giver Startet 12.November.2009 Link til dette innlegget Startet 12.November.2009 Hei Er det noen som som har båten som boligadresse i deler av året? Hva kreves/medfører dette i så fall av skatte/trygdemessige reaksjoner? Skattes man for 2 boliger? Blir båten boligbeskatt? Hjemstedet bruker ikke offentlig renovasjon når man er i båten. Kan man være i båten når man er sykemeldt? Ser for meg at jeg kommer til og bruke båten mer på helårsbasis, men ikke selge hjemstedet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Hei giver. Båten som helårsbolig går veldig bra, men akkurat når det gjelder det å få godkjent båten som boligadresse er det noe mer plundrete har jeg sett. Sjøl bor jeg i båten, men har enda ikke fått den godkjent som permanent adresse. Det finnes folk i samme kommune som har greid det, men her er det visst en eller annen form for trynefaktor som gjør seg gjeldende, og da kommer jeg nok dårlig ut i den sammenheng av en eller annen grunn Ergo er jeg registrert som "uten fast bopel" siden jeg solgte hus og det aller meste av innbo og flyttet på sjøen for godt for en tid tilbake. I og med at de ikke vil godkjenne meg som fastboende i kommunen så har jeg jo fordelen av at de heller ikke kan gi meg eiendomskatt, ei heller pålegge meg de vanlige kommunale avgiftene. Jeg kunne godt gitt noe tilbake for å få registrert båten som permanent adresse, men når det ikke passer inn for A4 norge så er det jo greit nok. Jeg gidder ikke å stresse så mye med det lenger, og har det tross alt som plommen i egget her jeg bor. Jeg vet ikke hvor langt unna hjemmet du har båten liggende, og ellers hva dine motiver for å flytte ut i båten er, men hva med å leie ut boligen men fortsatt ha den som registrert bopel og postadresse? Noen skattemessige reaksjoner, og beskatning for 2 boliger osv. tror jeg vel neppe du trenger å vente deg. De kommunale utgiftene i hjemmet må du nok helt sikkert betale løpende uansett om du benytter deg av de eller ikke er jeg redd. Lykke til med båtboinga i alle fall...! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Har ikke filla peiling på det du spør om, men jeg misunner deg.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Majali Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Hei :-) Som det er blitt nevnt er det mildt sagt vanskelig å få brukt båten som noen slags adresse i dette landet...uten gårds og bruksnr. er man som det er sagt UFB. ( uten fast bopel ) Og det er det noen utfordringer knyttet til dessverre. Da jeg flyttet i båt ble dette nesten en belastning. Det var da umulig å få tegnet feks et riks-tv abonnement, eller en mobtlf for den saks skyld.. Forstålig egentlig da jeg ville nok også vært betenkt å selge til noen som jeg måtte fakturere en postboks uten noen kjent adresse... Jeg leste i avisen om at norge hadde x antall UFBere og vi bla stort sett omtalt i termer som narkomane og uteliggere!! Det sto tilogmed at kommunene skulle tilstrebeå gi oss tak over hodet og mat til jul!!! Men det faktum at det bor mange i båt og mange i campingvogner og biler rundt om, det blir ikke tenkt på! eller lagt til rette for.. Dette tenkte jeg at skulle bli mitt tidsfordriv da jeg satt mange deilige kvelder i mitt lille paradis på sjøen. Men ting forandrer seg og det ble flytting på land i gjen... Så da blir båten en "hytte" isteden... fortsatt uten adresse og eiendomskatt... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
S/Y Emma Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Så vidt eg kjenner til er plattgattaren M/Y Eldøy i Ålesund registrert som bustad med gnr./bnr. Det stod i Sunnmørsposten, som hadde eit intervju med familien som bur om bord. Men det er nok meir problem enn det er verdt å få registrert ein båt på denne måten. Dei fleste som bur i hamna i Ørsta er enkelt og greit UFB. Ikkje har dei opplevd nokon problem i samband med å vere UFB heller. Det einaste er at dei ikkje får PIN-kode til skatteetaten sine nettsider og dei får ikkje valkort i posten. På ei anna side får dei fordelen med å ikkje stå oppført i skattelistene Eg ringde til skatteetaten (som driftar folkeregisteret) for nokre veker sidan. Eg sa eg hadde flytta inn i ein båt og no arbeider i ein annan kommune enn eg er oppført som buandes i og skattar til i folkeregisteret. Eg peika på at dette i praksis er ulovleg jfr. deira eige regelverk. Svaret eg fekk var at dei ikkje kunne gjere så mykje med det, anna enn at eg registrerer meg som UFB. Eg forstod det slik at dei ikkje såg på dette som eit problem, så lenge det fungerte for meg. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Figaro Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Sålenge du ikke selger heimen på land, er det jo ikke noe problem. Hvorfor skal du da ha boligadresse på båten? Du har jo adresse som før, du bare utvider båtsesongen til å gjelde hele året. Og selvfølgelig kan du være i båten mens du er sykemeldt Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Maskinmeisteren Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Så vidt eg kjenner til er plattgattaren M/Y Eldøy i Ålesund registrert som bustad med gnr./bnr. Det stod i Sunnmørsposten, som hadde eit intervju med familien som bur om bord. Det stemmer Steinsvik. Det var bl.annet denne båten jeg hadde i tankene da jeg nevnte at det finnes båter som er registrert som permanent bostedsadresse. Sjøl tror jeg kanskje at jeg bare gir opp akkurat det prosjektet med jobbing for å få båten registrert som bostedsadresse, da det egentlig ikke er viktig for meg i det hele tatt. Jeg er ikke hjemme mer enn halve året heller, siden andre halvparten går opp i jobbing utaskjærs. Hvis myndighetene er så firkanta at det ikke er mulig å tenke annerledes enn "alle andre" så kan det heller bare være slik. UFB er bopel godt nok for meg hvis jeg kan ha det slik som jeg har det nå. Det er jeg ihvertfall HELT sikker på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.