Odmar Startet 10.November.2009 Link til dette innlegget Startet 10.November.2009 Diskusjonen var om en opptimalisert turbåt kan bli en god regattabåt? Jeg mener at båter som er tegnet for fart og regatta er lite forenelig med innredning og myke puter.. Og ett andet spørsmål er jo hvorfor mange her oppe i nor slutter å seile jolle når de paserer 20? Det virker som om det er viktig å ha like mange fot som en er gammel. I vestfjorden er det ett godt Snipemijø hvor det er mange som ikke vokser ut av Snipen - det må jo være den gode konkuransen og mijøet. Men de som sitter i Snipen finner jo i andre båter........mange ganger bare på tur... Larvik og Pål Fevang mf. har gjort ett kjempe arbeid i Larvik for å få fram ett Hobbiecat miljø - det har de klart... Hvorfor er det ikke fler som seiler jolle rundt om i foreningene etter de har blitt konfimert? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Sun Flyer Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Jeg syns det skinner igjennom at du syns alle skal kjøpe en ren turbåt og seile regatta med jolle. Det er jo sikkert greit nok. Men mange av regattaene vi har er like mye tur og sosialt som regatta, f.eks skagen race. Disse arrangementene ville ikke vært mulig i joller. Dessuten gjør klimaet her nord sitt til at man må ha en særs sporty innstilling hvis man vil strekke sesongen litt. En turbåt som er godt utstyrt er glimrende til lys-seiling hele året. Vi i sun flyer avslutter årets regattasesong 5. desember og drar i gang neste års sesong 9. januar. Ulempen med å seile med turbåter er jo at det kan bli veldig dyrt med en skikkelig seilgarderobe. Men man velger jo selv hvor man vil legge listen. Man kan gjøre det veldig bra i lokale regattaer selv med slitte seil. Også moderne joller og melgeser er dyre å drifte hvis du skal holde den på toppnivå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Odmar Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Vi seiler jollene enda her i Kristiansand, begrenser seg til helgene da det blir tidlig mørkt.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
baatsman Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 En turbåt kan godt være godt egnet til regatta. LYS-tall ordner den biffen. Men mange blir lei av å tømme båten for vekt mellom regattane. En tur-båt blir som regel overfyllt etterhvert. Ta for eks forrige modell av Bav 38. En turbåt som også kan seile bra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Ta for eks forrige modell av Bav 38. En turbåt som også kan seile bra. Nå synes jeg du drar dette litt vel langt Enig i at LYS ordner problemstillingen. Samt at dagens nye turbåter blir mer og mer like ganske gode regattabåter. Er snart ikke en båt med under 1.20 i LYS å få kjøpt lenger Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Finnes haugevis med gode turbåter som hevder seg godt i regattaer , dufour 34 , first 40.7 , elan 37 er 3 eksempler på særdeles gode turbåter som kun med gode seil og seilere samt å legge igjen litt utstyr på land vil hevde seg veldig godt , noe resultatlistene har vist , det finnes også tregere turbåter som med et fordelaktig handikap kan hevde seg godt uten betydelig optimalisering Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Hva er en regattabåt? => Alle båter du kan starte med i en regatta er en regattabåt. Et av utgangspunktene for en regatta er at alle båtene har samme sjanse til å vinne, det skal være seileren som avgjør ikke båten. Derfor har man kommet frem til en ordning der båtene får et handikapp (LYS tall) og sånn sett kan de seile sammen og den beste seileren vinne. En seiler som ble beskyld for alltid å ha flaks svarte: "Det rare er at jo mer jeg trener jo mer flaks ser det ut til at jeg får". Derfor tenker jeg sånn: Du kan godt oppgradere en"turbåt" med kevlarseil, karbonbomm, spektra tauverk etc. og få den til å seile