Jump to content

Ny Bavaria 38 Sport


mhemil

Recommended Posts

Men, det som topper "finn 5 feil" hos meg er sengen babord istf. buesofa.

outside_38sport_blue.jpg

 

Synd at de har "ødelagt" båten med en slik løsning.. Når været drar seg til så er det et must etter mitt syn at resten av familien kan komme opp til førerplass og alle sitte samlet der.. Men klart.. hvis man kun er ute i solskinn og flatt vann er det jo sikkert ok.. Blir også for mye sikk sakk gåing for og komme seg fra akter og ned under dekk effektivt etter mitt syn. blir fort til at en subber borti hjørnet på bb side med slitasje merker som resultat.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi er oftest bare familien ombord når vi er ute. For oss funket det bra å samle hele familien på førerplassen. God sitteplass til 4 der - og alle sitter riktig vei. Om man har båten full ser jeg poenget ditt i at førerplassen blir litt asosial.

 

"buesofra" løsningen på motsatt side av førerplasen hadde vi på Nidelv 300. Den fungerte aldi i praksis fordi passasjerene sitter uten sidestøtte på tvers av fartsretnignen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt uenig i Bitteliten sin vurdering av cokpit'løsning. Syntes Bavaria'ene har en kjempebra løsning (35 sport og 37 sport).

Det at man kan velge om man vil ha spisegruppe eller solseng akterut med et håndgrep (skyve ryggen opp eller ned), syntes jeg er kjempebra.

Også det at det er åpent ut mot badeplattformen. Man får da skikkelig følelse av nærhet til sjøen. Jeg liker ikke akterløsningen hverken på

Windy 37 mistral, Scand 36 eller Nidelv. Disse har en vegg ut mot badeplattformen. Dette ødelegger jo for akkurat det man ønsker, når man kjøper en slik båt, nemlig nærhet til sjøen. De norske sportsbåtene synes jeg er gammeldage i utformingen. Her trengs det nytenking!

Link to post
Share on other sites

Se på britene, f.eks. Fairline, har samme layout som Bavaria, buesofa, stor sittegruppe og enkel tilgang til badeplattformen. Denne løsningen er utmerket. Norske båter, selvfølgelig med mange unntak, er ofte bygget på gammelt design som er klattet på og følgelig vanskeliggjør dette de helt store forandringene. Har nok noe med at det er dyrt å utvikle nye båter fra bunnen av, spesielt her hjemme.....

 

Løsninger har selvfølgelig med smak å gjøre. Hadde jeg bodd på vestlandet ville jeg i større grad ønsket en lukket båt, hardtop eller bakvegg. Men, jeg benytter båten mest i de 3 sommermånedene på østlandet/sørlandet/svenskekysten, tilbringer stort sett all tid ute (bortsett fra om natta), og ønsker en åpen båt med stor sosial uteplass (inklusiv førerposisjon) og enkel tilgang til badeplattform. Et stort savn, er dog en enkel "hardtop" løsning som skygger lite for solen på de fine dagene, men som likevel muliggjør en rask skjerming mot de mange regnskurene som garantert kommer. Marex har en softduk, likeledes den nye Princess V42. Fikk den siste demonstrert på Båter i Sjøen i fjord, og da hang mekanikken seg opp. Selger mente at man bare måtte smøre kulelagerne........

 

Ble en del knepping på og av med kalesjen mellom targabøyle og vindskjerm i fjord sommer.....Nye enkle cabriolet løsninger som ser greie ut må det da være et stort marked for her hjemme ?

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Disse har en vegg ut mot badeplattformen. Dette ødelegger jo for akkurat det man ønsker, når man kjøper en slik båt, nemlig nærhet til sjøen. De norske sportsbåtene synes jeg er gammeldage i utformingen. Her trengs det nytenking!

Da liker du nok de første Bavariaene som hadde et hull i aktersofaene der ungene kunne skli rett ut :wink:

 

Vi bruker båten i mye vær. Jeg er ikke komfortabel med en for åpen løsning til badeplatformen. Det gjenspeiler nok vårt båtvalg også. Båten vi har i dag er en enda mer solid dør enn Windy 37 ut til badeplatformen. Vi hadde hardtop på vår Windy 37. I dag har vi båt vi kan lukke helt.

 

Jeg anser Bavarias spinkle jerngrind å være ubehagelig åpen. Men jeg nok mer opptatt av sikkerhet enn nærhet til sjøen.

 

Men jeg har ennå ikke sett en Bavaria som kan henge med en Windy i litt sjø - så Bavaria eierne er vel ikke så opptatt av å bruke båten sin bortsett fra når det er flatt vann og de kan sitte "i vannet" mens de kjører :wink:

 

NordWest har også skikkelig lukket cockpit på sine åpen båter

 

370s_cockpit1.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss Bitteliten.

Der stakk det i hjertet mitt og. :giggle:

Så jeg må nesten blande meg litt inn.

