Targa 23.1 Startet 10.November.2009 Del på Facebook Startet 10.November.2009 Har en kompis som har fått problemer med sitt Bravo 3 drev som er litt over 2 år. Motor er 4,2L/320 Hk Mercruiser som står i en Askeladden Commuter 8. Gangtid 243 timer. Problemet er at det tar tid før den kobler inn. Merkeverkstedet hevder at det er "konen" som er slitt og må slipes? Hevder også at dette er en slitedel som ikke kommer inn under noen reklamasjon. For å være "snille" går dei likevel med på en 3-deling som vil si at Mercruiser importøren spanderer delene, verkstedet sørger for gratis kranløft, etc og den uheldige eieren av et utslitt 2 år gammelt drev slipper med ca. 3000 kr i arbeid Eier mener klart at dette er en reklamasjonssak. Er det noen her inne som har erfaringer med dette problemet? Motor og drev har nylig vært på 2 års service, men denne konen (slitedelen) blir ikke sjekket på vanlige servicer kan det lokale verkstedet fortelle. Båten har vært meget pent brukt. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Det må da være en reklamasjon dette! Det er da fremdeles garanti på drevet, er det ikke? Har aldri hørt om at deler slites på to år ved normal bruk (120 timer på år), så her må det åpenbart være en produksjonsfeil. Kan aldri tenke meg at Mercruiser kan være bekjent av noe sånt. Sjekk med importøren direkte før du går med på dealen. Det kan være verkstedet som prøver lure deg. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2009 Det må da være en reklamasjon dette! Det er da fremdeles garanti på drevet, er det ikke? Har aldri hørt om at deler slites på to år ved normal bruk (120 timer på år), så her må det åpenbart være en produksjonsfeil. Kan aldri tenke meg at Mercruiser kan være bekjent av noe sånt. Sjekk med importøren direkte før du går med på dealen. Det kan være verkstedet som prøver lure deg. Enig med deg. garantien er dessverre akkurat gått ut, men det må da være 5 års reklamasjon på slike feil? Sitér dette innlegget Link to post
gislet Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Jeg har hatt samme problem med bravo3-drevet, og grunnen til problemet hos meg fikk jeg fortalt var at tomgangsturtall var for lavt, slik at gearet ikke gikk momentant i gear. Etter overhaling på drev, og oppjustering av tomgangsturtall har eg aldri hatt samme problem de neste 650 timene. Garanti eller ikke, prøv å finne grunnen til hvorfor så det ikke oppstår igjen :-) -Gislet Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Er gearwire sjekket? Kan gi samme symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Er det noen her inne på Båtplassen som har erfart eller hørt om at det er normalt at kon som kobler inn drevet er slitt og må slipes etter ca 250 tim? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Jeg har hørt om flere som har erfart samme problem på tilsvarende timetall, meg selv inklusiv. Jeg klarte å eliminere det meste med finjustering av wire men var aldri helt fornøyd. Står litt her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...14&hl=bravo Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alfb Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Er det noen her inne på Båtplassen som har erfart eller hørt om at det er normalt at kon som kobler inn drevet er slitt og må slipes etter ca 250 tim? Kan ikke forstå annet enn dette må være en reklamasjonsak Dette er vel beregnet å vare mer enn 2 år/250 timer? Jeg for min del har slike drev på min båt, et -00 mod og et -05 mod. (skiftet garantisak). På -00 mod drevet har jeg samme symtomene som du snakker om, men det er 9 år gammelt og russlet 7-800 timer. Dette skal forøvrig tas nå, men det du snakker om som er 2 år/250 timer hadde jeg nok dratt ganske langt for å få som reklamasjon Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Mister den i tillegg "grepet", dvs at clutch slurer om propellbelastning reduseres? Typisk ved tomgangskjøring fremover i medsjø, der innhentende bølger omtrent eliminerer propellbelastningen? Det hadde jeg på mitt Bravo 1. I så fall kan det være at drevoljen ikke rekker å evakuere raskt nok fra clutchen grunnet oljeslam i de 3 kanalene i clutchhylsa der oljen nettopp er tiltenkt å kunne evakuere. Om dette er tilfelle, må delene fra hverandre, vaskes rene og bare settes sammen igjen. Det er også beskrevet en serviceprosedyre om at hylse eller konplugg skal "risses", for å bedre grepet om delene har antydning til glasering. Og bytt olje litt oftere deretter... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Targa 23.1 Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Mister den i tillegg "grepet", dvs at clutch slurer om propellbelastning reduseres? Typisk ved tomgangskjøring fremover i medsjø, der innhentende bølger omtrent eliminerer propellbelastningen? Det hadde jeg på mitt Bravo 1. I så fall kan det være at drevoljen ikke rekker å evakuere raskt nok fra clutchen grunnet oljeslam i de 3 kanalene i clutchhylsa der oljen nettopp er tiltenkt å kunne evakuere. Om dette er tilfelle, må delene fra hverandre, vaskes rene og bare settes sammen igjen. Det er også beskrevet en serviceprosedyre om at hylse eller konplugg skal "risses", for å bedre grepet om delene har antydning til glasering. Og bytt olje litt oftere deretter... Slurer ikke når den først er i inngrep. Det merkelige er at denne feilen har oppstått rett etter at drevet har vært tatt av for service Kan det være gjort en feil ved monteringen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Kan det være gjort en feil ved monteringen igjen? Ja de kan ha bommet på innstilling av girwire. Tar noen få min å justerte om du vet hvordan. Link til manual finner du i dok. arkiv her på BP Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alidal Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 På mitt Bravo II X hadde jeg det samme, og her skyldtes problemet at det var noen oljekanaler eller noe slikt som måtte slipes litt ut av. Det ble fikset på reklamasjon. Ingen problem etter det. Det var størst problem når olja var kald. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 På mitt Bravo II X hadde jeg det samme, og her skyldtes problemet at det var noen oljekanaler eller noe slikt som måtte slipes litt ut av. Det ble fikset på reklamasjon. Ingen problem etter det. Det var størst problem når olja var kald. Var drevet ditt over 2 år gammelt? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Husker ikke helt, men det var vel rundt 2 år ja. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Husker ikke helt, men det var vel rundt 2 år ja. Hadde vært interessant å vite om du fikk det på 2 års garanti eller 5 års reklamasjon Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Leverte inn drevet og fikk det tilbake uten å betale noe..... Om det var det ene eller andre aner jeg ikke. Det var i alle fall ikke noe ukjent problem fikk jeg vite. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 20.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2009 (redigert) Det må da være en reklamasjon dette! Det er da fremdeles garanti på drevet, er det ikke? Har aldri hørt om at deler slites på to år ved normal bruk (120 timer på år), så her må det åpenbart være en produksjonsfeil. Kan aldri tenke meg at Mercruiser kan være bekjent av noe sånt. Sjekk med importøren direkte før du går med på dealen. Det kan være verkstedet som prøver lure deg. Båteier tok kontakt med forsikringsselskapet sitt, som er Sparebank 1. Dei var mer enn villig til å bistå i denne saken, fordi det var i deres interesse at båt og fremdrift var i topp stand, slik at dei ikke risikerte havari og dyre skadeoppgjør. Takstmannen tok med en gang kontakt med importør og et merkeverksted som dei bruker. Merkeverkstedet mente at det var konen som var slitt. Båten vart i går tatt opp og drevet er nå i orden, men det gjenstår å se om det kommer faktura til båteier fra det lokale verkstedet. Det som nå diskuteres, er om konen er blitt slitt fordi båten har vært brukt en del til hobbyfiske, og har gått i timevis på tomgang. Redigert 20.November.2009 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Det ser ut som denne saken ordnet seg til det beste for båteier. Han har ikke fått faktura på reparasjon av kon og inn- og utkobling fungerer nå utmerket Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Godt å høre det ordnet seg. Ser en liten fellesnevner her kan være mye tomgangskjøring. Hadde vært artig å høre fra flere med dette problemet, om de har kjørt mye på tomgang? Alidal, komentar om ditt kjøremønster før problemet? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.