Retox_93 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Propellen som var på båden var til en Albin O-22. Altså en 11 hk motor som hadde en propell som var utmerket til den. Den er tålig liten. Høyeste turtall er 2800 o/min, MEN 3QM motoren er jo kjent får at toppen ryker med får høy tempratur, så derfor skal e prøve å kjøre den på ca rundt 1800 o/min. ( 1800 o/min er ca 24 hk ) Kan utvekslingen være 3.00 ? ( Gear rating) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Hvis du vil beregne propell selv kan denne siden hjelpe deg. http://boatdiesel.com/ Men du må bli medlem for å bruke det og det koster 25 dollar. Jeg har brukt det ved behov men medlemskapet mitt er gått ut. Ellers så beregner de som selger propeller ny til deg. Hvis maksturtall er 2800 rpm og utveksling 1:3 blir de foreslåtte propellene alt for små i diameter. Tipper du må opp i Ø 17-18 tommer. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Trøbbel Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Hola. Har en 17x12 som har vært i forlengelsen av en 3qm(møkkamotor ) Kunne den passe herren Maritim beregnet propell for meg, men da kjøpte jeg ny. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Skal du selge den Trøbbel? Og hvorfor syntes du at 3Qm er en møkkamotor :P Sitér dette innlegget Link to post
Trøbbel Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) hehehe har bare en erfaring med 3qm og den var kortvarig Kjøpte trøbbel m 3qm i og etter noen få turer viste det seg at toppen var sprekt. Den verste de hadde sett på verkstedet. Skapte mye tull og tøys i ettertid, men det er en laaaang historie Trøbbel i kortversjon Mener alt jeg fremdeles med skyldes den forbaska 3qm'n I allefall indirekte Selger propellen ja hvis du har bruk for den. Redigert 14.November.2009 av Trøbbel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Var ikkje noe gode nyheter. Den er jo som sagt kjent får at toppen ryker, Men det er vel når den blir veldig varm? F.eks dårlig kjøling kan jo være en grund og høyt turtall. Skal prøve å ha gode vedlikehold på motoren, Og ikkje kjøre den for hardt og være nøye med rengjøring av kjølekanalene. Men Ja, Er interissert i Propellen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.