Jump to content

Ny seilbåt får helårsbruk i kalt klima.


BMP

Recommended Posts

Da er tiden der for meg å begynne å se etter en ny seilbåt på ca 43 fot. Jeg har satt opp noen kriterier som en ny båt bør oppfylle og ønsker innspil på aktuelle modeller. Jeg har i dag en Bavaria 40AC fra 2002 og jeg er stort sett bra fornøyd med den, men kunne ønske meg en båt med bedre vinterisolering og helst et dekshus.

Det jeg vil ha er altså en seilbåt på 41-45 fot med følgende egenskaper:

Vinterisolert skrog og dekk av Plast eller aluminium.

Dekshus.

Rig med vanlig storseil og sølvslående fokk med rullesystem.

Tre lugarer.

Båten vi i hovedsak bli brukt i Nord-Norge og da hele året.

Er det noen som har forslag?

Link to post
Share on other sites

Regina 40 tilfredstiller alle krav untatt på lengden. Den leveres med DS, tre lugarer, vinterisolert med doble vinduer, selvslående fokk, og vanlig storseil kan leveres.. Helt grei båt, til en noe ugrei pris... Denne er ikke tilgjengelig brukt og må derfor kjøpes nytt..

 

Ellers så er Nauticat 42 en kruant båt som leveres med tre lugarer, fåes brukt fra rundt 2,5mill NOK pluss moms rundt omkrng i verden... Fant noen av denne typen i går i min søken er tilsvarende båt... men jeg trenger ikke bår før sommeren 2011 tidligst, så jeg har litt tid

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket ligger jeg ved siden av en Dehler 42 DS. Det er en dekkhusbåt med generøs brøkdelsrigg, og to skinner for selvslående fokk på dekk. Flott og sikker en vellseilende båt. Vinterisolert, neppe- men da havner en utenfor standardproduksjoner og må betale for det. Men de går også ann å gjøre noe selv med det.

Link to post
Share on other sites

Det at en Bavaria fint kan brukes hele året er annen sak, men til det å hevde at dette er den optimale vinterbåt som du gjør her vitner om total mangel på forståelse etter mitt syn...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg var å så på Nauticat 42 i sommer hos Sulander Yachting i Vollen, og dette er rett og slett en fantastisk båt. De har demobåten til salgs (som jeg så på) og denne passer alle kriteriene og er ganske bra utstyrt. Med mine 188 hadde jeg ståhøyde stort sett hele veien, men er dette lite kan den bestilles med lavere dørk så du får bedre ståhøyde.

 

I tillegg har de bl.a. en 371 som ikke er til salgs men som du kan avtale befaring på (det var denne jeg skulle se på).

 

Sulander er også en svært hyggelig person og veldig mye på Nauticat kan bestilles etter eget ønske. Se på sidene til Sulander Yachting AS og ta en telefon dersom dette er innenfor prisklassen din.

 

Både båt og leverandør virket som sagt svært bra, noe som ble bekreftet av et par kunder jeg snakket med.

Link to post
Share on other sites

Regina 40 tilfredstiller alle krav untatt på lengden. Den leveres med DS, tre lugarer, vinterisolert med doble vinduer, selvslående fokk, og vanlig storseil kan leveres.. Helt grei båt, til en noe ugrei pris... Denne er ikke tilgjengelig brukt og må derfor kjøpes nytt..

 

...virker bare så underlig at du har fått opp øynene for dette båtmerket, når du for kort tid siden skrev en haug med innlegg som var stikk motsatt. F.eks dette:

 

Kan vel også komme med et forslag på en meget populær kvalitets båt som burde være innenfor rekkevidde for deg også, så får du deg i allefall en båt... Den er såpass romslig at den fint kan huse hele den trangbygde Regina'en uten noen problemer, har selvsagt full ståhøyde over alt. Vakker båt i høy kvalitet..

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det ligger en brukt 38ft 2002mod Regina til pris SEK 2.650.000 innkl. EU-moms betalt på verftets hjemmeside.

Ja, og hva med dette? Skjønner ikke hvorfor du referer meg her.. :crazy:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...virker bare så underlig at du har fått opp øynene for dette båtmerket, når du for kort tid siden skrev en haug med innlegg som var stikk motsatt. F.eks dette:

Det har jeg full forståelse for selvsagt, men jeg bare refererte til en båt som tilfredsstiller de krav trådstarter satte med unntak av lengden som bare er 40fot... Men jeg skjønner at du oppfatter dette som merkelig siden du selv ikke er i stand til å referere til båter som kunne passet for trådstarter.... annet enn samme båtmerke som trådstarter alt har da..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg henviser ikke til en Regina 35 som den tråden du linker til omhandler, den er trang.. Jeg henviser til en Regina 40 som er helt annen båt, siden den har sandwich skrog og doble vinduer så er den rimelig greit vinterisolert etter mitt syn, men respekterer selvsagt at du ikke mener det.......

 

I tillegg så mener jeg at Nauticat 42 kan være verdt å se på.... At du ikke betrakter noen av disse som helårsbåter men anbefaler en Bavaria ser jeg på som noe merkelig... men her blir ikke vi enig rett og slett..

