Jump to content

Design på ny bavaria

Enzo

Recommended Posts

Bjoris, du må ikke bli fornærmet over at Spinner ikke liker Hanse. :lol:

Ellers synes jeg Hanse båtene er pene utvendig, men ikke så fine invendig. Vel jeg likte 430. Når det gjelder Jeanneau synes jeg de er pene båter, men gir ikke noe mer "kostbart" over seg en de andre rimelig båtene. Men uansett liker jeg godt den nye 44 I.

Båt er smak og behag. Den nye Bav aner jeg ikke hvordan ser ut, synes billedmatriale er for dårlig til å gi noen heletlig svar på det. MEN vis den ligner på GS er det svært så god attest. GS er flotte båter designmessig, ja noe av det ypperste.

Når det gjelder designen på vår fra 2006 er ikke det en utpekt prisvinner på design. Men funksjonell . Helheten er bra.

Vi sees!

Bjoris, du må ikke bli fornærmet over at Spinner ikke liker Hanse. :lol:

Ellers synes jeg Hanse båtene er pene utvendig, men ikke så fine invendig.

Hehe, tror nok Spinner tåler den, han har vært litt spissformulerende før også. Jeg kunne ikke dy meg da jeg absolutt ikke syns DSene til Jeanneau har noe bra design, men jeg syns Jeanneau er flotte båter og vi hadde J36i høyt på listen, men det ble for dyrt. Innvendig er Hansene enkle og jeg har ingen problem med å forstå at noen ikke liker dette. Ser dog ut til at det blir gjort en del ting på dette området på nye Hanse modeller... Her frå NYE 545... Se, det er til og med kommer slingrekanter på bordet :flag:

hanse_545_interioer.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Slingrekanter er noe "drit", har hatt med bilder av vårt bord til mange møbelsnekkere som rister på hodet når jeg sier at vi ønsker å få bordet oppfellbart. Samme som Hansen du referer til er det vrient å passere bordet. Når en skal ut på hoppe på rumpa bortover. FOR TRANGT.

Har derfor vært på jakt etter nytt bord. Men Hanse har et moderne utseende utvendig. Og hadde de tettet hekken på 430 synes jeg den hadde vært knall. Men kassene som du får til andre Hanser, får du ikke på den. Den blir veldig åpen. Og det liker ikke jeg. Tror de taper på det når det gjelder salg til familier.

Ellers enig med Mulligan at når en må raskt på dekket virker det mye hindre på nye Bav 32

Vi sees!

Hehe, tror nok Spinner tåler den, han har vært litt spissformulerende før også.

Du har helt rett Bjoris: jeg har vært spissformulerende og jeg tåler det meste andre veien :wink:

Synes vel heller ikke at Hanse ser så ille ut på utsiden, men jeg synes at "kosen" innvendig er helt borte med minimalistisk og firkantet stil. Men smaken er osv...

Senior-du er min helt!

Slingrekanter er noe "drit", .... Har derfor vært på jakt etter nytt bord. ...... Og hadde de tettet hekken på 430 synes jeg den hadde vært knall. Men kassene som du får til andre Hanser, får du ikke på den. Den blir veldig åpen. Og det liker ikke jeg. Tror de taper på det når det gjelder salg til familier.

Utfordringen er vel å få dette fornuftig til når du må både inn og bort, hvis du skjønner. På min kompis sin Bav 36 er det bare langsgående benker og da er det jo veldig greit med slikt bord, men ulempen der er jo at borde ofte må ned om du skal på toalettet...

Her ser du en 430 med benker... Om de er spesiallaget vites ikke...

hanse_430_med_benker_bak.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har derfor vært på jakt etter nytt bord. Men Hanse har et moderne utseende utvendig. Og hadde de tettet hekken på 430 synes jeg den hadde vært knall. Men kassene som du får til andre Hanser, får du ikke på den. Den blir veldig åpen. Og det liker ikke jeg. Tror de taper på det når det gjelder salg til familier.

Høres ut som du egentlig vil ha en sun fast 43. :yesnod: Synd de ikke produseres for tiden... Virker ihvertfall ikke som den åpne hekken på hanse 430 gjør den raskere, akkurat... :lol:

Tror dessuten tiden vil vise at bav 42cr er noe av det beste bavaria har laget.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Avlasteren til uthalet holder selvfølgelig. Der er det jo en utveksling som halverer presset. Fallet derimot er jeg tvilende til, selv med cruisinglaminat i seilet. Hos meg er det to avlastere i serie på fallet. Det holder nesten.... Tror Ludvig og flere andre har montert utveksling på storseilfallet for at det skal holde. Da kan man gå ned til 8 mm dyneemafall. Men vet ikke om det lar seg gjøre med rullestorseil. (er det plass til en blokk i toppen av seilet inni masta?)

Skrev avlasteren da den røk over til Skagen i liten storm. Men det skyldes at rullestor da går skjøte i rund-dans. Og da er det viktig at SPLEIDEN er gjordt riktig. Med de kreftene vil den bli en liten klump vis det ikke spleiset skikkelig. Og det opplevde vi.