fortere, men den vil da få et høyere LYS tall. Det som ofte blir problemet er at ettersom båten blir eldre seiler den dårligere, men du får ikke nedjustert LYS tallet tilsvarende. Og det koster en del og opprettholde båten i en stand som gjør at den seiler opp til LYS tallet. Hvorfor er det ikke fler som seiler jolle rundt om i foreningene etter de har blitt konfimert? Og da har du ett godt poeng, mange av de mindre båtene (Snipe, Hobiecat etc.) gir deg enda mer seilopplevelse enn det du kan få i en dyr regattamaskin. Har selv erfaring med en Bavaria 35 Match og en HobieCat 16. Jeg kan kjøpe en ny Hobie Cat 16 for det det koster å fornye seilgarderoben til Bavariaen. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Og reglene (lys, ims orc osv)er sånn at hvis du tar en Gambling eller en Smiling bruker en del tusen på å gjøre de glatte under, rette opp kjøl, ny rigg, seilø osv osv så vinner du vel det meste, men du kommer i mål når premiene har blitt delt ut... Og det mest retferdige hadde vel vært om rormann hadde ett handikap og ikke båten. Jeg vet at Laser klubben har ett sådant system samt at Ynglingene i Sydney seilte etter ett sånt system....dette forhindrer at en kan leie inn en rockstar til enkeltregattaer.. Redigert 10.November.2009 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
bjoris Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Du kan godt oppgradere en"turbåt" med kevlarseil, karbonbomm, spektra tauverk etc. og få den til å seile fortere, men den vil da få et høyere LYS tall. Det som ofte blir problemet er at ettersom båten blir eldre seiler den dårligere, men du får ikke nedjustert LYS tallet tilsvarende. Og det koster en del og opprettholde båten i en stand som gjør at den seiler opp til LYS tallet. Mja, ingen av tingene du nevner gir høyere LYS, MEN en båt som blir eldre har en tendens til å få nedjustert LYS. At båten seiler dårlige når den blir eldre er jeg langt fra med på. Det tar lang tid å få fart på en båt og derfor er det mange av disse eldre båtene her hos oss iallefall som gjøre det svært så bra, de kjenner båten ut og inn og har ikke investert seg ihel på nye seil... Mange av disse har også fått nedjustert LYS-tallet sitt også... Ellers enig med trådstarter at det er veldig moro å seile jolle, men det blir for spes interesserte og jeg ser jo ikke noe i veien med å seile regatta med en turbåt? Jeg syns dog det er litt synd at det finmaskede LYS systemet ikke gir tilllegg til dem som bruker mye penger på seil og fradrag for dem som har slappe rullestorseil, selvslående fokk etc. Da hadde det vært enda enklere å delta med standardbåter uten å måtte investere formuer... Min båt er en slik som (forhandleren er helt enig) du er nødt til å oppgradere for å seile opp mot LYS... Standardbåten i LYS for denne båten er en båt med seil som svært få har på disse båtene... Slikt er dumt syns jeg... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Jeg syns dog det er litt synd at det finmaskede LYS systemet ikke gir tilllegg til dem som bruker mye penger på seil og fradrag for dem som har slappe rullestorseil, selvslående fokk etc. Da hadde det vært enda enklere å delta med standardbåter uten å måtte investere formuer... Min båt er en slik som (forhandleren er helt enig) du er nødt til å oppgradere for å seile opp mot LYS... Standardbåten i LYS for denne båten er en båt med seil som svært få har på disse båtene... Slikt er dumt syns jeg... Vet ikke helt om jeg er enig. Skulle man fått fratrekk i tid hvis man gikk skirenn med smørefrie ski ? Klart at men slipper jo plunder med smøring, og man kan bruke turskiene man allerede har i garasjen. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville synes noe om en seier på de premissene. Jeg er ikke totalt uenig i synspunktet ditt, men jeg er ikke helt enig heller.