Jump to content

Hvor elektronisk er navigeringen din?


Herman

Recommended Posts

Jeg har rotet meg opp i en diskusjon på havna.com om hvorvidt en GPS uten kartfunksjon bare er et unyttig leketøy eller ikke. Nå lurer jeg på om jeg er håpløst utdatert med min Garmin 128. For meg fungerer den fint, men jeg vet jo hva den kan og ikke kan, og jeg kjenner den ut og inn 200 %. Heller det enn en kartplotter jeg kjenner under halvparten av funksjonene på.

 

Jeg regner med at de som legger opp ruter kjenner utstyret godt og benytter det aktivt, derfor det skillet. Jeg kunne sikkert stilt spørsmålene anderledes, men dere får huke av det som passer best.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Her er det foreløpig kart, kompass og etrex som brukes til navigering og en Eagle fish id som er ekkolodd. Men er midt i en prosess med å kjøpe GPS/kartplotter bare jeg blir ferdig med å diskutere med meg selv og leverandør. Har mottatt tilbud på en Furuno G7000 F.

Men den hadde ikke utbygningsmulighet for radar. Radar er en fordel og en stor sikkerhet for å kunne benytte båten på litt lengre turer. For her oppe er vi for tiden plaget med suppetåke. Og det skjer ofte når det har vært litt varme i været.

 

Derfor vurderes nå en Furuno M1723 C NavNet. Den har mulighet for radaroverlay. Jeg må gå på en liten knekkebrødkur, for den er forholdsvis grisedyr.... :smiley::lol: :lol: :lol:

Link to post

Jeg har rotet meg opp i en diskusjon på havna.com om hvorvidt en GPS uten kartfunksjon bare er et unyttig leketøy eller ikke....

Inget navigasjonsutstyr, hvis brukt riktig, er unyttige...... Jeg har reist i flere båter, med en god blanding av navigasjonsutstyr, og har alltid funnet bruk for en GPS .... vel nesten alltid.... ikke for navigasjon i havnebassenget i Stavanger...

 

På lengre reiser så skjer førsteplanlegging skjer på papirkart, gjerne større oversiktskart.... som senere posisjon (fra GPS) blir plottet hver time for referanse... (mye drift fra tidevannet her borte...), så vil vite hvor jeg er, skulle alt gå galt. Tross alt hvis du må foreta et nødanrop, så kan du fort gi opp 1,5 NM SSW av Lindesnes, slik at fler båter kan forstå deg kjapt og komme til hjelp, enn hvis du oppgir to nummer med seks siffer....... men lengre ute til sjøss, kan Lengde/breddegrad være mer relevant....

 

Har brukt en del kartplottere med GPS, men liker å ha en seperat GPS tilgjengelig...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Navigering? Vi mener neppe eksakt det samme med begrepet. For meg som seiler er fokuset "Strategi" også med her. I alle fall må strategi for seilasen tas hensyn til ved navigeringen. Navigering blir da noe sånnt som: *Ved hjelpemidler finne optimal vei dit ferden går*. Da trenger jeg opplysninger om vindretning, styrke, strømforhold, og det grunnleggende å vite hvor jeg er til enhver tid.

 

Da bruker jeg hjelpemidlene vindinstrument, ekkolodd, karplotter m/GPS, separat GPS, logg for hastighet gjennom vannet, og papirkart.

 

GPS sammen med logg forteller meg strømhastighet og anslag på retning.

 

Ekkoloddet brukes spesielt sammen med kartplotteren i urent farvann med små marginer.

 

Vindinstrumentet har jeg glede av spesielt i mellomvind og skalaen ned til vindstille. Seiler jeg meg inn i mindre vind og mister fart, bør jeg legge kursen om?

 

På et kryss-legg setter jeg ofte opp en kurslinje mellom startpunkt og dit kryssen avsluttes. Retning til denne linjen setter jeg som "opp" på plotteren. Foruten posisjon til enhver tid, får jeg opp opplysninger om når jeg bør slå ("Velocity made good" og kurs til målet).

 

Ruter brukes oftest til noe så banalt som å få anslag på når man er fremme (ETA). Men ruter er gode å ha om sikten blir dårlig, eller ved seilas i mørke.

 

Denne mixen av hjelpemidler fant jeg ikke noe spesifikt valg for i pollen... :smiley:

Link to post

Hadde også en 128 soom jeg ble meget glad i. Har kun brukt kart og kompass i alle år inntil for vel 3 år siden. Ble bitt av basillen. Kjører med kartplotter og separert GPS med stor skjerm. Digger alle tekniske dippedutter som jeg KAN sjekke hvis jeg ønsker det. Sitter stort sett og ser ut av vinduet da, og har med papirkart selvfølgelig....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Hei :lol:

Bruker kartplotter fra Raymarine 435 men papirkartene er aldri langt unna. Liker å følge med i papiret og streker ut de posisjonene som ligger i ruten. Har også en Raystar 390 som er koblet opp mot radar og autopilot som er grei å bruke over lange åpne stekk. Alt dette rallemikket er hjelpeutstyr, sverger forsatt til papirkartene. :lol:

Heira :smiley:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

I første båten hadde jeg bare GPS. brukte den til å sjekke at loggen stemte samt at jeg hadde noen få way points på farlige steder. Tenkte også på den som en trygghet i tilfelle dårlig vær.