Men riggen er oversett av en skikkelig overivrig seiler på Grimsøy Marine. :cool:

Fikk benevnelsen "bøgsegler" pga baugvisperen :lol: Og fordi jeg seilte med cockpitkallesjen oppe i påsken for et par år siden :lol: .

Vi sees!

...Virker ihvertfall ikke som den åpne hekken på hanse 430 gjør den raskere, akkurat... :lol:

Tror dessuten tiden vil vise at bav 42cr er noe av det beste bavaria har laget.

Gjorde ikke 430en det ganske bra i Seilmakeren da? Mener du til og med syns LYS var for lavt på den...? :smiley:

Denne var ikke pen nei. For mye Ikea look og veldig 70-tall - retro i linjene. Et klart tilbakeskritt for Bavaria som etterhvert har laget båter som framstår som rimelig tidløse om enn ikke vinnere av skjønnhetskonkuranser.

Jeg synes alle seilbåter er lite å se på og er generelt kjønnsløse. Det eneste unntaket er Jeanneau Sun Odyssey 39DS; her kan man faktisk se at en designer har vært involvert og ikke bare en computer.

Redigert av Voff (see edit history)
Gjorde ikke 430en det ganske bra i Seilmakeren da? Mener du til og med syns LYS var for lavt på den...? :smiley:

Den som kom i mål gjorde det bra. Men det var ikke pga båten er så fryktelig bra. Det er dyktige folk med bra taktikk. I sterk vind fungerer den bra til lys-tallet. Du så jo på windjammeren hva som skjer når det er mindre enn stiv kuling...

Når hanse produserer en hipp og moderne 43-foter i 2008 forventer man jo at den er raskere og bedre enn en masseprodusert, fransk campingvogn fra 2001... Eller? Er det dèt man kaller "en får i ulveklær"? :yesnod:

Grunnen til at jeg mener lys-tallet burde vært høyere, er at siden hanse leverer masthead spinnakerfall til båten, kan man sette en gennaker på 200 kvm uten å få tillegg i lys. Siden min spinnaker er på 140 kvm, syns jeg akkurat dèt er litt sjofelt... Blir interessant å se hva som skjer når den gennakeren kommer på plass.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

...Når hanse produserer en hipp og moderne 43-foter i 2008 forventer man jo at den er raskere og bedre enn en masseprodusert, fransk campingvogn fra 2001... Eller? Er det dèt man kaller "en får i ulveklær"? :yesnod:

....

Forstår vel ikke helt dette med at Hansene skal gå så forferdelig fort fordi båtene har et moderne og minimalistisk design. Jada, noen ting er selvsagt gjort for å få farten opp som bratt baug, T-kjøl (ikke 430), bred hekk... Noe smalere baugparti enn Bavaria og andre.

Men slik jeg ser det er det først og fremst tyngden i båtene og enkelt dekksutstyr som ødlegger. Vekten er jo en produkt av at prisene ikke gir rom for sterke og lette løsninger, bare sterke løsninger. Når de da heller ikke faller for fristelsen ved å lage skroget i enkelt laminat, men heller en sandwichkonstruksjon der ytterlaget er like tykt som på båtene med enkelt laminat og både kjøl og andre konstruksjoner er veldig solide så blir det tunge båter som ikke leverer fart i den grad en kanskje skulle tro, men båtene seiler godt likevel, nesten opp til LYS-tallet som er skyhøyt ifht mange andre i samme prisklasse...

Hanse har bevist med både en 430 og en 350 at båtene går som en kule når vekta er lav og div trisk blir gjort med rigg og dekksutstyr...

Hanse 430R og 350R

Forstår vel ikke helt dette med at Hansene skal gå så forferdelig fort fordi båtene har et moderne og minimalistisk design. Jada, noen ting er selvsagt gjort for å få farten opp som bratt baug, T-kjøl (ikke 430), bred hekk... Noe smalere baugparti enn Bavaria og andre.

Vel, noen fremskritt må man jo forvente utover minimalistisk design. 430 har en halv meter lengre vannlinje enn sf 43 og det bør jo gi den et fartsovertak? Eller litt høyere lys?? :lol: :lol:

Men slik jeg ser det er det først og fremst tyngden i båtene og enkelt dekksutstyr som ødlegger. Vekten er jo en produkt av at prisene ikke gir rom for sterke og lette løsninger, bare sterke løsninger.

De bygger da skrogene i epoxy. Skulle ikke det gi lettere vekt? Og prisen; er den egentlig så lav? Mener å huske at first 44,7 kostet det samme når den ble lagd. Men veier jo over et tonn mindre. Er virkelig hanse sterkere? Hvordan kan man vite det?

Hanse har bevist med både en 430 og en 350 at båtene går som en kule når vekta er lav og div trisk blir gjort med rigg og dekksutstyr...

