Jump to content

Fjerne termostat på Mercruiser V8

Sjøgang

Recommended Posts

På min Mercruiser 5,7 260 hk har tidliger eier koblet ut termostaten på kjølingen, så motoren får hele tiden saltvannskjøling. Motoren har bare gått 8 timer så jeg lurer på om jeg burde sette inn termostaten igjen på denne motoren eller om dette er vanlig å gjøre på disse motorene. Gammel eier hadde gjort dette for å sikre at motor hele tiden fikk nok kjøling.

Vil tror at dette gir mer slitasje på motoren før den er blitt varm. Så jeg vil gjerne ha litt innspill på om jeg bør sette inn ny termostat eller bare ha det slik det er nå!

Redigert av Smuggler21 (see edit history)

Man skal ikke ukritisk fjerne termostater. På noen av motorer styrer termostaten kjølevannstrømmen slik at de varmeste delene får mer vann. Putt inn originaltermostaten igjen. Det er uansett en 'kald' termostat. Saltvannskjølte motorer skal ikke gå for varme fordi saltvannet starter utfellig av salt og kalk i kjølekanalene ved litt over 50 grader. Dette har motorprodusenten tatt hensyn til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...