Jump to content

Problemer med innkobling av 2 år gammelt Bravo 3 drev

Targa 23.1

Recommended Posts

Har en kompis som har fått problemer med sitt Bravo 3 drev som er litt over 2 år. Motor er 4,2L/320 Hk Mercruiser som står i en Askeladden Commuter 8. Gangtid 243 timer. Problemet er at det tar tid før den kobler inn. Merkeverkstedet hevder at det er "konen" som er slitt og må slipes? Hevder også at dette er en slitedel som ikke kommer inn under noen reklamasjon. For å være "snille" går dei likevel med på en 3-deling som vil si at Mercruiser importøren spanderer delene, verkstedet sørger for gratis kranløft, etc og den uheldige eieren av et utslitt 2 år gammelt drev slipper med ca. 3000 kr i arbeid :rolleyes: Eier mener klart at dette er en reklamasjonssak.

Er det noen her inne som har erfaringer med dette problemet? Motor og drev har nylig vært på 2 års service, men denne konen (slitedelen) blir ikke sjekket på vanlige servicer kan det lokale verkstedet fortelle.

Båten har vært meget pent brukt.

Det må da være en reklamasjon dette! Det er da fremdeles garanti på drevet, er det ikke? Har aldri hørt om at deler slites på to år ved normal bruk (120 timer på år), så her må det åpenbart være en produksjonsfeil. Kan aldri tenke meg at Mercruiser kan være bekjent av noe sånt. Sjekk med importøren direkte før du går med på dealen. Det kan være verkstedet som prøver lure deg.

Det må da være en reklamasjon dette! Det er da fremdeles garanti på drevet, er det ikke? Har aldri hørt om at deler slites på to år ved normal bruk (120 timer på år), så her må det åpenbart være en produksjonsfeil. Kan aldri tenke meg at Mercruiser kan være bekjent av noe sånt. Sjekk med importøren direkte før du går med på dealen. Det kan være verkstedet som prøver lure deg.

Enig med deg. garantien er dessverre akkurat gått ut, men det må da være 5 års reklamasjon på slike feil?

Jeg har hatt samme problem med bravo3-drevet, og grunnen til problemet hos meg fikk jeg fortalt var at tomgangsturtall var for lavt, slik at gearet ikke gikk momentant i gear.

Etter overhaling på drev, og oppjustering av tomgangsturtall har eg aldri hatt samme problem de neste 650 timene.

Garanti eller ikke, prøv å finne grunnen til hvorfor så det ikke oppstår igjen :-)

-Gislet

Er det noen her inne på Båtplassen som har erfart eller hørt om at det er normalt at kon som kobler inn drevet er slitt og må slipes etter ca 250 tim?

Kan ikke forstå annet enn dette må være en reklamasjonsak :discuss: Dette er vel beregnet å vare mer enn 2 år/250 timer?

Jeg for min del har slike drev på min båt, et -00 mod og et -05 mod. (skiftet garantisak). På -00 mod drevet har jeg samme symtomene som du snakker om, men det er 9 år gammelt og russlet 7-800 timer. Dette skal forøvrig tas nå, men det du snakker om som er 2 år/250 timer hadde jeg nok dratt ganske langt for å få som reklamasjon :boxing:

Mister den i tillegg "grepet", dvs at clutch slurer om propellbelastning reduseres? Typisk ved tomgangskjøring fremover i medsjø, der innhentende bølger omtrent eliminerer propellbelastningen? Det hadde jeg på mitt Bravo 1.

I så fall kan det være at drevoljen ikke rekker å evakuere raskt nok fra clutchen grunnet oljeslam i de 3 kanalene i clutchhylsa der oljen nettopp er tiltenkt å kunne evakuere. Om dette er tilfelle, må delene fra hverandre, vaskes rene og bare settes sammen igjen. Det er også beskrevet en serviceprosedyre om at hylse eller konplugg skal "risses", for å bedre grepet om delene har antydning til glasering.

Og bytt olje litt oftere deretter...

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Mister den i tillegg "grepet", dvs at clutch slurer om propellbelastning reduseres? Typisk ved tomgangskjøring fremover i medsjø, der innhentende bølger omtrent eliminerer propellbelastningen? Det hadde jeg på mitt Bravo 1.

I så fall kan det være at drevoljen ikke rekker å evakuere raskt nok fra clutchen grunnet oljeslam i de 3 kanalene i clutchhylsa der oljen nettopp er tiltenkt å kunne evakuere. Om dette er tilfelle, må delene fra hverandre, vaskes rene og bare settes sammen igjen. Det er også beskrevet en serviceprosedyre om at hylse eller konplugg skal "risses", for å bedre grepet om delene har antydning til glasering.

Og bytt olje litt oftere deretter...

:wink:

Slurer ikke når den først er i inngrep.

Det merkelige er at denne feilen har oppstått rett etter at drevet har vært tatt av for service :nonod:

Kan det være gjort en feil ved monteringen igjen?

• 2 uker senere...

Båteier tok kontakt med forsikringsselskapet sitt, som er Sparebank 1.

Dei var mer enn villig til å bistå i denne saken, fordi det var i deres interesse at båt og fremdrift var i topp stand, slik at dei ikke risikerte havari og dyre skadeoppgjør.

Takstmannen tok med en gang kontakt med importør og et merkeverksted som dei bruker. Merkeverkstedet mente at det var konen som var slitt.

Båten vart i går tatt opp og drevet er nå i orden, men det gjenstår å se om det kommer faktura til båteier fra det lokale verkstedet.

Det som nå diskuteres, er om konen er blitt slitt fordi båten har vært brukt en del til hobbyfiske, og har gått i timevis på tomgang.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...