Jump to content

Ny Bavaria 38 Sport


mhemil

Recommended Posts

Å si at noen er misunnelig er like dumt som å si at andre er harry pga. båtvalget. Forumet er bra, men vi finner neppe flere brøkregnere her enn i andre fora. Personlig handler båtlivet heldigvis om noe annet enn det som diskuteres her, enten man snakker harryfaktor eller misunnelse. Hva som er harry er subjektivt og sistnevnte ikke tilstede da man har frihet til å velge. Det jeg finner bra, og som sannsynligvis er en viktig faktor i båtplassens suksess og popularitet, er saklig meningsutveksling og erfaringsoverføring mellom båteiere, seil og motorbåt, nye og gamle eiere. Når jeg leser de siste innleggene i denne tråden, som jeg selv startet og som selvfølgelig hadde en annen intensjon enn å fremsstå som et forum for kvisete tenåringsbesservissere , får jeg assosiasjoner til sangen nedenfor :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hva er grunnen til at alle Bavaria tråder ender opp i idiotiske diskusjoner og krangel?

Er det for at vi med Bav ikke tåler noe, eller er det for at de andre er misunnelige

Eller er det bare et noen MÅ absolitt ødelegge en fin tråd :lipseal::crazy::eek:

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Er det for at vi med Bav ikke tåler noe, eller er det for at de andre er misunnelige

For å være seriøs tror jeg det er begge deler.

Av de jeg møter i båthavner er det Bavaria eiere som er mest opptatt av å fortelle at de har gjort et kjempekjøp, at de er dødsfornøyde og hver gang de ser på andre båter (det virker som om de gjør det ofte) konkluderer de alltid med at de har valgt rett. "Mye båt for pengene" går igjen - uten at jeg helt forstår hva det betyr. En del ganger vinkles dette som at andre "ikke har sett lyset" når de velger annerledes. Litt den samme holdningen finnes i andre "merkemiljøer" - feks Princess klubben og HR klubben.

 

Det er i og for seg et velkjent fenomen i markedskommunikasjon. Den viktigste målgruppen for annonsering er ofte eksisterende eiere som har behov for å få bekreftet at de har valgt riktig. Det kan kanskje relateres til hvilke personlighetstyper ulike båtmerker retter seg inn mot. Ulike målgrupper kjøper ulike merker ut i fra hvilke behov og følelser de har. Det kan være at målgruppen til Bavaria har større behov for å oppfatte at de har valgt rett båt enn andre og at det da blir vanskeligere å akseptere at andre stiller spørsmålstegn ved ens eget valg.

 

Så er det nok en del som er misunnelige også på at andre har råd til å kjøpe Bavaria

 

Alt i alt er det litt dynamitt - i hvertfall om noen vil erte litt. Men det vil vi jo ikke - eller :wink:

 

For min egen del prøver jeg å ha en åpen holdning til Bavaria. Jeg gleder meg til å se nye BMB 38 sport. HT varianten ser flott ut. Bavaria seilbåter har jeg sagt i mange år jeg liker best av "lavprisbåtene".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men alle sammen veit jo at man får det man betaler for.

Jeg ser jo det at båten din eller vår felles venn med Bonus at det er vanvittige fine båter men helt uoppnåelig for meg, så sant jeg ikke finner en som ligger under vann og kan fikses opp.

Prater litt rett fra levera nå :eek: .Hva ønsker man seg? jo JEG ønsker og komme meg ut på vannet kose meg kansje til og med bade og spise litt også pluss en mekanisk problemfri sommer.

Alle disse tilgene kan jo gjøres uansett om båten koster 4 mill og heter Windy eller Bavaria.

Jeg er jo kjempefornøyd med båten min som er foreløpig jeg føler er max av det jeg kan ha økonomisk, at vi selv føler vi har gjort et bra kjøp er vel ikke så rart når vi har betalt halparten av det naboen gjorde, for like stor båt med samme plass men annet merke. Jeg blir ihvertfal glad av og ha brukt en mill mindre på noe som kan brukes til det samme :flag:

Men jeg får heller be deg på en rusbrus så kan du sjekke hvor fantastisk gromm skuta er og kose seg i :giggle:

Hilsen MOrten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Men alle sammen veit jo at man får det man betaler for.

Jeg TROR at litt av forskjellen er at ikke alle er enig i det. Noen mener at det er komplett idioti å betale 1,5 mill mer for en Windy 37 enn en Bavaria 37. Andre mener at det er komplett idioti å ikke betale 1,5 mill mer for en Windy 37.

 

Resten er enkel psykologi - særlig når noen mener at de har rett. Også er det noen som er enkle å erte på seg - og noen som enkelt erter andre. Dermed blir det litt emosjonelt, og da blir alt fort litt komplisert :smiley: Derfor igjen: hva er egentlig "mye båt for pengene" Om noen kan komme med en objektiv definisjon på det kunne vi nok diskutert fakta mer enn følelser. Det blir det samme som det vanlige hekkbølgegeneraladmiralhylet hvert år. Jeg forsøkte å stille spørsmålet hva som er "hensynsfull kjøring", men ingen har svart. Antakelig fordi det mest koselige er å ha noe å klare over. Kos med misnøye er vår folkesykdom. Det er så ikke koselig når vi har noe å klare over

 

For min del driter jeg i hva folk mener om mitt båtvalg og sitt eget båtvalg. Dog ber jeg meg forbehold retten å ikke alltid bli fortalt av Bavaria eiere at de alltid mener at de har gjort verdens smarteste valg - for det driter jeg rett og slett.

