jensemann2 Startet 9.November.2009 Del på Facebook Startet 9.November.2009 (redigert) Jeg lurer på hvordan jeg kan se om båten er Antipest behandlet. Fikk høre da jeg kjøpte den at det var 7 lag med antipest på. Nå trodde jeg antipest var et steinhardt lag med epoxylakk under bunnstoffet, men det grå belegget som vises der bunnstoffet har løsnet er ganske mykt og ikke spesielt tykt og kan skrapes av med et skrujern. Da kommer jeg inn på noe gult(gelcoaten?)(båten er gul) En plass er det et lite hull på gelcoaten og der ser jeg fibrene. Det er ingen tegn til byller eller blærer. Over vannlinen er det en ca 5-6 cm bred stripe rundt hele båten med noe rødt, dette er hardt som vanlig lakk. Det var dette jeg først trodde var antipest, men det ser ikke ut som om det røde fortsetter under bunnstoffet under vannlinjen. Redigert 9.November.2009 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Antipest er normalt sett grå, så det er nok Antipesten. Om grunnbehandlingen under Antipesten ikke er gjort godt nok, vil jo den harde Antipesten lett flasse av. Flere lag gir iallefall ikke bedre heft. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Men skal antipesten være steinhard? Eller som på min at den kan er myk og kan skrapes av omtrent som kritt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Så nærme steinhard som maling kan bli. Kan knapt skrapes av. Slik grunning er epoxy iblandet små aluminiumsflak, som metallic lakk, så den får et litt annet preg enn vanlig gråmaling. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Kan jeg da konkludere med at båten ikke er antipestbehandlet da? Eller er det noe galt med den som er brukt? For denne kan jeg lett skrape gjennom med en spiker... Og da kommer jeg inn på gelcoaten. Jeg trodde antipestbehandling var noe man gjorde en gang og at da holdt det i masser av år. Redigert 9.November.2009 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Kan være feil forhold mellom base og herder, selv om det skal godt gjøres iom at det er to bokser man blander. Epoksygrunning varer båtens levetid så lenge den har fått permanent feste. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 hmm, merkelig. da må jeg vel slipe ned hele båten og legge på ny da. Den detter ikke av i flak, sitter godt, men er altså mykere enn jeg mener en 2-komp maling skal være. Og da er den vel heller ikke vanntett? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Tipper det du finner er en enkomponent primer. Dette brukes for å gi bunnstoffet bedre feste, men den er ikke vanntett. Så båten din er nok ikke antipestbehandlet nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atletico1 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) For å finne ut om det er en eller to komponent primer kan du fukte en fille med tynner - teip filla fast til primeren i en del minutter. Kan du deretter gni av primeren er den enkomponent og ikke tokomponent/epoxy. Er det enkomponent og du har tenkt å legge på tokomponent er visst rådet at du må du slipe vekk all enkomponent primer før du legger på ny tokomponent-ellers kan enkomponent primeren koke opp. En helvetes jobb. Beste er å bestille sand/kalk/tørris blåsing. Redigert 9.November.2009 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.