Jump to content

Kjøleboks 12V - er den god nok?


carmina

Recommended Posts

Ser det er fleire 12V kjøleboksar ute og går f.eks. på Mekk, C. Olhsson, Biltema o. fl. Prisen er jo hyggeleg, eit par hundrelappar og oppover. Har tenkt på nedkjøling av fisk på varme sommardagen.

Kanskje ein slik kjøleboks kan erstatte isoporkassen. Fryseelementet må kunne fjernast for enkelt reinhald.

Har nokon erfaring med slike? Er dei varige?

mvh

Link to post
Share on other sites

Alle disse "billig-boksene" er basert på peltier element som har høyt strømforbruk og begrenset kjøle-evne. Spes. når det er varmt.

Skal man ha det i drift under stille-ligge blir man neppe fornøyd med noe annet enn boks/skap som er  kompressor-drevet. (Danfoss kompressor)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville satset på en slik boks for å kjøle ned nyfanget fisk. Kjøleelementet sitter i lokket, bak noen riller, og gir nok en løsning som ikke er så enkel å rengjøre for "fiskeslog".

Da måtte du eventuelt putte fisken i en plastsekk før du legger den i boksen. Til fiskebruk er nok en isoporkasse, ev. med "kjølelementer" i form av et par plastflasker med frossent vann best egnet.  

 

Vær også oppmerksom på at en slik kjøleboks trekker en del strøm (3,5-4A), og at kjøleeffekten er ganske begrenset hvis boksen står i sola en varm dag .

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det enkle er nok det beste. Isopor og is.

For fisk er det ein fordel med flat kasse, for å unngå klem. Kunne tenke meg å

lage ein slik smart 12V fiskekasse med skikkeleg kjølekompressor, men det vil vel bli for dyrt? Bør vere rimeleg enkelt å bygge.

mvh

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å dra på kaia få et par isoporkasser med is. Når du får fisk, så dekker du bunnen av kassen med is, så legger du fisken i og dekker til med is, deretter legger du på isoporlokket. Det er enkelt, billig og rent. Og det varer til du kommer i land og vel så det.

 

Men hvis du trenger noe større og mer permanent til  :eek: eller  :lol:

 

....så kan du jo ta en titt her:

Termomarin

Link to post
Share on other sites

Hei Brutus!

 

Du har et gode der du bor: Tilgang på massevis av is på kaia!

 

Her sørpå langs Skagerrak-kysten forsvinner det ene fiskemottaket etter det andre, og det blir stadig færre steder hvor vi får tak i is. Etter å ha gått med is i kjøleboksen i over 20 år måtte jeg kaste inn håndkleet og satser nå 100% på Danfoss-kompressor. Ombord i en seilbåt må man da oppgradere strømforsyningen: Ny 70 A dynamo, + landstrøm + solceller +Battmeter.

 

Sånnt er livet! :eek:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en Iglo kjøleboks her om dagen. Aner ikke hvor mye strøm den trekker. Den kjøler godt i allefall. Var ikke av de billigste betalte kr 1000,- men Torshov på Strømmen hadde kampanje på dette produktet så de sendte med en omformer fra 220v til 12v. Jeg har ikke problemer med å bruke dette "skapet" i 2 døgn med bare batteritilgang i allefall, og så starte opp etterpå. Batteri nr 2 fikk stå urørt hele tia mens vi lå i land. Ved siden av kjøleren ble radio/cd, vannpunpe og litt lys benyttet. Har totalt 2 stk 115 amp. batteri med velger i banken min.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en lang tråd engang - denne her.

 

Det beste - strømforbruksmessig - er sikkert en BDF35-baser boks. Kjølesyklen som brukes i en kompressor er allerede teoretisk mer effektiv en peltier-effekten

 

Jeg for min del har startet mitt prosjekt med vannkjølt peltier-element og har faktisk idag kommet så langt at jeg (under ikke akkurat representative forhold) laget en isterning vha 3.4V og 2.2A og ca 1 times kjøling.

 

Kanskje jeg greier å installere det hele i båten med ca 5-dobblet effekt før feriene begynner på søndag. Kommer tilbake med mer erfaringer senere.

Link to post
Share on other sites

Har bukt en stor 12v boks fra Hella i 2 sesonger som "ekstrakjøling" i et par sesonger.

Dette har fungert helt greitt for oss. Virkningsgraden er nok så som så, og å tro at den klarer å kjøle ned 6 hyllevarme pils på under en time er utopi. Men dersom alt du putter i er sånn noenlunde kjølig, holder den godt på kulda. Har faktisk tilgode å gå helt tom for strøm ennå, selv med 1 kjøleskap og en kjøleboks, samt PC, tv, playstation og alt det andre som trekker strøm hele tiden...(passer alltid på å kjøre litt etter et par døgn på holmene, da)

Link to post
Share on other sites

Har en slik boks og den er jeg godt fornøyd med. Putta i 2 stk 1 1/2 Liters plastflasker som var fyllt med vann og hadde vært en tur i frysern. Jeg hadde kald melk 3 dager senere og da hadde ikke jeg brukt strøm på den enda. Dette med frossent vann er greit for vannet ditt er jo ganske ferskt og du har noe kaldt å drikke i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en Iglo kjøleboks her om dagen. Aner ikke hvor mye strøm den trekker....