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Jeg er ikke totalt uenig i synspunktet ditt, men jeg er ikke helt enig heller.... Analogien din er jo litt morsom, men det koster liksom ikke 50.000 med nye ski... Det er jo det som er problemet, alle ville jo stilt med perfekte seil om det ikke da var så dyrt og dermed blir det forskjeller som kunne vært håndtert med forskjellig LYS, men jeg ser at det hadde blitt vanskelig i praksis å gradere seilkvalitet, men seilene betyr veldig mye for hvor bra en båt seiler. Jeg ser på min båt hvor stor forskjell det er mellom selvslående fokk og 110% og derfor syns jeg det burde vært en hundredel forskjell på det også, da kunne flere hevdet seg med båter som bare har selvslående fokk... MEN, det finnes jo entypebåter der det er satt begrensninger på at det ikke er lov med kelvar og karbon mener jeg å huske, men kommer ikke på noen eks pt... Redigert 10.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lett match Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Du kan godt oppgradere en"turbåt" med kevlarseil, karbonbomm, spektra tauverk etc. og få den til å seile fortere, men den vil da få et høyere LYS tall Mja, ingen av tingene du nevner gir høyere LYS, Jeg mener bestemt at ting som vekt, mål på seil (ikke bare areal men også fasong) er parametre som bestemmer en båts LYS tall, endres vekten så skal også LYS tallet endres. Men dersom endringene er små gir det neppe utslag i LYS tallets første desimaler. Poenget mitt var at dersom du gjør vesentlige endringer (for flere 100.000 kr) vil det gi utslag i båtens egenskaper og disse skal det justeres for. På tunge kjølbåter blir ikke dette like utslagsgivende som på f.eks. flersgrogsbåter, bare ta en titt på LYS tallene for en del av disse så vil du se at samme båt kan ha forskjellige LYS tall selv om skroget er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) MEN, det finnes jo entypebåter der det er satt begrensninger på at det ikke er lov med kelvar og karbon mener jeg å huske, men kommer ikke på noen eks pt... Da kan jeg hjelpe deg: Hobie Cat 16 har slike regler, Det er i utgangspunktet kun tillat med orginalt utstyr fra Hobie Cat. Noen ting som kan byttes, f. eks tauverk. Du trenger ikke helt ny båt for å delta og ha mulighet for å gjøre det bra. Men for å være sikker på at det blir så rettferdig som mulig stiller fabrikken med helt nye båter i VM og man trekker lodd om hvem som skal seile hvilken båt. Redigert 10.November.2009 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Express klassen har også forbud mot 'eksotisk duk' i seilene. Det betyr at man kan ta seg råd til å fornye hele seilgarderoben for prisen av et storseil til en 35 foter. Vet ikke engang om de har lov til å bruke triradialt sydde seil eller om de er nødt til å ha cross-cut. Hvis det er nok båter på start kunne man jo delt inn LYS klassene i underklasser: med- og uten eksotiske seil. Men det hadde gjerne blitt små klasser. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det som ofte blir problemet er at ettersom båten blir eldre seiler den dårligere, Hvor har du dette fra. Kan jo ikke stemme? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Lett Match Tror du tar feil å si at når båten blir den dårligere. For det første tar det lang tid å "tune" en båt. Å finne følelsen tar tid. Snakker med Luvig/ "ille morro" og han smiler når ordet "seiling" nevnes. Han er meget godt fornøyd og mener at 2010 blir ille morro. Se på Express-seilere/luringen med Bergmann osv. Kjenner båten/e som sin egen lomme, investerer i det som trengs og seiler godt år etter år. Vår Bav 42 var helt ny båt å seile for oss. Å seile båt med så bredt akterskip er helt anderledes og du trenger tid for å seile optimalt. Dit er ikke vi enda, men vi lærer hele tiden. Men det kan tenkes jeg mistforstår hva du mener. En bekjent seiler sin First 47 foter å vinner klassen sin vært år i færdern. Manskapet hans består av festglade gutter, men HAN er god å kjenner skuta. Og skuta fra 87 gir fortsatt. Teit og fin. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Odmar Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 dette er en god diskusjon Hvor mange er det som seiler båtene på klubbnivå mer enn 50% og som bruker maange penger på utstyr som de ikke utnytter. Det er mange gode seilduks alternativer som er billigere enn eksotiske martialer som ville gi mer utbytte rundt banen og i Færdern.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Sun Flyer Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det er mange gode seilduks alternativer som er billigere enn eksotiske martialer som ville gi mer utbytte rundt banen og i Færdern.. Vel; Jeg har nettopp brukt 1,5 måned på å velge nytt storseil. Hvilke seilduksalternativer er det jeg har gått glipp av? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lett match Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det som ofte blir problemet er at ettersom båten blir eldre seiler den dårligere Hvor har du dette fra. Kan jo ikke stemme? Nå glemte du vel det som var mitt poeng, nemelig at LYS tallet skal oppjusteres dersom man gjør den bedre fjerner vekt endrer seil. Men ettersom båten blir eldre f. eks. seil mister formen blir ikke (alltid) LYS tallet redusert. Og når baatsmann også lurer på hva jeg mente. Tror du tar feil å si at når båten blir den dårligere. Stort sett så tenker jeg på utstyret (spesielt seilene), ikke så mye på båten. Båtens fartspotensialet er en kombinasjon av utstyr og måten det brukes på, og da er jeg enig i at de som bruker båten mye også blir flinkere til å utnytte båtens potensialet over tid (lærer den å kjenne) men samtidig blir utstyret slitt. Nytt utstyr trenger "innkjøring" så den første tiden får man en gevinst, men etter hvert taper det seg. Overdriver vi dette noe, og sier at gamle båter (og utstyr) er best, så kan en jo si at Knut Frostad var dum som byttet båt i Volvo Ocean race, han burde jo ha startet med Kverne båten istedenfor Djuce den andre gangen han startet. For den båten kjente han jo godt. Men det er jo slik at de beste vinner oftest, seiling er ifølge noen den mest urettferdige sporten du kan tenke deg. Er noen uenig så har jeg noen gamle seil jeg gjerne bytter inn med noen nye, og ikke minst en del spektra fall som har sett mye sollys som gjerne byttes i nytt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 ...Poenget mitt var at dersom du gjør vesentlige endringer (for flere 100.000 kr) vil det gi utslag i båtens egenskaper og disse skal det justeres for. På tunge kjølbåter blir ikke dette like utslagsgivende som på f.eks. flersgrogsbåter, bare ta en titt på LYS tallene for en del av disse så vil du se at samme båt kan ha forskjellige LYS tall selv om skroget er det samme. Dette er ikke riktig, det går ann å bruke mange 100.000 på ting som gjør båten betydelig raskere, UTEN at det gir tillegg i LYS og det er det som er mitt poeng. Det går sågar ann å få redusert LYS hvis en er ivrig nok. Reglene gjør det lønnsomt med slike investeringer og det syns jeg er synd. Det burde vært slik du skriver, men det er det ikke. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lett match Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Dette er ikke riktig, det går ann å bruke mange 100.000 på ting som gjør båten betydelig raskere, UTEN at det gir tillegg i LYS og det er det som er mitt poeng. Det går sågar ann å få redusert LYS hvis en er ivrig nok. Reglene gjør det lønnsomt med slike investeringer og det syns jeg er synd. Det burde vært slik du skriver, men det er det ikke. Dersom du leser det jeg har skrevet så er vi vel ganske eninge. Det du siterer meg på er: Poenget mitt var at dersom du gjør vesentlige endringer (for flere 100.000 kr) vil det gi utslag i båtens egenskaper og disse