 

Du er kjempeglad for båten din - jeg er kjempeglad for båten min. Og hva er problemet da? Ikke noe - om alle hadde vært på samme måten. Det aller viktigste er vel at vi har det fint på sjøen :smiley: Men du gjør jo akkurat samme sak som mange andre Bavaria eiere. Du skriver at du er kjempefornøyd med at du har brukt halvparten av pengene på like stor båt som naboen. Så fint for deg. Det er jo ikke hans feil at du ikke har råd til skikkelig båt og at du faktisk må prioritere penger i stedet for både å ha skikkelig båt og penger til overs til andre ting :wink:

 

til sommeren henger vi opp et skilt på båten sammen med fenderne som inviterer andre til å ligge på utsiden "Til og med Bavariaer er velkomne"

 

Til sommeren er alt dette glemt. Da er vi på vannet og koser oss. God sommer :yesnod:

 

Men er du Bavaria eier så bare tenk på at kanskje ikke alle i hele verden er like opptatt av deg at du har gjort et "kanonkjøp". Den som ler hele veien til banken for kanonkjøpet ditt er Lunde båt og Bavaria verftets eiere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Kos med misnøye er vår folkesykdom.

 

Ja det er jeg veldig enig i, men jeg for min del unner alle en båt billig eller dyr.

vær fornøyd med det du har og ikke kritiser andres ting som de er stolte av.

 

Hilsen Morten

Og foresten er båten min til salgs desverre:(

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Noen mener at det er komplett idioti å betale 1,5 mill mer for en Windy 37 enn en Bavaria 37. Andre mener at det er komplett idioti å ikke betale 1,5 mill mer for en Windy 37.

 

Nå har ikke jeg helt oversikten når det gjelder nybåtprisene på de to overnevnte. Men om en er i markedet for å kjøpe en 37 Windy eller en 37 Bavaria så ser jeg på finn.no at en Windy 37 2004 mod. koster omtrent det samme som en 2008 mod. 37 Bavaria. Dersom disse to båtene i utgangspunktet har en prisdiferanse på 1,5 mill ville jeg jo mene at det beste kjøpet.....mest båt for pengene ville vært Windyen. Forutsatt tidligere uttalelse.....du får det du betaler for....Windyen kan vel ikke ha mistet så mye kvalitet i løpet av 4 år.......

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får sjekke.... :eek: Om en absolutt ikke vil ha Kader......så kan en jo legge på 150.000.- og få en som bare er et år eldre enn Bavarian kansje et ennå bedre kjøp det.

Tror nok at Bavariafolket i gjennomsnitt bruker båten minst like mye som Windyfolket. Hvem som tar best vare på båten sin vil jeg ikke mene noe om..... :cheers: .

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er jo kjempefornøyd med båten min som er foreløpig jeg føler er max av det jeg kan ha økonomisk

 

 

Og foresten er båten min til salgs desverre:(

:confused:

 

En annen ting å kommentere: det er ikke kritikk mot noen person eller noen persons valg at man sier at man ikke selv hadde valgt slik noen har gjort.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er jo kjempefornøyd med båten min som er foreløpig jeg føler er max av det jeg kan ha økonomisk, at vi selv føler vi har gjort et bra kjøp er vel ikke så rart når vi har betalt halparten av det naboen gjorde, for like stor båt med samme plass men annet merke. Jeg blir ihvertfal glad av og ha brukt en mill mindre på noe som kan brukes til det samme :flag:

Dette er jo en grei beskrivelse av mye båt for pengene, som mange, men ikke alle, vil kjenne seg igjen i.

Link to post
Share on other sites

@Morten: Surt med samlivet. Men det sker jo for selv de bedste. Og der er heldigvis mange eksempler på at man(d) kommer stærkt tilbage igen med ny båd, ny kone ...og ofte nyt hår... :wink:

 

Angående Bavaria, så så jeg nøje på dem på bådudstillingen her for nylig. Efter mange indlæg herinde var jeg interesseret i at se med egne øjne på kvalitet mm. Jeg må sige, at jeg er utrolig positivt overrasket. De nye Bavariaer er rigtig, rigtig flotte indeni, virker bedre skruet sammen end jeg havde frygtet (og bedre end mange amerikanske og franske både) og har en meget konkurrencedygtig pris.

 

Hvis jeg skulle lide samme skæbne som dig i mit ægteskab, så kan jeg godt se mig selv sejle rundt i en Bavaria 28 eller tlsvarende i et par år indtil den nye kone med det nye hår viser sig i horisonten. Måske er hun oven i købet gladere for at sejle end min nuværende :rolleyes:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...