Jump to content

Hvor stor påhenger på pushpit?

Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg har en Mariner 10 hk (2-takt) påhenger og lurer på om det går greit å oppbevare denne hengende på pushpit (brakett). Moderskipet er en Jeanneau SO36 og jeg mener rørene er 30mm. Jeg vurderer å montere en liten "påhengsmotor-kran", både for å lette monteringen av påhengeren, og for å avlaste pushpit underveis. Er det noen som har erfaringer med noe lignende, eller evt andre patenter? Noen som har montert en slik kran?

Jeg tenkte først å bytte til en lettere motor, men jeg vil gjerne ha minimum 6 hk og hvis jeg kjøper ny blir det jo 4-takt, og de er jo tyngre enn 2-takt..

Jeg har hatt en Yamaha 9,9 på pushpit da jeg hadde en SO35, og den står nå bak på Framtia. Det er ingen tvil om at slike motorer er i tyngste laget, og at man skal være forsiktig hvis man samtidig belaster pushpit på andre måter. Det hjelper mye hvis man kan flytte braketten slik at den kommer langt ut i borde av båten, da får en ekstra støtte fra pushpitfoten.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

En i havnen har en Bav 37 med kran på Pushpilt. Støttebenet går helt ned og gir ekstra støtte. Han har laget den selv. Han har 9.9 hk Yamaha og mener at dette ikke er noen probs. Motoren har da tyngden fordelt på 2 støtteben. Og den båten blir seilt tøfft. Mange seilturer over til DK. En annen i havnen har SO 36 I og hadde en Mercury 10 HK 4- takt. Det ble for tungt. Han har nå solgt den og hengt opp en 6 hk 4 takt istenden. Mulig bytte skyldes ryggen.

Vi hadde 8 hk hengende og det var ikke tyngden som gjorde at vi kuttet ut. Men det å stå å vingle i en jolle å henge motoren opp kan fort bli kostbart.

Har nå en 15 hk 4 takt på RIB hengende bak båten. I rikelig sjø over til Sæby i sommer gikk det kjempefint. 12 mm tau og gummiavlastere gjorde at det ble minimalt med slitasje. Og for oss blir det slik videre.

Vi sees!

Takker for tips, bla det med å flytte braketten ut. Og kran letter jo montering og minsker sjansen for at motoren havner i sjøen.. Jeg er litt skeptisk til å slepe, særlig over åpne strekk/i mye vær. Så jeg selger uansett RIB-en på 310 (løp og kjøp!!) og satser på noe som er lettere å pakke sammen og lagre på dekk.

Noen som har montert kran på båten?

• 3 år senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...