Hei! Har tydeligvis det samme kjøleskap som deg. Et IGLOO-skap. Vet ingenting om det, hva slags "kompressor" (Peltiér-element?) det har, hvor mye strøm det trekker, o.s.v. Har ikke brukt det noe særlig, p.g.a. redsel for å tømme batteriene. Er litt paranoia, sånn......

 

Bilde ...som kan måle strøm opp til 10 A, noe som skulle være tilstrekkelig. MEN, problemet mitt er at det ikke følger med bruksanvisning til multimeteret, og vet derfor ikke HVORDAN man måler forbruks-ampere!!!  :yesnod:

 

Skal jeg bare "svitsje" multimeteret til AMPERE, og sette +sonden (rød) på pluss-ledningen til kjøleskapet - og minus-sonden (sort) på minus-ledningen på kjøleskapet??

 

Kan noen hjelpe meg med min totale uvitenhet om AMPÉRE og hvordan det måles? Finnes det noen bruksanvisning til slike digitele måleinstrumenter, på nettet? Ser at LOTUS har kommet tilbake fra ferien, du vet vel alt om slike ting, Lotus?  :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter!

 

Når du skal måle strøm, må du ha multimeteret i serie med strømtilførselen. Dette vil si at du må bryte pluss-ledningen til kjøleboksen, og kople instrumentets plussledning til den siden av kretsen som vender mot batteriet, og instrumentets minusledning til den siden som vender mot boksen. Dermed vil strømmen til boksen passere igjennom instrumentet på sin veg fra batteriet, og du får avlest strømforbruket i ampere påinstrumentet. Instrumentet må da stå innstilt på måling av likestrøm og ampere.

 

MEN, hvis du har mulighet for å kikke bak på boksen, så står det kanskje et skilt der, som angir hvor mange watt boksen bruker? Hvis vi sier at det står 48W, så blir boksens strømforbruk ved 12 volt spenning, 48:12=4, dvs. boksen bruker 4 ampere.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Skal du måle strømforbruk må du bryte kretsen og koble instrumentet i serie med forbruker.

 

Den sorte ledningen skal stå i COM og den røde lengst til venstre i A. Pluggen mA ved siden av beregnet på mer nøyaktig måling av strøm optil 0,4A. Forsiktighet må utvises med måleledningene i A og mA da kobling mellom pluss og minus nå lager kortslutning. Med ditt instrument vil det i så fall gå sikring i instrumentet eller i det elektriske anlegget.  NB! Dette gjelder også om venderen på instrumentet ikke står til strømmåling!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har samme instrument, og til denne målingen må du sette rød ledning i uttaket merket "A" og velgeren i stilling 10A.

Husk å sette rød ledning tilbake til "V" når du er ferdig ellers kan du få deg en overraskelse senere.

(Det er tilnærmet kortslutning i instrumentet mellom "A" og jord.)

Link to post
Share on other sites

Har samme instrument, og til denne målingen må du sette rød ledning i uttaket merket "A" og velgeren i stilling 10A.

Husk å sette rød ledning tilbake til "V" når du er ferdig ellers kan du få deg en overraskelse senere.

(Det er tilnærmet kortslutning i instrumentet mellom "A" og jord.)

 

Hehe, jeg opplevde det Ingar. En kompis av meg målte forbruk, så skulle jeg sjekke spenningen på et annet batteri uten å tenke på at han hadde koblet om. :headbang:

 

Resultatet var at ledningene smeltet til apparatet, men utrolig nok virker det etterpå. Vet ikke helt om jeg kan stole på det nå.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hei! Har tydeligvis det samme kjøleskap som deg. Et IGLOO-skap. Vet ingenting om det, hva slags "kompressor" (Peltiér-element?) det har, hvor mye strøm det trekker, o.s.v. Har ikke brukt det noe særlig, p.g.a. redsel for å tømme batteriene. Er litt paranoia, sånn......

 

show_image_stream.php?bid=9816716&dx=527&dy=395

Eg har akkuratt samme kjølskapet i min båt. Kjøpte det på Nafbutikken.

Eg har ikke prøvd det mer en en helg. Hadde da eg 2 liter frossen isboks som eg la i skapet før turen og så hadde eg bare skapet på når motoren gikk. Brusen var fin og kaldt iallefall når eg kom fram på natta etter å ha kjørt 6 timer.

 

Eg syns dette kjøleskapet er mer enn greit nok dersom du har nok batteri og ikke bruker å ligge en uke på samme uthamnen. Tror eg betalte 800,- som nafmedlem og det er ikke noe å si på. Dessuten er det 100% støyfritt!

 

Men tror likevel det blir et skikkelig kjøleskap i neste båt....

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg opplevde det Ingar. En kompis av meg målte forbruk, så skulle jeg sjekke spenningen på et annet batteri uten å tenke på at han hadde koblet om. :smiley:

 

Resultatet var at ledningene smeltet til apparatet, men utrolig nok virker det etterpå. Vet ikke helt om jeg kan stole på det nå.

 

mvh

GipsyGirl

Kan på det sterkeste anbefale å kjøpe målepinner til universalinstrumenter med innebygd kortsluttnings sikkring i. Dette kan man fort tjene inn ved feil bruk av instrumentet.

 

For stømmålinger finnes det også fine tangamperemetere som kan måle DC strøm i tilleg til AC. Disse koster fra 1500.- og oppover. Finnes feks hos Elfa : http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...=0&dok=6862.htm

 

Bilde

 

[glow=blue,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...