index Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Skal bli spennende å se inni disse tanken når jeg har klart å kvitte med med noen hundre liter diesel... Kjøp deg en fatpumpe på Biltema, og få tak i noen tomme og rene oljefat! Pump dieselen over i fatene (ikke pumpe helt fra bunn, men 10-12 cm over). Rengjør tankene, og pump dieselen over på tanken igjen. Så slipper du å vente til alt er brukt opp før du tar tanksjauen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Da har jeg fått arvet 2 tomme fat av Mariell og kjøpt med en slik tannhjulspumpe til diesel fra Biltema. Denne pumper 14 ltr/min og er tenkt brukt til å kunne trimme båten ved hjelp av å pumpe diesel fra styrbord til babord og omvendt. Men først til å fylle fatene (PS; prøvde å kjøre pumpen "feil" vei i går, pumpet like bra og uten noen merkbar forskjell i lyd eller strømforbruk. Så da kan det vel ikke være skadelig??) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
volfro Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kan ikke sjå at noen har nevnt en løsning uten gjenging/sveising på diesel tanken. Har ikke tid å tegne noen skisse nå så prøver en kjapp forklaring. Tenker på en luke/flens som er oval/elipse/rektangulær formet.Dvs. en del lengre enn den er høg. På denne borrer man hull og setter inn bolter som man sveiser på baksiden. Dette er en løs plate man kan lage først, ingen sveising i tanken. Gjerne ett lite håndtak midt på som man kan holde i når den skal skrues fast. Tillsvarende flens på utsiden, eller tett plate med hull for håndtak midt på. Man må ha 2 stk. pakninger en på innsiden og en på utsiden. Det er to måter å montere på. (husk brannforebyggende tilltak) Går utifra at man har saget hull (ovalt/elipse/rektangulært) i tanken med borr/stikksag/bajonettag/vinkelsliper eller lignende. For den nervøse:Her sager man ikke større hull en at man må borre flense hullene også i dieseltanken. For den med gode nerver:Her sager man større hull slik at man slepp og borre i dieseltanken.(kun sage el. lign.) Ved begge løsningene tredes innerlokket inn og vrides 90 grader, så boltes delene ihop med pakninger på begge sider. Fordelen er at man kan lage allt på verkstedet/hjemme før man starter jobben med saging/ev.borring. Løsningen man velger vil jo selvfølgelig ha litt med tykkelse og konstruksjon av tankene. Det samme med tykkelsen plate/flens. Dette har sikker vært beskrevet før på forumet men kan jo være noen som ikke har fått det med seg? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 18.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Da er styrbord tank nesten klar! tanker er tømt, vasket og klar for litt flekkmaling, nye kraner og pakninger Det står nå 2 stk nesten fulle oljefat på akterdekket. Siden denne dieselen er fyringsolje og litt fetere enn pumpediesel, tenkte jeg at jeg skulle fylle opp ca 50% og resten med vanlig diesel. så har jeg noen hundre liter til bruk neste vinter i fyren.. Det var ca 5cm med mørkebrun guffe langs hele bunnen og på noen stringere av T-jern i tankene... det var på HØY tid tydeligvis..Men tankene så overraskende bra ut innvendig. litt ruglete i bunn var de, men ikke synlig rust noe sted Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Majali Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Vel, da er det på tide med en oppdatering: Som sagt fant jeg 3 mannlokk i hver tank. Så jeg fikk kommet til med kost osv overalt:-) Det var laget slik som det var beskrevet i et innlegg med bolter fra undersiden, men det var muttere under som var sveiset fast under tanktoppen. Så etter en liten tid med en elektrisk pumpe var styrbord tank fylt over på fat: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_051.jpg Det var vel på tide skulle jeg tro: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_056.jpg Nesten uforståelig at det hat kommet noe som helst gjennom disse filtrene: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_072.jpg Men etter et besøk hos Ditech på Revetal ( som jeg fikk tips om i en annen tråd:-)) , fikk jeg nye oljefilter, grovfilter og finfilter! Kjempeservice!!! https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_073.jpg Så nå er denne tanken helt ren og fin, lokkene ligger hjemme og er maler for ny pakning av 6mm gummi som dekker hele åpningen. Nye bolter er montert med pakningpasta på og nye muttere og skiver er klare.. Så da blir det mye lettere og ta en ny sjau om et par år https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_083.jpg Så da er det bare Babord igjen Red: Hvorfor kommer ikke bildene frem??? Redigert 27.Januar.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mariell Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Fint å se at fata kom til nytte. Den tanken så jo nesten like j...li ut som min styrbord tank jo. Tror nok det var på tide for oss begge. Er nok mer enn 1 sesong siden det filteret var skiftet. godt å få det gjort. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Petter-B Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) hei. Jeg har et slikt mannlokk fra Wema som bare har skapt problemer. Ved fylling av vann (full tank) flyter det helt over. Jeg har strammet så mye jeg tør men tanken bukler seg og det oppstår vannlekkasje. Tanken er dessverre for lang til å få den ut. Noen tips? Redigert 17.Oktober.2013 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Stiffler Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Dersom problemet er at tanken er ujevn og dermed det ikke tetter skikkelig, så ville eg først prøvd med flere/tykkere pakning for å få skikkelig press på pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 En ansatt i en tynnplate bedrift foreslo at jeg skulle kjøre på med Tec-7. Er det noe lurt da? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Stiffler Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det vil jo helt sikkert bli tett, men neste gang du skal ha det åpent så har du jo muligens endel ekstra arbeid iom, at det er limt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Legg et litt tykt lag tec og trykk føleren delvis nedi. Vent med å stramme skruene til limet er tørket slik at du beholder 2-3mm tykkelse og skru forsiktig til etter herding. Da får du en fuge som er formet til tanken og lokket samt er tykk nok til å ta opp endel bevegelse. Skal den av igjen har du plass til en liten tapetkniv i fugen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.