Hansa666 Startet 11.November.2009 Del på Facebook Startet 11.November.2009 Hei! Ja da har jeg krøpet til korset og fått montert inn en baugthruster, Xforce 60 fra Engbo. Har brukt båten siden 2007 uten at det stoooore behovet har meldt seg, men skal jeg selge båten, er nok dette et MÅ HA utstyr. Nå er det ikke meg som har gjort jobben, det er det Engbos representant på vestlandet som har gjort. MEN jeg ha da tatt noen bilder underveis, som selvfølgelig må medeles BP`s medlemmer Først måtte vanntanken fjernes, da thrusteren ellers hadde kommet for langt frem. Greit å sjekke tanken av og til..... her var vannslangekoblingen jeg lette etter i sommer........ Da vanntanken var tatt ut, var det på tide å sage ut plass. Her er dørken under vanntanken saget bort. I følge montøren hadde han ikke sett makan til spant og forsterkninger før... Det var en helv... jobb å kutte seg vei og tykkelsen på spantene er vesentlig større enn det ser ut på bildet. Thruster pakken Nesten ferdig tunnell Og bilde tatt fra skrog siden Thrusteren montert Plassering av kontroll enhet Sliping av tunnell Tunnellen kom ganske langt fremme grunnet spantene som var så masive, samt plass problemer. Tunnellen er ca 7 cm under vannlinjen, så det skal gå greit. Sjekket en del andre båter i havnen hvor produsent hadde orginalmontert tunnellen så å si helt i vannkanten. Ferdig primet med 4 lag primer og til slutt bunnstoff. Så nå får jeg teste hvordan det er å ha en "fuske visp" montert, gleder meg til sjøsetting som bare er 5 mnd til.... Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 E det lov å spørre hvor mye båtpenger måtte du ut med for å få den montert Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Masse båtpenger kom på en 30.000 Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 blir ikke i år på meg det, ser ikke behovet for det men fruen hadde sikkert syns det var kjekt å ha når hun skal legge til no tørr hun ikke hvis ikke det er en hele hurtigrute kai ledig, vindstille og eg står ved siden av Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Har dere lagt primer rett på glassfiberen eller er det noen bilder som mangler? Vanligvis blir det lagt topcoat utenpå glassfiberen før primer påføres. Det er i hvertfall slik jeg og alle andre montører jeg har møtt har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Har dere lagt primer rett på glassfiberen eller er det noen bilder som mangler? Vanligvis blir det lagt topcoat utenpå glassfiberen før primer påføres. Det er i hvertfall slik jeg og alle andre montører jeg har møtt har gjort det. Mener bestemt at det er lagt kun primer rett på glassfiberen, ikke topcoat først. Dette har jeg rett og slett ingen erfaring med, det er en grunn til at arbeidet ble satt bort, da jeg ikke hadde tid og ei heller satt meg inn i hvilke prosesser som skal utføres. Er det ikke derfor man leier inn fagfolk? Hva er konsekvensen om det ikke først er lagt på topcoat??? Er det så jeg må /bør kreve at alt slipes av for å legge stoff på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Det går sikkert fint så lenge primeren er tett og fin. Har sett montører som bare bruker bilsparkel på utsiden også. Selv om det ikke er holdbart i det hele tatt så har det fungert fint i flere år før det har sprukket opp. Tror ikke du får det problemet siden det er laminert, men jeg har ikke sett det bli gjort på denne måten før. Vanligvis blir det laminert, påført topcoat også primet på utsiden Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) OK, kommer i hvert fall til å legge topcoat på innsiden slik at det ser mer normalt ut.... kommer neppe til å slipe bort det som nå er lagt. MEN takker så mye for innspill en liten ting.... resten av skroget er jo antipest behandlet... burde ikke dette området også bli behandlet med antipest stoff???? Redigert 12.November.2009 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Hei! Har nå fått mail fra han som monterte thrusteren, og selvfølgelig hadde han lagt på topcoat med antipest FØR 4 lag med primer. Som tidligere sakt hadde jeg ikke peiling på dette da han holdt på. Burde vel kanskje hørt med han FØR jeg la ut min usikkerhet om dette her på BP Han har fulg tråden her, så det er da ikke så rart han sendte meg en mail Var i hvertfall svært godt fornøyd med jobben som ble gjort Redigert 12.November.2009 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Hvad er gjørt med fragang av avstivning invendig? Sunseeker er sterke båter, men dem beregner nøye styrken til de båten skal klare og sluser ikke heftig med materialer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansa666 Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Hei! Nå er det lagt inn 6 kg polyester og 2 kg med duk, så det er i hvertfall ikke blitt svakere Husk at tunnellen forsterker det hele Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jo, de er sant. Med 20cm overlapp med duk, riktig mengde polyester og ikke gammel topcoat under blir tunnelen forsterkning i konstruktsjonen Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Baugpropell Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) På denne montasjen gikk det forholdsvis greit å trekke 95 kvadrat kabler, men man bør alltid vurdere kostnaden ved å sette inn et gel batteri fremme i stedet. Som montør kan jeg bekrefte at det ble lagt ett lag med topcoat utvendig før fire lag med primer (vått i vått) og tilslutt ett lag med bunnstoff. Vanligvis er det ikke benyttet topcoat innvendig, men det er opp til kunden om han vil ha samme farge som det som er rundt tunellen. På denne innstallasjonen gikk det med ca. 20 meter med 95 kvadrat pluss 8 meter med 70 kvadrat kabel, altså rundt 8000 kroner bare i kabler og kabelsko Når det gjelder styrke i skroget før og etter montering av tunnellen, er det lagt inn 5 ganger mere vekt av polyester og duk enn det som ble fjernet for tilkomst. Siden dette ble lagt rundt, og inntil eksisterende spant og ny tunell, er jeg rimelig sikker på at styrken er bedre enn det var I allefall er det støpt ihht spesifikasjonene og i tillegg 3 kg ekstra. Redigert 12.November.2009 av Baugpropell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.