 

I dagens båt har jeg en Garmin 182 Ci kartplotter. Bruker den som eneste kart nårjeg kjører i kjente farvann. I farvann der jeg ikke er kjent bruker jeg plotteren til detaljnavigering og papirkart til å se de store trekkene/ledene. Papirkart er alltid med som back up

 

I nye båten blir det mer elektronikk. Fortsatt kartplotter - men større skjerm og flere muligheter. Mulig det blir radar også på samme skjermen som kartplotteren. Det blir også tridata (fart, dybde, temperatur). Mer avansert ekkolodd har jeg ikke behov for (det nærmeste vi kommer fisk ombord i båten vår er ferdig pillede reker)

 

Bare GPS uten kartplotter er kjekt på jakt når jeg skal finne tilbake til bilen/hytta. På vannet har den liten verdi utover å fastsette korrekt posisjon

 

Kartplotter er uvurderlig. Jeg opplevde en helt ny verden da jeg fikk den ombord. Gjør det sikrerer å navigere, og jeg tør også å gå steder der jeg ikke hadde gått med bare papirkart (tar sånn sett kanskje større risiko - men jeg er alltid forsiktig i ukjent farvann). Jeg har ikke lagt opp ruter ut i fra way points, men jeg bruker spor funksjonen en hel del der plotteren lagrer ruten du kjører automatisk med opptil 500 way points. Har man da kjørt f.eks. Oslo-Tønsberg en gang har man ruten lagret. Veldig kjekt!

Link to post

Forstår det er forskjellige behov ute å går. Noen reiser langt, andre lokalt. Noen seiler, noen med motorbåt. Jeg er en som kun kjører i skjærgården på Sørlandet, har brukt kart i årevis, med den unøyaktighet dette medfører. Hvem kan ærlig påstå at man kan lese draft, eller båtsportskart i 25 knob :smiley:

Kjøpte kartplotter for 2 år siden, og har vel snart kjørt 2000 nm med den, kartet har ikke vært i bruk en gang. Men det er med. Jeg vil påstå med mitt bruk at navigeringen er blitt langt tryggere med plotter. Der kan jeg bruke øynene ut, og sjekke grunner posisjon stemmer med plotterterreng. Med kart måtte jeg stoppet opp, brukt forstørrelsesglass og justert min kjøring etter dette.

 

Nei, kan bare si en ting plotter med GPS er topp. Selv om det kan skje ting her også, med posisjons avik på GPS osv., men med hånden på hjerte så tror jeg ikke mange(om noen) navigerer mer nøyaktig uten.

 

Men, man må lære seg å bruke hjelpemiddlet..... så løp å kjøp :lol:

Link to post

Forstår det er forskjellige behov ute å går.............              ........ skjærgården på Sørlandet, har brukt kart i årevis, med den unøyaktighet dette medfører. Hvem kan ærlig påstå at man kan lese draft, eller båtsportskart i 25 knob :smiley:

Ja, tydeligvis ulike behov ute og går :lol:     Men mitt behov i dag er dekket med båtsportkart og en sjelden gang har jeg bruk for kompass. Tusler rundt i Sørlandsskjærgården i rundt 8 - 10 kn. Da bruker jeg ikke pengene på diverse elektronikk i den båten jeg har nå, men kanskje senere en gang.........
Link to post

Har til gode å se radar i Bayliner Capri 22fot... Kartplotter har jeg heller ikke tatt meg råd til.

 

Derimot har jeg en bærbar Magellan Meridian med kartmulighet, stativ og strømforsyningskabel. Her legger jeg opp lengre turer på PC'n før vi drar, og overfører til GPS'n. Etter hjemkomst overfører jeg den tilbakelagte turen til PC'n, justerer og optimaliserer waypoints osv, før ruta blir lagret for gjenbruk...

 

Skulle behovet dukke opp, har jeg bærbar PC. Men så langt har verken båtens fasong og størrelse eller turenes varighet og lengde vært av en sånn art at jeg har ansett det for å være nødvendig. Men på langtur en finværsdag er det jo faktisk en grei drivstoffbesparelse i å ta ut en rett lang GPS-kurs, i stedet for å kjøre visuell slalom.

 

Ellers har jeg fastmontert utvendig kompass i båten, genialt plassert like under synsfeltet. Fint å kontrollere GPS-kompasskurs med.

 

Som om det ikke var nok, har jeg også armbåndsur med kompass. Faktisk også med barometer, termometer, høyde- og dybdemåler, så jeg er sikret på land også!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Innstallerte Garmin 152 (GPS uten kart) i går!!! Kartplotter sto ikke på ønskelista for meg. Tror jeg vil ha mye nytte av en GPS uten kart; selv når jeg ikke navigerer til WP vil den vise meg viktige data som fart over grunn, sann kurs og trip distanse (har kasta ut sumloggen.) Har planer om å bruke WP og kanskje legge opp ruter. Under seiling på kryss vil VMG være et fint hjelpemiddel. I tillegg kan den vise solens og månens bevegelser med opp- og ned- tider, samt tidevannskurver. Nyttig? Om jeg ikke ser sola i ferien, kan jeg jo sjekke på GPS'en hvor den er... :lol:

 

/M

/MS

Link to post

Er blitt veldig glad i min Garmin 188C som står på hele tiden. Enten på kart eller på ekkolodd. Tusler mye rundt i kjent farvann men liker også å utforske nye steder.  Jeg hadde godt klart meg uten denne kartplotteren. Kartet ligger klart ved siden av plotteren. I nye farvann liker jeg kartutgaven hvor jeg kan ligge litt foran plotteren. I plotteren får jeg svar på om jeg har gjort de riktige valg.

VHFen står alltid på 16. Bruker den lite men den er god å ha. Radar har jeg lite bruk for i indre Oslofjord. Men en autopilot er på ønskelista.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...