Jump to content

Sleipner Batterilader har begynt å "hyle" - hvorfor?


nordan family 27

Recommended Posts

Om bord har jeg en Sleipner 40 ah (?) batterilader. Det er noen lamper som lyser: to røde så lader den med høy spenning, en grønn og en rød litt mindre, og to grønne er det vedlikeholdslading. Den er noenlunde en rektangulær firkantet kloss. Når den står på høres det normalt ut som den står der og "knurrer" - den lager i alle fall en eller annen form for lyd. I det siste har den begynt å lage en markert hyle lyd når det startes. Syntes det har vært så spesielt så jeg har koblet den fra etter noen minutter - og når jeg da kobler den inn igjen så går den oftes over til å nøye seg med "knurringen". Så da lurer jeg på om den er på tide å ta den ut - for hvis hylingen er et dårlig tegn så vil jeg jo ikke på dra meg noen båt-brann i vinter...

 

Så hvorfor hyler den?

 

Her fant jeg forresten et bilde av den:

 

sleipner.jpg

 

Compact Dual

 

Meget kraftig lader for hurtig lading av blybatterier, uten å skade dem. Tilfører batteriet 40 A helt til batteriet er fulladet (batterispenning 15 V). Laderen vil da gå over til vedlikeholdslading med en ladespenning på 13,8 V. Solid aluminiumskasse og viftekjøling sammen med temperaturkompensert ladespenning med utvendig temperaturføler, gir optimalt ladeforløp. Anbefalt batterikapasitet 200 Ah-2000 Ah.

 

• Automatisk overgang fra hurtiglading til

vedlikeholdslading

 

• Starter lading av helt utladede batterier

 

• 40 A ladestrøm selv ved nettspenning ned til 198 VAC

 

• Temperaturkompensert ladespenning

 

• Upåvirket av nettspenningsvariasjoner

 

• Polvendings- og kortslutningssikker. Termisk sikret

 

• Kan brukes som strømforsyner - forstyrrer ikke

 

ladeautomatikken

 

• Overspenningsbeskyttet på inngang

 

• Meget driftssikker

 

• Viftekjøling

 

• Høy virkningsgrad (>86%)

 

• Integrert veggbrakett

Link to post

Den hyler nok fordi det er en switch-mode power supply. Denne virker ved at den lager vekselspenning med høy frekvens. Denne blir justert for å gi akkurat riktig effekt (spenning) når den likerettes på sekundærsiden. (litt enkel og populærvitenskaplig....men men...)

 

Det er nok litt elektronisk slitasje som forårsaker at den trenger litt tid på å justere seg inn stabilt i frekvens. Dette kan medføre hyling. Årsaken er oftest at en eller flere av kondensatorene er litt tørre. (dvs litt slitt).

 

Om dette er årsaken er det ingen grunn til å frykte annet enn at den til slutt vil ryke, men det kan gå laaaaaang tid med mye irriterende hyling.

Oso

Link to post

Batteriene den leverer til er helt nye i år.

 

Snakket med Sleipner på telefonen - de kunne opplyse at laderen i alle fall var minst 4 år gammel utfra hvordan den så ut (et uttak foran i stedet for to). I og for seg lite hjelp til årssaksforklaringen der utover at de penkte på at det kunne være en vifte. Men ule-lyder er så spesiell og kraftig at det er ingen mekanisk lyd. Dette med kondensatorer høres jo ut til å være en forklaring som "lyder logisk" for en som ikke forstår dette :crazy:

Link to post

Det høres ut en typisk Switch Mode lyd. Hvorfor dette har kommet nå kan man bare spekulere i.

 

I "gamle" TV apparater ble linjeutgangen benyttet som en strømforsyning til andre spenninger en linjeutgangen ( Linjeutgangen er primært til horisontal Avbøyning og Høyspent), f,eks til +12V eller +24v eller noe annet. Vekselspenningen i linjeutgangen var riktig nok ikke firkant, men virkemåten var ellers helt lik en Switch Mode. Det var ofte to grunner til at den ga lyd.

 

Noen ganger begynte trafoen (ferritt type) å svinge mekanisk med linjefrekvensen. Noen periodisk tilfeldig, eller pga av en viss temperatur, belastning eller andre ytre påvirkninger. Dette ble utbedret ved å lakkere spolen på trafoen. Noen ganger måtte det til flere lakkbehandlinger.

 

Helt ufarlig, men irriterende feil.

 

Om det var en annen feil som lastet linjeutgangen mye, men ikke så mye at den ikke orket mer, ble det også ofte lyd. Den hørtes ofte litt mer "anstrengt" ut. Man hørte liksom at den jobbet hardt.

 

Forsøk å lakkere spolen i trafoen og hør om lyden endrer seg. ( NB! Ikke bruk lakk som løser opp isolasjonslakken på kobbertråden)

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Om jeg starter/stopper den noen ganger ser lyden ut til å gi seg. Om det er fordi at den faktisk gir seg eller at den senser en annen spenning på batteriene enn første gang og derav jobber mindre vet jeg ikke. Det er i alle fall kjedelig å ha en slik lyd ombord - det nærmer seg jo en vaskemaskin på sentrifuge. Men er den nære ved å bli kaputt? Kan jeg forvente at den holder lenge til?

 

Hvis jeg ligger på brygga og sikringen går (hvilket den gjør rimelig ofte) og noen setter på strømmen igjen vil jeg tro at jeg kan forvente noen telefoner om at alarmen i båten er gått (så høyt er det ikke - men det høres rimelig godt ganske langt unna båten).

 

Min største frykt er selvsagt brann. Men utfra svarene over høres det ikke ut som jeg trenger å være bekymret for det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...