Jump to content

Hjelp! kartplotter viser feil


ut mot havet

Recommended Posts

Kjøpte ny kartplotter/ekkolodd før jul i 2008 av merke Samyung Navis, kartplotteren har C-map kart. Den fungerer heilt fint bortsett frå ein ting og det er ein ikkje uvesentleg ting heller, på fleire stader viser den opptil ca. 20 meter feilplassering av båten. Dette er selfølgeleg eit problem i ureint og trange farvatn når eg har kartet heilt oppforstørra. Har snakka med leverandør og vi gjekk gjennom alle instillinger medan eg sat framfor plottaren men det har ikkje hjelpt noko. Leverandør meiner det ikkje skal vere feilvisning i noko serleg grad.

Før eg går tilbake til leverandøren på nytt vil eg ha andre sitt syn på kva det kan vere som er feil. Er det nokon på forumet som kan noko om dette?

Link to post
Share on other sites

Tror det er ganske vanlig med missvisning på opptil 20 meter enkelte steder. Slik har det ihvertall vært med både Garmin 2010 og Raymarine E120 som jeg har hatt...

 

Det du bør sjekke er eventuellt kartdatum (skal nok være WGS 84 dersom det kan endres på) og om du har god nok GPS-dekning.

Link to post
Share on other sites

Opp til 20 m må du trolig regne med. Ikke nødvendigvis pga. GPS-unøyaktighet, men kartet i seg selv er ikke nødvendigvis nøyaktig nok. Det er mange som har mye spesifikk kunnskap rundt dette her inne - de kommer nok snart på banen. Mitt stalltips er at kartplotteren din er i skjønneste orden, men at du - som alle oss andre - ikke kan basere deg på GPS-posisjonen i kartet når du navigerer i skikkelig trange farvann.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt GPS i mange år så tror jeg ikke man skal stole blindt på posisjoner og på feilmarginen apparatet oppgir. Står det ± 3m så er feilmarginen nødvendigvis større enn det. Si at feilmarginen er ± 10m ut fra en gitt posisjon. Du står her, i midten av en tenkt sirkel med radius 10 m. I virkeligheten kan du faktisk stå opptil 20m unna der du tror du er i kartet.

Og så er det kartene. Det er huskeregler på land som sier at "vann forskyver vei, og vei forskyver hus". I et 1:50.000 M711 WGS84 kart er en hovedvei 50 meter bred, om man skulle bruke målestokken kartet er i til å angi vegens bredde ut fra hvor mye "plass" den tar i kartet. Dvs at et hus som ligger tett inntil en vei i teorien kan være plassert opptil 50m feil i kartet pga veien! Jeg vet ikke om slikt er et problem på sjøen (kanskje ift husbåter) men uansett: kart er ikke nødvendigvis nøyaktige nok til å finmanøvrere etter - tror jeg.

Det er slik at når man beger seg i en båt eller en bil, etc, så greier ikke GPSen å oppdatere posisjonen din hurtig nok til at du har en opplevelse av hvor du er i 100% sanntid. Ofte kan man føle at man henger igjen i kartet.

Det er også slik at kartene noen ganger rett og slett er feil eller feil kalibrerte, og da vil du oppleve at du f.eks. er på land med båten i noen sekunder, etc.

 

Slik jeg har erfart er det altså mange faktorer som spiller inn og kan forstyrre opplevelsen av en GPS som en 100% nøyaktig veiviser, og det gjelder etter min mening å bruke den som et hjelpemiddel og ikke som en veiviser :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Hvis trange farvann betyr at det er fjellvegger som skjermer mot satelittene kan signalkvaliteten bli dårlig. Det kan fort gi minst 20m feil.

 

Enig, hvis det er forstyrrende elementer kan du få "heng" i noen sekunder og plutselig ser det ut som at du står på land - og da gjelder det å passe på ;)

Link to post
Share on other sites

Trur kansje Zhik er inne på noko riktig, det er alltid i mindre trafikerte leder at eg oppdager feilmargin så stor, har ikkje sett liknande der det er hovedleder. Ellers kan det ikkje ha noko med dårleg sikt til sattelitter å gjere, her er åpent landskap. Første gangen eg oppdaga ein stor feilmargin var då eg låg i havn ved sidan av ein annan båt, på plottaren viste det at båten min låg inne på moloen men på plottaren til båten eg låg ved sida av viste det riktig for hans båt. han brukar eit kartprogram for pc. (tellchart)

Link to post
Share on other sites

En GPS som i åpent lende, skyfi himmel og minimum solflekk aktivitet kan oppnå en feil på < 3 m. i 45% av tilfellene kan lovlig reklameres med å ha en nøyaktighet på +/- 3m.

