforbrent diesel ut i eksosen og dernest lavere effekt. Jeg ville sjekket dette først, om du ikke alt gjør dette regelmessig. Sjekk håndboken på motoren din, dette er normalt ganske enkelt. Deretter ville jeg demontert dysene og levert disse inn til et Diesel verksted for test. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bmb Svart 16.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2004 Hei. Takk for gode tips begge to. Jeg får forsøke å se på dette ved første anledning. Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 17.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2004 En plass må jo røyken fra volvoen komme fra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.