 

Jeg tror nok også du kan trøste deg med at du ikke er alene om din mening om meg her, en del fra "folk flest" deler nok garantert din oppfatning

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette vil jo alltid bli et kompromiss mellom egenskaper, pris og ikke minst alder på båten. Hvis du skal ha ny båt ville jeg vurdert denne. Båten har alt du vil ha bortsett fra 1. vinterisolering og 2. evt styreposisjon i dekkshus. Vinterisoleringen er ikke noe problem da skroget er lett tilgjengelig på innsiden og du kan lett lime på isolasjon selv. En annen ting er dekkshuset. Det nærmeste du kommer å styre båten innenfra er fjernkontroll til autopiloten eller å styre manuelt inni en kalesje (som nå?). Båten er også tilgjengelig med performance rigg og kjøl som gjør den til en ulv i fåreklær.

 

Det finnes også en 42 foter. Den kan jo også være et alternativ. For vinterisolasjonens del kan det være verdt å spandere et teakdekk. Men er jo ikke sikker på om det tåler snø og is så godt...

 

Hvis man kan være litt utradisjonell kan det være verdt å sjekke ut en katamaran. Også her må du nok gjøre en isolasjonsjobb selv..

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ar Bavariaen kan brukes hele året da jeg jo har en bavaria 40 AC i dag som jeg bruker hele året. Men den er i liket med de fleste andre båter ikke vinterisolert selv om skutesider og overbygget er bygd med et kjernematriale er det store felt mellom skrog og dekk som er helt uisolerte og hvor det danes store mengder med kondens når det blir noen kuldegrader ute. Det er heller ikke isolasjon i noen av de innvendige skotene. Har set på muligheten for og etterisolere båten men det vil bli en kolosal jobb for og få det skikkelig.

Ut fra den båten jeg har nå ønsker jeg meg en som er: bedre isolert, lit større og med et dekshus. Skulle gjerne kjøpt en ny Bavaria om den hade tilfretstilt disse ønskene for jeg er ellers svært godt fornøyd med den jeg har.

Link to post
Share on other sites

Denne DS-løsningen som jeanneau oppererer med om dagen forstår jeg absolutt ingen ting av! Fin båt med enorm takhøyde i salong, men salong og alt er jo plassert akkurat like lavt som i en vanlig kjellerseilbåt. Ser ingenting som gjør en jeanneau 42/45 DS bedre egnet mtp. dekksalong enn en Sun odyssey i samme størrelse. Forskjellen er jo bare det utrolig høye taket og mye mer volum å holde varmt. Naboene bor forøvrig i en 45 DS. De hadde en 2000 mod sun odyssey 40.3 før det, og er langt i fra fornøyd med den nye DS'en. DA er det jo like greit ned en bavaria vision (trådstarter er jo fornøyd med bavaria). Den har forøvrig ståhøyde i sofaen i salongen akkurat som jeanneau ds. Det har jeg prøvd :seeya:

 

Jeg er enig i at regina er et godt alternativ. ER prisen for høy går det også an å vurdere eldre jeanneau DS. Disse har jo muligheten til å styre innefra med autopilot og salongen er plassert slik at det går an å se ut av vinduene (mener jeg å huske).

Link to post
Share on other sites

Hvilke krav stiller du til fartspotensialet av båten?. Regina og Nauticat er vel ikke akkurat raske?. Jeg ser også poenget av å ha et ordentlig styrhus slik at en kan bruke båten mer på tur om vinteren. Jeg synes de fleste DS båter ikke har noen gode løsninger på dette området, og at en må over til motorseilere. Jeg ville prøvd å finne en båt som har en god dør slik at en slipper å holde på med løse luker hver gang en skal ut og inn.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er vel så at Regina og Nauticat ikke er noen reser på sjøen, så er det et krav så bør en nok vurdere andre båter som er mer egnet for fart. Men jeg er redd at du muligens må vike fra noen av de andre prinsippene du har satt da.. Tror ikke det er lett å får både i pose og sekk her..

 

Dette er plottet fra Regina 40 som etter hva jeg forstår er ikke er en rask båt

rav40.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regina kjenner jeg ikke, men seilbåtserien til Nauticat er slett ikke dårlige seilere målt mot andre turseilere. Vær klar over at de nå både har seilbåter og rene motorseilere.

 

Både 37, 385 og 42 mener jeg helt bestemt er noe av det ypperste av turseilere man kan kjøpe, men det koster en del mer enn andre. 37 og 385 er nesten identiske de forreste 2/3, men akterkabinen er ulik. 37 har en akterkabin på størrelse med 42 og en opphøyet cockpit, mens 385 har en mer konvensjonell akterkabin og cockpit.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke seile regata men ønsker en velseilende turseiler. Med dekshus fårstås et sted hvor man kan sitte inne og se greit ut løsninger hvor bare overbyhhet er hevet som på Bavaria Vison er ikke intresane. Jeg trenger ikke og kune manurere fra dekshuset en fjernkontroll til autopiloten fungerer greit nokk.

Link to post
Share on other sites

Jeg henviser ikke til en Regina 35 som den tråden du linker til omhandler, den er trang.. Jeg henviser til en Regina 40 som er helt annen båt, siden den har sandwich skrog og doble vinduer

 

Jeg tror nok også du kan trøste deg med at du ikke er alene om din mening om meg her, en del fra "folk flest" deler nok garantert din oppfatning

 

Uffda, det var ikke meningen å hisse deg opp. Ville bare nevne at selv den beste Bavaria-eier forstår tilslutt forskjellen på kvalitet og ....ja...hva enn man kaller det.. :giggle:

 

Trodde alle Reginaene hadde doble vindu og sandwich, også 35 foteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...