Jump to content

lage mannlokk i siden av dieseltank i stål


Majali

Recommended Posts

Skal bli spennende å se inni disse tanken når jeg har klart å kvitte med med noen hundre liter diesel... :confused:

 

Kjøp deg en fatpumpe på Biltema, og få tak i noen tomme og rene oljefat! Pump dieselen over i fatene (ikke pumpe helt fra bunn, men 10-12 cm over). Rengjør tankene, og pump dieselen over på tanken igjen. Så slipper du å vente til alt er brukt opp før du tar tanksjauen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått arvet 2 tomme fat av Mariell og kjøpt med en slik tannhjulspumpe til diesel fra Biltema.

Denne pumper 14 ltr/min og er tenkt brukt til å kunne trimme båten ved hjelp av å pumpe diesel fra styrbord til babord og omvendt.

Men først til å fylle fatene :smiley:

(PS; prøvde å kjøre pumpen "feil" vei i går, pumpet like bra og uten noen merkbar forskjell i lyd eller strømforbruk. Så da kan det vel ikke være skadelig??)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Kan ikke sjå at noen har nevnt en løsning uten gjenging/sveising på diesel tanken.

Har ikke tid å tegne noen skisse nå så prøver en kjapp forklaring.

 

Tenker på en luke/flens som er oval/elipse/rektangulær formet.Dvs. en del lengre enn den er høg.

På denne borrer man hull og setter inn bolter som man sveiser på baksiden.

Dette er en løs plate man kan lage først, ingen sveising i tanken. Gjerne ett lite håndtak midt på som

man kan holde i når den skal skrues fast.

Tillsvarende flens på utsiden, eller tett plate med hull for håndtak midt på.

Man må ha 2 stk. pakninger en på innsiden og en på utsiden.

 

Det er to måter å montere på. (husk brannforebyggende tilltak)

Går utifra at man har saget hull (ovalt/elipse/rektangulært) i tanken med borr/stikksag/bajonettag/vinkelsliper eller lignende.

 

For den nervøse:Her sager man ikke større hull en at man må borre flense hullene også i dieseltanken.

 

For den med gode nerver:Her sager man større hull slik at man slepp og borre i dieseltanken.(kun sage el. lign.)

 

Ved begge løsningene tredes innerlokket inn og vrides 90 grader, så boltes delene ihop med pakninger

på begge sider. Fordelen er at man kan lage allt på verkstedet/hjemme før man starter jobben med saging/ev.borring.

 

Løsningen man velger vil jo selvfølgelig ha litt med tykkelse og konstruksjon av tankene.

Det samme med tykkelsen plate/flens.

 

Dette har sikker vært beskrevet før på forumet men kan jo være noen som ikke har fått det med seg?

Link to post

Da er styrbord tank nesten klar! tanker er tømt, vasket og klar for litt flekkmaling, nye kraner og pakninger :smiley:

Det står nå 2 stk nesten fulle oljefat på akterdekket.

Siden denne dieselen er fyringsolje og litt fetere enn pumpediesel, tenkte jeg at jeg skulle fylle opp ca 50% og resten med vanlig diesel. så har jeg noen hundre liter til bruk neste vinter i fyren..

 

Det var ca 5cm med mørkebrun guffe langs hele bunnen og på noen stringere av T-jern i tankene... det var på HØY tid tydeligvis..Men tankene så overraskende bra ut innvendig. litt ruglete i bunn var de, men ikke synlig rust noe sted :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
  • 2 uker senere...

Vel, da er det på tide med en oppdatering:

 

Som sagt fant jeg 3 mannlokk i hver tank. Så jeg fikk kommet til med kost osv overalt:-)

Det var laget slik som det var beskrevet i et innlegg med bolter fra undersiden, men det var muttere under som var sveiset fast under tanktoppen.

Så etter en liten tid med en elektrisk pumpe var styrbord tank fylt over på fat:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_051.jpg

Det var vel på tide skulle jeg tro:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_056.jpg

Nesten uforståelig at det hat kommet noe som helst gjennom disse filtrene:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_072.jpg

Men etter et besøk hos Ditech på Revetal ( som jeg fikk tips om i en annen tråd:-)) , fikk jeg nye oljefilter, grovfilter og finfilter! Kjempeservice!!!

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_073.jpg

Så nå er denne tanken helt ren og fin, lokkene ligger hjemme og er maler for ny pakning av 6mm gummi som dekker hele åpningen. Nye bolter er montert med pakningpasta på og nye muttere og skiver er klare..

Så da blir det mye lettere og ta en ny sjau om et par år

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1845/jan_10_083.jpg

:wink:

Så da er det bare Babord igjen :cryin:

 

 

Red:

Hvorfor kommer ikke bildene frem???

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
  • 3 år senere...

hei.

 

Jeg har et slikt mannlokk fra Wema som bare har skapt problemer. Ved fylling av vann (full tank) flyter det helt over. Jeg har strammet så mye jeg tør men tanken bukler seg og det oppstår vannlekkasje. Tanken er dessverre for lang til å få den ut. Noen tips?

 

bilde

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...