Hanse 430R og 350R

Joa, men man kan vel få karbonrigg til de fleste båter. Sf 43 kunne ihvertfall fås med det står det i "manualen".

Men nå har vi vel (som vanlig) sporet helt av denne tråden....

Vi får gi oss der da, langt på viddene ja:)

Men det er ikke karbonrigg på 350R iallefall, kanskje på 430R. 350R har dypere kjøp høyere rigg og alt treverk innvendig er byttet med ultralett komposit... Slik vil jo mange båter går fortere... Epoxy option på Hansene sparer noe vekt, men ikke så mye at det utgjør noe særlig, dessuten får dem tillegg i LYS!!!! Antar at de ikke hadde fått det om det var andre ting som hadde blitt gjort for å få vekten ned...

Nei, det var sant vi skulle gi oss:)

Pussig at en tråd om Bavariadesign er blitt en tråd om Hansedesign, men....

Jeg synes det nye (Bavaria) designet er bra, men som alltid er det avhengeig av synsvinkelen. Hvis man ser båten i action på vannet ser det vesentlig bedre ut: http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1465

Synes et mer kantete overbygg er smart, de skrå buede flatene på det gamle designet er jo egentlig både en ulempe m.h.t. plass å gå på/sikkerhet på dekk samt at det stjeler plass under dekk. Om det er pent er en smakssak, men ser man båten i helfigur (ikke bare et lite utsnitt) synes jeg det ser OK ut.

Men det er jo alltid krevende med små båter, hvis man skal ha ståhøyde og komfort under dekk blir det fort litt klumpete.

:smiley: Artig diskusjon dette med Hanse konstruksjon, spesiellt når det kommer en bombastisk "sannhet" fraBjoris om at Hanse er en sandwich konstruksjon hvor yttersjiktet i laminatet er like tykt som i båter med "singel skin" Kjære deg Bjoris, dette er reinspikka tull. Hevder du at yttersjiktet på en sandwich-corecell(brukesi Hanse) er like tykt som skroget i f.eks. en First 40? I så fall er du i beste fall helt på jordet.

Når det gjelder Epoxy så skal det på Hanse 370 utgjøre 400 kg i vekt i mot en polyester båt.

:smiley: ... spesiellt når det kommer en bombastisk "sannhet" fraBjoris om at Hanse er en sandwich konstruksjon hvor yttersjiktet i laminatet er like tykt som i båter med "singel skin" Kjære deg Bjoris, dette er reinspikka tull. Hevder du at yttersjiktet på en sandwich-corecell(brukesi Hanse) er like tykt som skroget i f.eks. en First 40? I så fall er du i beste fall helt på jordet.

Når det gjelder Epoxy så skal det på Hanse 370 utgjøre 400 kg i vekt i mot en polyester båt.

Dette har jeg fra ett eller annet sted på nettet der det ble beskrevet at det finnes i prinsippet tre hovudkonstruksjoner, enkelt laminat, sandwich med to like tynne lag på hver side av kjernen og så da denne som blant annet Hanse bruker som har et tykt lag på utsiden og så ett tynnere lag på innsiden av kjernen. Det ble da også forklart at dette ble en tung konstruksjon, men veldig sterk. At jeg i farten skriver like tykk har jeg ikke dekning for og det er helt sikkert feil. Jeg har heller ikke forventet at det skulle være like tykk, men jeg ser heller ikke for meg at den er mye tynnere som du antyder. Har du noe tall her? Jeg skal absolutt ikke gi meg ut for å være en som kan dette godt, men forstår det jo slik at den lette sandwich konstruksjon også er veldig sterk, men blir sårbar for ytre punktbeastninger og at det derfor er nødvendig å ha et rimelig tykt ytterskrog for at dette skal fungere i en turbåt. Jeg vil anta at konkurrenter som Bavaria og andre også må gjøre det slik... Det kan også rime når vi ser på vekten:

Hanser er 6360 kg.

Jeanneau 36i er 5700 kg med nesten like tung kjøl som Hanse 350

Beneteau 34 er også 5700, men det oppgis ikke hvor tung kjølen er

Bavaria 35 er 5800 kg, men der er kjølen 400 kg lettere ergo er resten opp mot vekten av Hansen...

Poenget var ikke at tykkelsen var den samme som på et enkelt laminat, men at sandwich med tykkere ytterdel gir en tyngre båt totaltsett... Vel, kanskje vi skal komme oss tilbake til trådens opprinnelig poeng...

Interesant diskusjon.

Denne veier 9800kg http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...;folderId=50840

Denne veier 10500kg http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...;folderId=50840

Bav 43 cruiser 9800kg http://www.lundebaat.no/default.asp?page=b...sp&fid=1160

Jeanneuen er større men veier mindre , bavariaen er full av treverk og veier mindre

Kjølvekt

jeanneau 2950

Hanse 3200

Bavaria 3100

Hansen er enkel i innredningen men alikevel tyngre i skroget , mye mulig at det er veldig kraftige skrog

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...