skal det justeres for. Det betyr at LYS tallet kan både gå opp og ned. Men dersom VEKTEN reduseres så mener jeg at LYS tallet går opp. Selv kommer jeg ikke på noe som gjør båten betydelig raskere og som gir et lavere LYS tall, men skal ikke krangle med deg om du skulle finne noen. Dersom mange gjør tiltak som gjør båten raskere samtidig som LYS tallet går ned så går det ikke lang tid før reglene blir endret, tror nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Poenget er vel at det koster å optimalisere en båt i forhold til sitt LYS-tall. Det kommer selvfølgelig ann på båtype, noen båter får du svært mye igjen for ved å redusere vekt eller foreta andre forbedringer som ikke nødvendigs er så dyre. Så er det flaksen da, enkelte båter har spesielle egnskaper som med falks kan komme til nytte. Vi fikk en 2. plass i Stord rundt med en Albin Vega! for mange år siden. Vi var blandet de side om natten utenfor Sagvåg, men om morgen kom vinden og med spinnaker plukket vi opp den ene etter den andre. Vegaen krysser knapt ,men seiler som en jolle på slør med et enormt rorpress. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) Vel; Jeg har nettopp brukt 1,5 måned på å velge nytt storseil. Hvilke seilduksalternativer er det jeg har gått glipp av? Jeg vet ikke hva du ente opp med - eller hva du i utgangspungtet var ut etter. Men en god Crusing/Club laminat duk som er billigere enn eksotiske matrialer har du vel så mye glede av. og som tåler mer av alt ett seil blir utsatt for. Jeg mener at kun hvis du mener at du seiler båten opp mot 90% av potensialt og er "hardcore" regattaseiler at du har noe igjen for en dyr innvesterineg i seilduk.. Redigert 11.November.2009 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Dersom du leser det jeg har skrevet så er vi vel ganske eninge. Det du siterer meg på er: Det betyr at LYS tallet kan både gå opp og ned. Men dersom VEKTEN reduseres så mener jeg at LYS tallet går opp. Selv kommer jeg ikke på noe som gjør båten betydelig raskere og som gir et lavere LYS tall, men skal ikke krangle med deg om du skulle finne noen. Dersom mange gjør tiltak som gjør båten raskere samtidig som LYS tallet går ned så går det ikke lang tid før reglene blir endret, tror nå jeg da. Båter med vel etablerte lystall blir sjelden justerte. Men når det gjelder nyere båtmodeller er selvfølgelig muligheten der. En tidliger kolega av meg begynte å seile da han ble pensjonist. Han var en tidliger friidrettmann..skjønte raskt hva som måtte til for å vinne, kjøpe en gammel båt og gjorde noen grep..etter to år tok han alt som var å ta i sin klasse her i det sentral østlandsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Jeg vet ikke hva du ente opp med - eller hva du i utgangspungtet var ut etter. Men en god Crusing/Club laminat duk som er billigere enn eksotiske matrialer har du vel så mye glede av. og som tåler mer av alt ett seil blir utsatt for. Jeg mener at kun hvis du mener at du seiler båten opp mot 90% av potensialt og er "hardcore" regattaseiler at du har noe igjen for en dyr innvesterineg i seilduk.. Det var akkurat dette jeg vurderte. Cruising laminat vs aramid i støpt membran. Det seilet jeg har er 4 år gammelt cruising-laminat og det er både utblåst og må repareres hele tiden. Det er reparert ca 10 ganger siden våren 08. Men så seiler vi mye, da. Ikke bare til Kristiansand-Stokken og tilbake i juli.... Endte derfor med et aramid-vakumstøpt med taffeta seil som kostet 5000,- mer enn cruisinglaminat fra samme leverandør. Regner med at jeg fremdeles har et flott seil om 4 år. Det var en annen leverandør som kunne levere cruisinglaminat endel rimeligere, men vi bestemte oss for å prøve noe bedre siden det gamle seilet var såpass mye slitt i forhold til alder. Glimrende oppfølging fra lokal leverandør gjorde også sitt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.