roustaboat Startet 10.November.2009 Link til dette innlegget Startet 10.November.2009 Hei hei folkens. Jeg sliter med å finne utrekninger på hvordan vi kan finne en formel som gjør at vi kan måle antall liter igjen i dieseltank som er sylindrisk å ligger horisontal med en pinne eller tommestokk. Jeg har funnet formelen. men trenger hele utrekningen på den. Er det noen som kan hjelpe meg me dette? :) Hadde satt utroli stor pris på om noen kunnet hjulpet meg her.:) Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Kan du legge ut formelen? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 r x r x 3,14 x lengden, alle mål gjøres om i dm:) 1 dm = 1 liter Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
SveinHa Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Den formelen gjelder for en stående tank, for en liggende blir det en smule mer komplisert. Se her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) , Redigert 10.November.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sånn ca sånn Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hillmar Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Volumet er likt ja, men hvis du skal finne ut hvor mye diesel du har i en liggende tank ved å måle hvor høyt dieselen "står" så hjelper ikke formelen for volum i stående tank no særlig... Sitér dette innlegget Link to post
roustaboat Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 takk for alle svar så langt. :) Dette er sjølve formelen: (1/2)*Pi*a^2-a^2*arcsin(1-h/a)-(a-h)*sqrt(h(2*a-h)). Men det jeg er på jakt etter, er en som kan rekne seg fram til den. Jeg må se hvordan vi har kommet fram til ferdig formel, hele framgangsmåten. :) Jeg er vanskeli av meg nå. hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Men det jeg er på jakt etter, er en som kan rekne seg fram til den. Jeg må se hvordan vi har kommet fram til ferdig formel, hele framgangsmåten. Jeg tror du spør feil. Kanskje spørsmålet skulle vært: "Kan noen sette dette opp i et regneark for meg, slik at jeg kan finne ut hvor mange liter jeg har på tanken i forhold til en inndeling på 5 centimeter?" Et slikt spørsmål betinger at du oppgir diameter og lengde på tanken. Det med 5 centimeter inndeling var bare et forslag. Formelen som SveinHa referer til er 'klondrig', men det er bare slik det er. For hver femte centimeter vil litertallet være en variabel størrelse. Redigert 10.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Er det skolearbeid dette? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sandvik AC25: Hva er det du har regnet ut når du får 79 liter med de målene du bruker. Kan ikke være full tank? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Dette har vi vært gjennom en gang for noen år siden. Les fra og med mitt innlegg#7 her. Og Excel diagram for å kalibrere en målepinne finner du her. Lars H. Redigert 10.November.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sandvik AC25: Hva er det du har regnet ut når du får 79 liter med de målene du bruker. Sånn blir det når man deler i stedet for å gange... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Dette har vi vært gjennom en gang for noen år siden. Les fra og med mitt innleggOg Excel diagram for å kalibrere en målepinne finner du. Lars H. Takker! Da slapp jeg unna... Sitér dette innlegget Link to post
roustaboat Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Jeg har kikket på det du Lars gjorde for noen år siden. Du har ikke tilfeldigvis alle utrekningene liggende hvordan du kom fram til formelen til slutt? jeg vil lære meg hvordan jeg finner fram til den ser dere. Det er jo flere formler som er satt sammen, men vet ikke hvilke. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Dersom du mener haugen med papir jeg brukte for å komme frem til formelen: fra formlene: Må jeg nok skuffe deg. De er nok kastet for 7 år siden. Du får nok heller ta det som en utfordring og og gjøre det selv, jeg orker ikke å ta den jobben en gang til. Sorry! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roustaboat Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Var det jeg mente ja. :) men tusen takk alle mann! jeg har kommet godt på vei! :) Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Sandvik AC25: Hva er det du har regnet ut når du får 79 liter med de målene du bruker. Kan ikke være full tank? hehe ja sjå der, gikk litt for i svingene brukte gange i den første eg la inn.. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.