Edh1 Startet 13.November.2009 Link til dette innlegget Startet 13.November.2009 Til våren skal båten stoffes for første gang - har aldri kjøpt slikt før. Hva skal jeg kjøpe? Har ingen anelse om hva som er brukt før, vet bare at det er mange lag der fra før og skal skrape/pusse godt ned. God gli er bra, men viktigst av alt er at det gror minst mulig. Gir underlag av ujevnt gammelt bunnstoff ekstra gode forhold for groe? Edh1 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Selvpolerende bunnstoff, gjerne i en mørk farge, er det greisete og mest brukervennlige. Virker så lenge det er bunnstoff igjen på båten! Jeg har god erfaring med Seajet 033 og Hempel Mille, men dette varierer litt med lokale forhold. Ujevnt bunnstoff gir ikke mer groe, men kan gi 1-2 knop redusert toppfart i verste fall. Ikke noen stor bekymring med andre ord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 jeg har alltid passet på å kjøpe inn di dem har på maritim - di pleier å ha tilbud midt utpå vintern og da ga jeg noen og 60 kr litern/ boksen billigere og bedre finner du ikke - den har gått ut som noe av det bedre i tester i et par år Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
nordan family 27 Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Min favoritt er Jotun Nonstop. Kjøper den på Seasea - de pleier å ha en dag før jul med 20 %, og samt gode priser under båtmessa om vinteren, samt båter i sjøen om høsten. Har allerede hamstret for neste påføring Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Hamstring??? Hvor mye bunnstoff bruker du hvert år? Selv klarer jeg meg med kun en boks til flekking hver vår! Og da betyr prisen svært lite i båtbudsjettet. Din båt er vel noe større enn min Saga 27, men det burde vel holde med to bokser til å smøre på der det er litt tynnslitt? Jeg bruker Seajet 033 og har aldri annet enn litt tynt slim ved opptak. Lars H. Redigert 13.November.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Vel - hamstring ble kanskje en overdrivelse: jeg har kjøpt 6 bokser - og jeg må ha over det hele i år. Det er litt mer enn tynnslitt - det eksisterende laget er slipt bort stort sett over alt unntatt noen områder midt under. Så selv-poleringen har i alle fall polert. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 hvis du ikke vet hva som er der fra før av ville jeg vertfall kjøpt den på maritim som er billigst og den har ikke sleppi taket eller flasset eller noe tull uansett hva jeg har hatt under skrap reinest mulig og smør på Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Brumm Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Har Maritim selvpolerende bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 jepp Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Astor Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Vi gjør det samme som Lars. Vi lar flekkene få en omgang samt et strøk rundt vitale deler. Og selvsagt et stykke ned fra vannlinjen båten rundt. Et par liter går det med på Astor. Når vi tar opp ser vi ikke forskjell på gammelt og nytt stoff. Kun et tynt lag med slim. Stoffet vi bruker nå er Jotun sitt Non Stop. Tidligere brukte vi Sea Jet. Vi ser ingen forskjell på de to stoffmerkene i dag. På den måten legger det seg ikke tykke lag med stoff under båten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.