SS Maule Startet 8.November.2009 Del på Facebook Startet 8.November.2009 (redigert) Jeg har i dag byttet toppen på min Yanmar da den gamle var rustet i stykker ved eksosbendet. Etter at alt er skrudd sammen og dieselsystemet er luftet, vil ikke motoren starte. Den startet nesten første gangen jeg prøvde, men deretter er det helt håpløst. Hva kan ha gått galt? Redigert 8.November.2009 av SS Maule (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Vil tro at enten er ikke luftingen utført skikkelig, eller så har du kanskje krysset støtstengene. På mange motorer er det ikke helt logisk hvilken som skal hvor. En tredje mulighet er jo feil ventilklaring, men det har du sikkert sjekket? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SS Maule Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 Takk for svar! Egentlig høres alle disse tre tingene ut som mulige feilkilder Jeg visste ikke at det var forskjell på støtstengene.. er det de som styrer vemtilene? Jeg har heller ikke sjekket ventilklaringen.. Luftingen har jeg gjort etter beste evne. Ser ut som det kommmer greit med diesel helt frem til dysen. Hadde den ikke bare gått ujevnt istedet for ikke i hele tatt hvis dette var problemet? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Takk for svar! Egentlig høres alle disse tre tingene ut som mulige feilkilder Jeg visste ikke at det var forskjell på støtstengene.. er det de som styrer vemtilene? Jeg har heller ikke sjekket ventilklaringen.. Ja, de styrer ventilene, hvis du sier den startet, men så stoppet igjen, har du nok ikke krysset disse. Så vidt jeg vet er det bare på Sabb du må se etter i boka for å være sikker på rekkefølge. Åpningen på denne Yanmar'n kjenner jeg ikke, men begynn med 0.4-0.5 mm. Den bør kunne starte på det. Det verste er hvis det ikke er åpning, da lukker ikke ventilene helt og du får ikke kompresjon. Luftingen har jeg gjort etter beste evne. Ser ut som det kommmer greit med diesel helt frem til dysen. Hadde den ikke bare gått ujevnt istedet for ikke i hele tatt hvis dette var problemet?Når du løsner høytrykksrøret til dysa, kommer det rykkvis med diesel her? (Husk full gass) Høytrykksrøret må luftes på full gass. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Kommer det diesel frem til dysen, er det nok ikke luftingen som er problemet. Sjekk at ventilene åpner i riktig rekkefølge, for å se om støtstengene står rett. Sveiv deg gjennom de fire taktene: innsug, kompresjon, forbrenning og utblåsning og se om ventilene åpner rett i forhold til dette. Sjekk også ventilklaringen, det kan være at det ikke er klaring slik at en av ventilene ikke stenger. Da blir det ikke kompresjon, og heller ikke tenning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SS Maule Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 Motoren startet ikke helt. Den antydet bare at den var i ferd med å starte. Åpningen på ventilene står i instruksjonsboken, men den husker ikke nå. Lurer på om det var 0,8 mm. Støtstengene står det ingenting om... Det er åpning nå, men jeg har følelsen av at den er litt for stor. Hvordan er det man måler det? Bortsett fra å det å stikke målenålen imellom da.. Når du sier høytrykksrøret, antar jeg at det er røret fra pumpa til dysen, der kommer det en jevn strøm med diesel når starteren går og dekomprimeringshendelen er oppe. Det er dog litt bobler der.. Jeg hadde bare halv gass da jeg testet dette.. "Kommer det diesel frem til dysen, er det nok ikke luftingen som er problemet. Sjekk at ventilene åpner i riktig rekkefølge, for å se om støtstengene står rett. Sveiv deg gjennom de fire taktene: innsug, kompresjon, forbrenning og utblåsning og se om ventilene åpner rett i forhold til dette. Sjekk også ventilklaringen, det kan være at det ikke er klaring slik at en av ventilene ikke stenger. Da blir det ikke kompresjon, og heller ikke tenning..." Som det lyser igjennom her, er jeg ikke veeeldig kyndig. Hvordan sveiver jeg meg gjennom de fire taktene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Hvis du kjenner noen motorkyndige, så vil jeg anbefale deg å få en med deg for å se på problemet. En viss basiskunnskap om motorer og deres virkemåte er nødvendig her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HaHa Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) Du finner verkstedsmanualen for Yanmar GM og HM her: http://www.motoren.ath.cx/download.php?fil...kshopManual.pdf Så vidt jeg husker skal ventilklaringen være 0.2 mm, men jeg har ikke manualen tilgjengelig. Manualen har en detaljert beskrivelse for renovering/bytte av topp, inkludert justeringspunkter. Hvis det kommer bobler ut av dieseltilførselen til dysa, har du ikke luftet skikkelig - luft mer! Jeg måtte pumpe ganske mye diesel før alle bobler var borte. Lykke til! - Harald Redigert 8.November.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Som nevnt over må du lufte mer, bruk manualen som det er linket til, vil tro at dette er forklart der. Selv om luft i systemet skulle vise seg å være synderen bør du allikevel stille ventilklaringer og sjekke at alt arbeidet du allerede har utført er gjort som beskrevet i manualen og nøye sjekke alle sjekkpunkter. Starter ikke motoren etter at dette er gjort så forviss deg om at batteriet er tilstrekkelig oppladet. Du har sannsynligvis kjørt starteren en del når du luftet..? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Ventilklaring på Yanmar 1GM er 0,3 mm på kald motor, mener også å huske at ventilstengene er identiske. Moment på topplokk bolter er 10 kg. Hvis du har byttet toppen så har du forhåpentligvis byttet toppakning også, og da må du justere ventilklaring. Husk å ettertrekke topplokk bolter etter noen driftstimer. Lufting: luft på de stedene som er mulig, start lengst unna motor og jobb deg mot motor. Du trenger ikke kjøre den på starteren for å lufte, bruk hendelen under fødepumpa, når du bare har dyserøret igjen å lufte kjører du den på starteren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Du trenger ikke kjøre den på starteren for å lufte, bruk hendelen under fødepumpa, når du bare har dyserøret igjen å lufte kjører du den på starteren. Er det strengt tatt nødvendig å lufte dyserøret? Om den lufta blir blåst gjennom dysa eller ut i det fri spiller vel ingen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Heissan ! Vær oppmerksom på at dersom du har montert den nye toppen uten å sjekke tildragning og justert ventiler, bør du nok søke hjelp hos en som har gjort dette før. Om du får den igang uten at disse tingene er i orden, risikerer du blåst topp-pakning, og ødelagte ventiler/seter, og det hadde vel vært litt kjedelig med ny topp. Om den er fabrikkny, vet jeg at den ikke er gratis. Regner ned at du har satt inn ny topp-pakning, og at du fikk vekk alle restene av den gamle. -koh Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Er det strengt tatt nødvendig å lufte dyserøret? Om den lufta blir blåst gjennom dysa eller ut i det fri spiller vel ingen rolle? På en moderne bilmotor er dette unødvendig, men på gamle båtmotorer er det absolutt nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
SS Maule Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Hyggelig med mange svar i løpet av kvelden/ natten. I løpet av noen dager skal jeg få luftet motoren ihjel og sjekket ventilklareringene. Når det gjelder luftingen synes jeg det er litt rart at den ikke gjør en antydning til å starte. Hadde det bare vært litt bobler der hadde den vel kanskje bare hostet litt? I følge brukermanualen min, skal toppen trekkes til med 7,5 kpm, noe jeg også har gjort. Jeg har selvsagt ny toppakning Toppen er kjøpt fra USA (av min mekaniker som desverre er på ferie..) og kostet i rundt 6500.. Batteriet er i toppform Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Når det gjelder luftingen synes jeg det er litt rart at den ikke gjør en antydning til å starte. Hadde det bare vært litt bobler der hadde den vel kanskje bare hostet litt? Enkelte motorer er veldig følsomme på luftingen. Ligger det en luftlomme et sted vil denne fungere som en støtdemper, og medføre at trykket mot dysen ikke blir stort nok til at denne kan åpne. Og da blir det ikke start, ikke engang et lite host... Slike innsprøytningsdyser har som regel et åpningstrykk på rundt 120-150 bar, og så høyt trykk klarer du ikke å bygge opp med luft i systemet. Og da får du ikke en dråpe ut av dysa, enkelt og greit. Nyere motorer er som regel selvluftende, men det er neppe denne. Så luft til du er 100% sikker på at alt er ute, og luft litt til etterpå også for å være absolutt sikker. Sjekk at det er rett klaring på ventilene, og start opp. Deretter tar du deg en fin prøvetur på sjøen og nyter det fine høstværet . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SS Maule Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Når jeg tenker meg om, så blir jeg våt på fingrene hver gang jeg mater med fødepumpen. Der er det nok en lekkasje der. Båten gikk allikevel aldeles nydelig før jeg skiftet toppen. Startet litt tregt, men gikk som en drøm. Så kan jeg jo spørre meg selv. Hvorfor i svarte begynte jeg å rote med dette i utgangspunktet? Jo fordi det dryppet litt fra sjøvannspumpen Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Siden du har byttet topp vil ventilklaringen nå ikke stemme. Ikke førsøk med start før du er sikker på at den er rett justert. Når du har fått startet motoren, la den gå til den er varm. Så stopper du den og ettertrekker toppen til riktig moment. Ny ettertrekking bør taes etter 5 timer. Husk å justere ventilklaring etter hver ettertrekking av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 har luftet motoren i seilbåten til faren til sambo. dette er ern 1syl yanmar så vil tro det er en 1gm . denne har jeg fått start på flere ganger med kun å pumpe med hendel til litt diesel jkommer ut av rør før dyse, skrur til rør på dyse og kjører starter, da kommer den etter litt, hoster gjerne et par ganger da spakpumpen hans ikke funker skikkelig men går ikke mange startforsøk før den går fint. øyvind Sitér dette innlegget Link to post
SS Maule Svart 10.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2009 Da fikk jeg meg en liten tur i båten i går kveld. Stilte klaringen på ventilene, og vips, så startet motoren Den startet ikke med et brøl, men etter en liten stund. Det kan vel også skyldes at det var ganske kaldt i går.. Takk for all hjelp!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.