Jump to content

Design på ny bavaria

Enzo

Recommended Posts

Designmessig synes jeg det er fremskritt. Den gamle ble plutselig veldig gammeldags. Men nå har ikke jeg vært noen stor fan av designet på (spesielt de små) Bavaria de siste årene. Synes de har hatt feil proposisjoner med vindustørrelse blant annet. I tillegg har hyttehøyden vært for stor. Dette synes jeg ble bedre med det nye kantete designet, selv om høyden trolig er den samme.

Men det kan hende at omveltningen er litt radikal for den jevne Bavariakjøper, men det vil fremtiden vise.

Skulle gjerne hatt noen flere bilder .......men ut fra de to over ser den nye ut til å koste mindre. Ser liksom ut som det er spart på ting som koster penger...Oppnår ikke ny minimalistisk stil ved bare å fjerne pyntestriper og gjøre ting mer kantete. Vinduene ser små firkantede og billige ut passer ikke linjene i båten, regner med at de skal bruke dem på en mengde modeller for å spare penger. Luka forran ser derimot vellykket ut, ikke så klumpete lengere, har blitt nettere og mer moderne i linjene.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Ser ut til at dekkslukene har en viss sjanse til å bli liggende over vann hvis båten skulle finne på å bli slått ned. På den annen side ser sidedekket smalere ut. Grabrailen går ikke like langt frem, men det er kansje noen vant man kan holde i der fremme? Er ikke helt sikker på om jeg klarte å finne ut hvor røstjernene var plassert, men kan det stemme at vantene går helt ut i borde? Det kan i så fall gjøre det vanskelig å få skikkelig høyde med en genua, og det ser heller ikke ut til at det er lagt opp til stor genua i sandardversjone, skinnen står ganske langt frem. Det lover jo ikke godt for lettvindsegenskapene hvis ikke denne er vesentlig lettere enn forgjengeren og har høyere rigg.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Min personlige mening er at jeg likte det gamle designet bedre enn det nye her slik som dette bildet i innlegg #1 viser...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På den annen side ser sidedekket smalere ut.

Det er noe jeg finner litt problematisk med disse "romfarkostene". Fordekk og sidedekk er ofret for å få mer inneplass. ETTER MITT SYN.

sailing_sept_09__div_006.jpg

På denne båten er sidedekket greit, men arrangementet må jo være ett skrekksksempel. Røstjerna midt på dekk, og resten av adkomsten til fordekk er sperret av genoaskjøtet og spinnakerbommen. ETTER MITT SYN.

Jeg syntes Bavaria og andre "tur"båter ser ut som Bobbler i forhold til regattabåter.

Og de som mener at de har funnet en reggattabåt som egner seg til tur og omvendt har bomma totalt -en båt til regatta og en til tur (det er i alle fall min mening). Hvis en båt er tegnet og bygget for fart blir de og flotte og se på....

Om Røstjerna er mitt på dekk med genoaskinna er der den er så er det for at på det pungtet den er mest effektiv - det er jo seiling vi driver med i seilbåter ikke løpeturer på dekk!!! :cheers:

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Det virker som om Hanse er inspirasjonskilden, det er ikke bra! Hanse sine båter ser billige ut både utenpå og under dekk.

Se den live , det er lysår fra Hanse,Hanse har kontroll på proporsjonene med tanke på høyde kontra bredde og vindusstørrelse i forhold til designet , nå har jeg ikke sett denne 32foteren fra bavaria under dekk men jeg synes bavaria har gjort mye i riktig retning under dekk det siste året med den nye 43/47 og 35foteren så denne er nok sikkert fin under dekk den også.

Hanse sin innredning er en smakssak , jeg liker den selv om det ikke holder grand soleil finish , den bavaria 32 foteren har jeg sett på flere bilder og det ser ikke verst ut med teakdekk litt på avstand og det er stortsett teakdekk på de fleste bilder , nå skjønner jeg grunnen.

Og de som mener at de har funnet en reggattabåt som egner seg til tur og omvendt har bomma totalt -en båt til regatta og en til tur (det er i alle fall min mening).

Kan nok ikke si meg helt enig der Odmar. Etter å ha blitt påvirket av min fetter som er på tur i sin nye båt:

En Swan 66 Google/søk på Godot eller Pål Fevang så kansje du forandrer mening. Seiler skjorta av det meste og er bygd for tur er regattautrustet og ser lekker ut....

Redigert av trikola (see edit history)

Seiler skjorta av de flese har vel med vannlinjelengde å gjøre - hvordan gjør den seg mot andre båter på samme størelse? Klasse?? Må jo sammenligne på like vilkår?? Joda båten er lekker den - men du kan få adskillig mer ut av en 60-70 foter....men uten flatskjem.

Men dette her jo fint lite å gjøre med bavaria sin nye linjeføring å gjøre - starter heller en ny tråd som vi kan diskutere dette...

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Enig i at nye Bav ser litt vel volumiøs ut og det minimalistiske har blitt enkelt og billig...

Det virker som om Hanse er inspirasjonskilden, det er ikke bra! Hanse sine båter ser billige ut både utenpå og under dekk

Verken ser eller er billig...

hanse_630.jpg

Her en litt mer edruelig versjon:

image_135.jpg

Jeanneau 39DS

Pent?

jeanneau_39de.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...