I mine øyne har dette ingenting med virkelighet å gjøre.

Jeg regner +/- 50m på GPSen. For større nøyaktighet 90% av tiden er det kun øynene som strekker til. (jeg har ikke radar)

Link to post
Share on other sites

Følg med på HDOP når du mener plotteren er unøyaktig.

HDOP er TEORETISK nøyaktighet, basert på geometrien satelittene den følger har seg imellom i forhold til deg.

Det er selvfølgelig best å ha minst 1 satelitt i "hvert hjørne", og dårligst å ha 4 stk rett over seg. Hvordan geometrien er kan du også se på "satelitt-kartet".

 

Andre ting som kan påvirke nøyaktighet, er forstyrrelser i ionosfæren og vær. Værskiktet er veldig tynt (når en vet at satelittene er ca 35'km ute), men ionosfæren kan påvirke litt, spes når signalene går skrått igjennom. En får da en brytning av signalene, som betyr at signalene går en lenger vei fra satelitten. Og GPS er jo igrunn bare avstandsberegning til 4 kjente punkter, slik at om den ene avstanden måles feil blir det feil.

Refleksjoner kan også forstyrre.

EGNOS,IALA og andre (dyre) korreksjoner vil til en viss grad kunne korrigere slike forstyrrelser i ionosfæren, slik at rett posisjon blir oppgitt.

 

Men les av posisjonen du har når du er på "feil" sted, og sammelikne med andre kart-tjenester. Kan jo være at kartet er feil.

 

Og husk alle...i 2012 er det varslet unøyaktig GPS systemer, pga høy solaktivitet.

Link to post
Share on other sites

Dersom kartet er feil, er det noko ein kan gjere for å rette på det? dersom ein skaffar seg ei ny kartbrikke kan den vere riktig?

Det er sikkert nokon her på forumet som har passert Korrsundet i Fjaler kommune i Sogn og Fjordane, dette er eit trangt sund. Her viser plotteren min at båten går på land, er det nokon som har opplevd det samme?

Link to post
Share on other sites

Hei ut mot havet

 

Har hatt plotter i mange år, men aldri opplevd unøyaktigheter av betydning.

 

Jeg tror ikke det har noen hensikt å kjøpe nye kart, men har du sjekket hva slags zoom du bruker ifht kartmålestokken når du ser disse unøyaktighetene?

 

Har plotteren mulighet til å vise signalstyrke og har du sjekket det?

 

Har du mulighet til å ta noen bilder av plotteren når den viser unøyaktig?

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som det er berre er enkelte stader at den viser feil, har også oppdaga at inntasting av antennehøgde over vannflate gjer store utslag på visning. Eg får bruke nokre timar på sjøen å gå litt vitenskapeleg til verks, får notere ned nøyaktige detaljer når det er feilvising.

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

C-map

Jeg bruker også C-map og en enkel GPS. Systemet er utrolig stabilt og nøyaktig på strekningen Stavanger - Florø (der jeg har testet det), unntatt enkelte steder i Sogn. F. eks. i nærheten av Hardbakke viser kartet mange steder at båten er langt inne på land. Det er vel noe med GPS-signalene som ikke stemmer der. Hvis det er i dette området du opererer, kan du trøste deg med at det ikke er ditt utstyr det er noe feil med.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har mulighet, ta med en annen GPs ombord og kontroller posisjonene.

Normalt så stemmer jo havner og moloer i kartene ganske så godt, selv om kartgrunnlaget andre steder i nærområdet kan være tynt.

I såfall så er det jo posisjonsnøyaktigheten din som ikke er helt 100%. Har du intern eller ekstern antenne?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

i følge leverandør skal den vere nøyaktig på meteren.

 

Da er i så tilfelle forhandleren din uvanlig dum, uvanlig uvitende eller litt av en lystløgner. Eller en kombinasjon av alle tre.

De som driver med dette på heltid har mottagere som koster 100000 +, et integrert navigasjonsystem til flere millioner og korreksjoner til 1000 US$ om dagen.

Og de klarer ikke meteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...