Jump to content

Bytte frontrute på Inter 9300

Gerhard

Recommended Posts

I høst ble det knust en rute i båten, en Inter 9300. Det var et av vinduene i vindskjermen, altså foran, med vinduspusser, under kalesje.

Hvordan det knuste vet jeg ikke. Jeg så ingen tegn til hærverk. Det var jo bare under kalesjen, så innbrudd kan det ikke ha vært. Muligens bare spenninger??

pa010029.jpg

Jeg har vært i kontakt med Inter trading og sjekket hvor de får vinduene fra. Det er Ertech og jeg har bestilt ny rute fra dem.

Men det store spørsmålet er hvordan skal jeg bytte den?

I følge Ertec er det ikke mulig å skru fra hverandre vindskjermen! Den må tas av båten, snues og skjæres opp fra bunnen. Er det mulig? Er det ingen lettere måte?

Her er noen bilder av (det andre) vinduet og spesiellt rammen. (Det knuste er jo skjult under plastik)

pa280059.jpg

pa280060.jpg

pa280061.jpg

Mvh,

Gerhard

Jeg vil nok tro at ramma er bygd opp fra topprekka, der sidekantene er skrudd fast til toppen, pakninger og rute montert og så er bunnrekka skrudd i sidekantene tilslutt. Det trengs sikkert ikke å skjære, kun skru. Da det er lite trolig at aluminiumsramma er sveist sammen med glass og gummi i.

Det er fullt mulig å sette i ruta, men det er nok også en god dags jobb...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 5 måneder senere...

Nå kom jo våren og det var ingen vei utenom. Dette måtte fikses. Den nye ruta har ligget i båten i flere måneder nå. Jeg måtte ta en ny telefon til Ertech for å få råd. Denne gangen forstod jeg litt mer. Han sa:

- Skru opp skruene foran og bak til skyvevinduet på en side.

- Løft opp og sag mellom vinduene.

- Trekk fra hverandre og skyv vinduet opp.

OK. Må man så må man. Jeg løsner skruer og løfter vindskjermen.

p4240003.jpg

Jeg sager. Best å ikke sage akkurat der profilen mellom vinduene. Det vil jo svekke festet.

p4240006.jpg

Rammen trekkes litt ut for å kunne skyve glasset opp. Hvordan kan jeg få ruta opp når jeg har latt det stå en bit igjen?

p4240010.jpg

Jeg sager på nytt, rett på profilen. Så forsøker vi å skyve vinduet opp. Det ser først bra ut, men vi oppdager at vi ikke klarer å skyve vindusrammen inn igjen. Ut igjen og sporet renses bedre. Neste gang går det bedre, vinduet sklir inn og rammen kan festes på plass igjen.

p4250019.jpg

Det hele forsegles med Tek-7. Klar Tek-7 nede og sort langs kanten.

p5090008.jpg

p5090010.jpg

Litt finpuss gjenstår, men det gikk jo ganske bra.

Jeg prøvde å kikke oppunder når jeg hadde løftet den. Jeg kunne ikke se noen skruer, den så ut som at den var poppet fast. Det var ikke det mest servisevennlige jeg har sett.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...