Jump to content

Trenger motor gjennomspyles med frostvæske ved vinteropplag?


Aquadoren

Recommended Posts

Ved vinteropplag på land så bør du absolutt kjøre igjennom først ferskvann så blanding 50/50 vann glykol. Både for å hindre frost sprenging og for konservering av motor.

 

Har ikke sett en manual som ikke sier dette.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg stilte spørsmålet da jeg har båten ufrivillig på land for øyeblikket. Verksted skulle måle turbotrykk, den endte med full overhaling av dieselpumpe,og grunnet sen levering av deler har den stått oppe over en måned nå,men frost har det jo ikke vært enda. Forhåpentligvis er den ferdig snart så jeg kan få satt den på land på vanlig måte med tilhørende spyling av systemet med ferskvann og glykol.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Selv om det ikke fryser før det blir mere enn -15 når båten ligger på vannet, så ville jeg konservert med 50/50 forstvæske og vann for å hindre frostspreng og videre rustangrep i sjøvannskretsen av det som ikke er i bronse :yesnod::smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Sjøvann angriper bronse også.

Er helt enig i at gjennomspyling med ferskvann og fostvæske er fornuftig når man ikke skal bruke båten i lengre perioder, sommer (kun ferskvann) som vinter. Når en derimot vil bruke båten i løpet av vinteren blir det jo litt upraktisk. Da ville jeg satset på litt varme i motorrommet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mener du ved frostvæskebytte eller for frostvæske i saltvannskretsen for vinterlagring?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått spyler den gjennom hele tiden.

Det er sikkert andre som kan svare bekreftende på det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Låner litt.Med en motor som er "ferskvannskjølt",må man også da kjøre den varm slik at termostaten er åpen før den suger i seg frostvæsken?

 

Motoren suger ikke i seg frostvæsken i ferskvannssystemet, men i saltvannsystemet.

 

Dersom båten blir liggende på vannet hele vinteren, kan det være lusrt å stenge saltvannsinntaket, og gi motoren en kjølevæskeblanding å kjøre gjennom et par minutter. Da får du skylt ut saltvannet og lagt igjen litt kjølevæskeblanding i stedet. Det hindrer avleiringer, korrosjon og frostsprenging samtidig som impelleren også får gjort seg litt ren for saltvann.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt over. Hvis du skal kjøre ferskvann eller Glykol gjennom sjøvannskjølekretsen, trenger du ikke "varmkjøre" motoren hvis denne er ferskvannskjølt. Termostaten sitter jo i ferskvannskjølekretsen. Det er vanligvis ikke termostat i sjøvannskretsen. Den er helt åpen. (Vet om et unntak, men det er en selvmekka sak).

Om du har sjøvannsfilter med skrulokk på toppen er du heldig. Da stenger du sjøvannsventilen og heller Glykol oppi filteret mens motoren går.

Derimot, om motoren er bare saltvannskjølt finnes det termostat i kretsen, så da må den varmkjøres til termostaten åpner for å få spylt gjennom med ferskvann og Glykol.

Jeg spyler alltid gjennom motoren med ferskvann vet opptak og har på Glykol. Det har den svært godt av uansett.

Mener at vi hadde en tilsvarende tråd for en stund siden?

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...