Jump to content

Hvordan skal påhengsen stå, når du forlater båten?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det er blitt en diskusjon i vår båthavn om påhengsen skal tiltes opp når du forlater båten.Styret i båtforeningen har bestemt at motorene skal stå nede.Dette pga.det er trangt mellom bryggene,og lett for å komme bort i disse "knivene," når alle motorene er tiltet opp.Hvordan har dere det ang. dette, i deres havner? Hva sier motorleverandørene til dette ang. garanti? :confused:

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt samme regel i vår havn i mange år, men denne ble slettet på sist årsmøte etter klage fra et par eiere med store påhengere. Jeg tviler på om dette er noe problem med tanke på garanti, motoren er jo beskyttet av anodene når den står nedtiltet og den vil heller ikke fryse så lenge den er i kontakt med vannet. Problemet er vel helst forbundet med groe, som jo kan unngås ved å tilte opp. En ting å være obs på er at hvis motoren ikke kommer godt opp over vannflaten når den er tiltet opp, vil nederste del av undervannshuset kunne utsettes for betydelig tæring siden anoden jo er montert mye høyere opp og derfor ikke fungerer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I følge manualen til Suzuki så; må motoren vippes opp hvis den ikke skal brukes på en stund....
En del Suzuki motorer er dårlig beskyttet mot tæring om de ikke vippes HELT opp av vannet. Har sett flere som har girhuset litt nede i vannet når de er oppvippet og der kan det tære ganske mye da sinken er i luften.

 

I "min" båtforening har vi ingen restriksjoner på slikt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I min havn, Skarpsno Båtforening, har vi ingen slik regel. Likevel har jeg motoren tiltet ned. Står i instruksjonsboken at dette er best fordi anodene da fungerer bedre.

 

Har også hørt om folk som lar den stå nede for at det ikke skal renne vann inn i motoren, men dette har jeg ikke noe tro på at skjer.

 

Motoren er en johnson 50hk.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at dersom det er vann i gearet (men, da er det sannsynligvis skade allerede) da vil dette vannet kunne fryse og frostsprenge lettere en om gearet er nedtiltet og i sjø. Har hørt eller lest anbefaling om at om vinteren lar en gearet være i sjø. Er forøvrig heller beskjeden med groe på den års tiden også, samt at anoden har sin funksjon 100% dersom gearet ikke kommer helt utav vannet ved opptilting.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at dersom det er vann i gearet (men, da er det sannsynligvis skade allerede) da vil dette vannet kunne fryse og frostsprenge lettere en om gearet er nedtiltet og i sjø.

 

Du mener vel motsatt? Tar du en flaske med sjøvann og senker den i sjøvann vil den ikke fryse, men tar du den opp i kulda da fryser den til is.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel ikke større skader ved å ha den nede enn for et hekkaggregat. Men en må da være påpasselig med å bytte anoder.

Et drev er konstruert med tanke på å være permanent i saltvann. Flere anoder og rustfrie helicoils. Et drev som befinner seg på land vil uansett korrodere mindre enn et i sjøen..

En påhengsmotor som står permanent nede vil korrodere betydelig mer enn en som alltid vippes opp, sannsynligvis det som har skjedd i denne tråden.

Utvendig korrosjon er én ting, det kan fikses med ny grunning/lakk. Verre er det med bolter som korroderer fast og ikke lar seg løsne om det skulle bli nødvendig.

 

Får man ikke motoren helt ut av vannet kan man montere en anode på akterspeilet som kobles til motoren. Eller en løs anode i motorbrønnen som droppes uti når man ligger i havn.

Link to post
Share on other sites

Selv om man får mesteparten eller hele girhuset over vann så er vel fortsatt deler av motorbraketten og trim/tiltpumpene nede i vannet. Iallefall på motorer med kort stamme.

Da blir det vel å velge mellom pest eller kolera om man har motoren oppe eller nede mesteparten av sesongen.

 

Jeg lot motoren stå nede en måneds tid etter at det begynte å bli frost i lufta innimellom. Regnvann vil jo samles inni det åpne rommet i girhuset foran propellen og da kan det vel fryse ?

Og anodene så virkelig ut som de hadde jobbet hardt denne måneden. Det er visst en anode inne i girhuset foran propellen også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

en plastpose fylt med olje rundt undervannshuset må jo være det beste... så fremt det ikke går hull på den :lipseal:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

Har tenkt å ha båt med påhengs ute i vinter. Sjøsetter ca 1/12. 4 takt Honda.

I Høllen der den blir liggende kan det bli flere cm is til tider.

Vil det bli et "belte/propp" med is inni motoren tilsvarende isen på vannet slik at eksos og vanninntak får en ispropp?

Vil impelleren renne tørr hvis motoren er tiltet opp eller risikerer en at den fryser fast og ødelegges ved oppstart?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har motor tiltet opp hele vinteren. Båten ligger på sjøen.

Før tiltet jeg den alltid ned, men la merke til at jeg omtrent var den eneste som gjorde det.

Det står også i instruksjonsboken at motoren bør være tiltet ned ved minusgrader. Det står i tillegg at om båten er på land så bør motoren tiltes ned slik at alt vann dreneres ut.

Etter noen år og etter å ha hørt med dem som er erfarne tok jeg sjansen på en vinter med motoren opptiltet. Det har i ettertid gått helt smertefritt og jeg har ikke møtt noen som har fått frostskader på motor ved å ha den opptiltet. Har heller ikke hørt om noen i nærmiljøet som har fått slike skader.

Det eneste stedet jeg har fått eksempler på at det kan gå gale er her på bp, og da noen som kjenner/vet om noen som har fått motoren ødelagt.

Tror en skal ha ekstrem uflaks om det i det hele tatt skal skje noe. Om en får en kultur der alle tilter ned motorene sine tror jeg vi samlet sett vil få flere skader på grunn av anoder som er dårligere.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noe statestikk på hvor eller når evt. skader oppstår, syntes jeg det alikevel er verdt å merke seg at de geografiske forskjellene ilandet vårt med tanke på streng vinter eller ikke bør være ett tankekors, på vestlandet som undertegnende og forrige innlegg kommer fra er det knapt vinter, og problemet, dersom det skulle være noe, vel er adskillig mindre en f.eks i finnmark.

Link to post
Share on other sites

, på vestlandet som undertegnende og forrige innlegg kommer fra er det knapt vinter, og problemet, dersom det skulle være noe, vel er adskillig mindre en f.eks i finnmark.

 

I tillegg til Finnmark kan du vel ta med Indre Oslofjord/Indre Drammensfjord hvor temperaturen kan falle ned til minus 20-25 grader på vintertid. Da bør helst "påhengsen" stå i vinterdvale på land. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har motor tiltet opp hele vinteren. Det står også i instruksjonsboken at motoren bør være tiltet ned ved minusgrader.

Nå er det vel slik at vintrene er noe strengere her Østafjells enn i Bergens distriktet / Vestafjells. Ved eventuell reklamasjon kan det også være greit å ha gjort det som står anbefalt i instruksjonsboken. Hvis ikke kan diskusjonen bli lang og kostbar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...