Jump to content

Hvor elektronisk er navigeringen din?

Herman

Recommended Posts

Var for to veker siden på båttur og skulle kjøre fra Selje til Måløy i en del bølger, skodde og kraftig regnver. Brukte gps`n for å orientere meg på kartet men plutselig visste den en helt feil possisjon og farten var 12 knop (det rette var 6,5)!

Syns dette var litt ekkelt da det var første gang eg var i området og skodda var ganske tykk og det var første gang eg prøvde båten i så store bølger.

Men fant ut at det var vindusviskermotoren som måtte vere årsaken. skrudde av viskeren og da virket det som normalt.

Er dette normalt? Er det ikke vanlig at gps`n står på dashbordet ved siden av vindusviskere i andre båter? Hvor langt fra vindusviskerene må eg sette gps`n???

Var for to veker siden på båttur og skulle kjøre fra Selje til Måløy i en del bølger, skodde og kraftig regnver. Brukte gps`n for å orientere meg på kartet men plutselig visste den en helt feil possisjon og farten var 12 knop (det rette var 6,5)!

Syns dette var litt ekkelt da det var første gang eg var i området og skodda var ganske tykk og det var første gang eg prøvde båten i så store bølger.

Men fant ut at det var vindusviskermotoren som måtte vere årsaken. skrudde av viskeren og da virket det som normalt.

Er dette normalt? Er det ikke vanlig at gps`n står på dashbordet ved siden av vindusviskere i andre båter? Hvor langt fra vindusviskerene må eg sette gps`n???

Jeg har aldri opplevd dette med min GPS, kartplotter, går ut fra at du har noe som forstyrrer antennen på din GPS, prøv deg frem, og finn ut hva som er problemet. Husk at hvis du har innvendig antenne, under tak eller andre hindre, så vil du få dårlig signal.

Elektromotorer (DC) kan være noe herk mht el-støy! Det som KAN dempe denne støyen er AVSTAND, og at tilførselskabelen til dem holdes adskillt fra støy-ømfindtlig utstyr (og deres tilførsel). Det finnes mange måter å dempe / fjerne denne støyen på (uten å gå i dybden): Støykondensator på motor, ferrittkjerner, skjerming osv. men det enkleste å begynne med er vel å holde fysisk avstand fra støykilden (motoren). Du KAN jo prøve å demontere vinduspussermotoren og skjekke børster / kommutator....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

På de første båtene mine brukte jeg kun kart og kompass. Et lite håndholdt peilekompass kom godt med etterhvert. Så kom ekkoloddet; Kjærkomment for å sjekke at dybdene i kartet stemte med "mine" dybder. En gammel radar var neste punktet på "navigasjons-stigen". Og den føler jeg nesten er uunnværlig. GPS og Telchart kompletterer sikkerheten i navigasjonen. Og ettersom jeg kjører båt i mye ukjent "terreng", er EchoPilot "kjekk å ha" Den viser om jeg har dybde nok 150 meter forran båten.

Men papirkartet brukes mye! Spesiellt til å planlegge turer; Er liksom litt bedre "å se det" på papiret :nonod:

OG som en sikkerhet HVIS strømmen skulle svikte...

Men fant ut at det var vindusviskermotoren som måtte vere årsaken. skrudde av viskeren og da virket det som normalt. Er dette normalt?

Det er i hvert fall ikke unormalt! Viskermotorer er noe av den værste støykilden du kan ha i en båt. I tillegg til avstand fra viskeren som allerede er nevnt, ville jeg sørget for at GPS'en og viskerne får strømtilførsel på separate kurser (dersom du ikke bruker interne batterier i GPS'en da). Og dette gjelder både pluss og minus. Har selv en jobb å gjøre her, viskerne støyer på VHF'en min.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når jeg kjøpte båten stod det et lite "sladrekompass" på kartbordet. Hver gang jeg slo på GPSen, som ble stående rett ved siden av, slo kompasset ut 20 grader. Kompasset lever nå en rolig pensjonsisttilværelse i forpiggen, kjekt når man ligger for anker. Rundt hovedkompasset har jeg ikke annen strøm enn kompasslys.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er i hvert fall ikke unormalt! Viskermotorer er noe av den værste støykilden du kan ha i en båt. I tillegg til avstand fra viskeren som allerede er nevnt, ville jeg sørget for at GPS'en og viskerne får strømtilførsel på separate kurser (dersom du ikke bruker interne batterier i GPS'en da). Og dette gjelder både pluss og minus. Har selv en jobb å gjøre her, viskerne støyer på VHF'en min.

Lars H.

Gps`n går på egne batteri. Det gikk helt fint da eg slo av eller flyttet gps`n. men eg tenkte bare i neste båt at eg ikke skulle gjøre samme tabbe der. Er problemet like stor med utvedig antenne?

Gps`n går på egne batteri. Det gikk helt fint da eg slo av eller flyttet gps`n. men eg tenkte bare i neste båt at eg ikke skulle gjøre samme tabbe der. Er problemet like stor med utvedig antenne?

Det KAN være det! Som LarsH nevner, så er viskermotorer noe av de værste støykildene ombord (elektrisk). Sjekk det jeg nevnte i tidligere innlegg her; Hold tilførsel til "bråkmakeren" vekk fra andre ledninger; Bruk revolvert, evt. skjermet 2-leder; Støykondis evt. liten ringkjerne (ferritt) ved tilkobling på viskermotor, osv.

Den garantert beste løsningen for å helt unngå el-støy er pneumatiske viskere, slike som var på gamle busser for 30-40 år siden :sailing::drink::wink:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...