Med 6m2 mindre båt pga 0,5 m smalere så skulle det bare mangle om ikke windy gikk bedre i sjøen. Ellers så er vel det å henge på noe som ikke nødvendigvis har med båten å gjøre , primært sett. Jeg har da måttet ligge først og brøyte sjø for viksund 36 fb og andre gode sjøbåter som jeg ofte ferdes sammen med. Å ligge bak Bavariaen da er som å padle i en andedam. Her skrubbes ikke. Til og med rederinnen synes sån ca 25 knop er bedre i sjø en 10 knop. :yesnod: Til info så står til og med kaffetrakteren på benken nede. Det er som å kjøre buss. :lol:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

At vi nå får den samme begredelige 38`n er sørgelig. Kansje er jeg gammeldags, men 37`n er nok etter mitt syn en mye penere båt.

 

Skal det bli ny Bavaria må de nok endre designkonseptet sitt mye etter mitt syn. :yesnod:

Per Harald

 

Skal du ha Bavaria så behold den båten du har Per Harald det er den fineste motorbåten Bavaria har laget......Selv om jeg er Windymann må jeg innrømme at jeg syntes den er fin...... :rolleyes::wink:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg anser Bavarias spinkle jerngrind å være ubehagelig åpen. Men jeg nok mer opptatt av sikkerhet enn nærhet til sjøen.
Bitteliten, du har da stort sett fornuftige innlegg her på plassen, men denne uttalelsen var ikke like heldig.

NordWest 370 er fine båter, men jeg synes snubletråden til ankeret akter er en dårlig løsning.

Link to post
Share on other sites

hva i alle dager var ufornuftig eller uheldig med at jeg skrev at jeg synes at døra er for spinkel?

mhemil - du kan godt mene at jeg tar feil - men det betyr jo ikke at jeg ikke kan mene det jeg gjør.

 

Jeg har ennå ikke sett den perfekte båten. Selv på drømmebåten Nordhavn 52 eller HR 48 eller Malö 40 er det detaljer jeg ikke liker

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kan si mye stygt om Bavaria (og det er jo snart egen OL-gren) men jeg har sjelden hørt noen som ikke synes layouten ute er bra. For vår del var det et kanskje det viktigste argumente for akkurat Bavaria. Etter å ha fulgt mange år med Bavariahets registerer jeg at det faktisk er flere og flere som oppdager at dette er mye båt for pengene (for å bruke Bittelitens yndlingsuttrykk)

 

Ellers interessant at selv Bitteliten er på Bavaria-glid. Skal se at plutselig sitter han der selv med en Bavaria-loff :lol:. Du får jo nesten 2 stk for prisen av NW`en :wink:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med din formulering over insinuerer du at du er med opptatt av sikkerhet enn Bavariaeiere, noe som selvfølgelig er tatt helt ut av lufta og sannsynligvis feil.

At du klarer å få det til en insinuasjon er utrolig godt gjort. Da leser du mer enn det som står der. Det får være ditt problem. At en skikkelig dør er bedre enn en blank og fin grind med 10 cm glippe mellom dekk og grind og en enkel splint til lås bør være klart for alle. Jeg liker heller ikke denne løsningen når den er på en Princess 50 eller en Nimbus

 

Jeg håper dere holder på mobilen og lommeboka om dere kjører i litt sjø :wink:

 

 

Bavaria har svingt seg godt her, og jeg forstår at de tar markedsandeler. De lager fine båter, og i hvertfall kvaliteten på innredningen ser bedre ut nå enn før. Men en del av løsnignene synes jeg er lite passende (som solseng, sotede ruter, lave ruter på 28). Også er jeg litt skeptisk til kvaliteten på de tekniske installasjonene. Eneste som kan gjøre at vi bytter båt er at NordWest kommer med en litt større en. Men også da skal det veldig mye til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

 

Det er ikke så mye som 10 cm mellom dekk og grind, men om telefonen faller på gulvet i god driv i sjø så går nok den til sjøs. Den skal du få for. Men lommeboka?...... Næhei ikke før mot høsten kansje :lol:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å sitte i buesofaen foran i litt sjø?

Tenker spes på småbarn...

Suverent. Jeg har 3 barn og de 2 største (minstejenta kan ikke sitte alene) sitter der fint alene eller sammen med en voksen. Mao. kan hele familien være samlet under fart. For de som kjører veldig hardt i grov sjø vil ryggen sikkert være for kort til å gi nok støtte, men vi er ikke der. Vi planer fint av gårde i 1 m bølger uten problemer.
Link to post
Share on other sites

min erfaring med samme løsning i Nidelv 300 er motsatt. Jeg kan ikke skjønne at løsningen i NordWest 370 er god heller

 

Men over den nedre stålbøylen på døra er det litt rom til å få disembarkert både lommebok og en mindre skipshund eller?

 

Ruta på tegningen av 38'en ser vel ikke helt klar ut på min skjerm - men det er nok bare fargejusteringen min som er rar.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...