GeirV Startet 13.November.2009 Link til dette innlegget Startet 13.November.2009 Hei, er for tiden litt inne i en diskusjon hvor spørsmålet er om båtfolk med VHF bruker DSC-funksjonaliteten (tenker da både på rutine, safety, urgency etc) på sjøen? Har noen av dere inntrykk av hvor mye dette blir brukt? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Den enkleste formen for å utnytte dsc-funksjonaliteten er å lagre venner og kjente`s mmsi-nummer (som kortnummer på en mobiltelefon) og bruke dsc-oppkall istedet for å belaste kanal 16 ved anrop. Denne muligheten har jeg inntrykk av at få benytter. Mange forbinder dsc kun med et avansert nødoppkall ("ikke rør den røde disc-knappen.."). Redigert 13.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Mange forbinder dsc kun med et avansert nødoppkall ("ikke rør den røde disc-knappen.."). Som egentlig er en del av GMDSS Distress. Siden jeg så innlegget ditt før du redigerte sier jeg meg enig. DSC er endel mer. Den har også innebygget muligheter for å identifisere og posisjonere båter. Ser ut til at denne muligheten ikke vil bli brukt etter at AIS/LRITS kom på banen. Bruker jeg DSC? Nei. Skal jeg ha tak i noen ringer jeg dem. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Nei. Skal jeg ha tak i noen ringer jeg dem. hehe.... jeg også, Mulligan. Men like fullt har jeg lagret venner og kjente i mmsi-listen og bruker konsekvent denne til anrop når jeg kan. Om ikke annet for å bruke teknologien og avlaste kanal 16. Dette forutsetter imidlertid at man har gyldig konsesjon og mmsi-nr, og her ligger kanskje en sperre for noen i å utnytte mulighetene med dsc? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Om ikke annet for å bruke teknologien og avlaste kanal 16. Bruker aldrig 16 enyway, alle BP venner og andre kjente bruker K.77 Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Jeg har lagret mmsi-banken full med kompisbåter, redningsskøyta og Tjøme Radio. Bruker mmsi-oppkall der jeg kan. Har vel skremt vannet av noen av mine båtvenner med denne typen oppkall. rem??!! Sørger for å lytte på den kanalen jeg "styrer" den andre over på for å være sikker på at kanalen er ledig. Vi bruker ofte 77 her i Oslofjorden men ved å bruke mmsi-oppkall spiller det midre rolle hvilken kanal vi havner på. Lagt til: Det er viktig for oss båtfolk å ikke forlate K-16 som den nød og kallekanal den er. Redigert 13.November.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Jeg må beskjemmet innrøme at jeg ikke har satt meg inn i DSC funksjonene på VHFen ombord. I sommer fikk vi et oppkall og jeg fant aldri ut hvordan jeg skal svare. Har ikke funnet ut siden heller så om noen kan forklare det for en slik stasjonær Raymarine skal jeg ta i bruk DSC Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Jeg har testet det. Både utgående og innkommende. Men, jeg bruker det ikke til daglig. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Har vel hatt DSC funksjon på VHF i 2 båter uten at jeg har tatt det i bruk. Hvorfor vet jeg ikke helt. Har vel muligens noe med latskap å gjøre kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Hos meg var det ikke latskap. Jeg skjønte rett og slett ikke bruksanvisningen. Et DSC oppkall kommer på K70. Men hvor svarer jeg - og til hvem svarer jeg? Jeg ser jo MMSI nummeret på den som kaller på meg - men av en eller annen grunn har jeg ikke pugget all verdens MMSI nummer Redigert 14.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Bitteliten hvilken er det du har ?? Raymarine sine sider Fant dette i den ene manualen To accept a Distress Call when Auto Channel Change is OFF 1. Press the OK soft key or the CH/OK knob. The alert tone is muted, the envelope icon disappears and the radio switches to channel 16. 2. Press OK again to confirm the channel change. The radio returns to standby mode. Press PTT to communicate on channel 16. To accept a Distress Call when Auto Channel Change is ON Press the OK soft key or the CH/OK knob. The alert tone is muted, the envelope icon disappears and the radio automatically switches to channel 16. Press PTT to communicate. På min der skifter den til f.eks CH 9 hvis den som sender har valgt svar på kanal 9 som han velger når han sender oppkall og da bytter mottaker automatisk til den kanalen oppkaller har valgt .. Regner med det er samme standar på de fleste med DSC Redigert 14.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Jeg bruker dsc til de jeg vet har dsc ombord, hvorfor skulle jeg ikke det... I sommer fikk vi et oppkall og jeg fant aldri ut hvordan jeg skal svare. Hvis en båt kaller deg opp skal det holde å løfte opp røret og nøkle. Vhfen din vil få beskjed om hvilken kanal den som kaller opp har valgt og automatisk gå over på den gitte kanalen. Du vil se når du løfter røret at vhfen går over på skip-skip kanalen. På noen modeller må du nok bekrefte med å trykke en knapp, acknowledge eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Som Laluna skriver: - På min der skifter den til f.eks CH 9 hvis den som sender har valgt svar på kanal 9 som han velger når han sender oppkall og da bytter mottaker automatisk til den kanalen oppkaller har valgt .. Regner med det er samme standar på de fleste med DSC Det er den som kaller opp som betemmer kanal og dermed settes den oppkalte mottakeren automatisk over til valgte kanal. Enkelt og greit. Slik er det på alle VHF-apparater av nyere dato. Man behøver ikke pugge mmsi-nummer. Har man ett knippe kompiser på sjøen får man mmsi-nummeret på disse som legges inn i buddy-banken. Opprop foregår i det stille. Man bekrefter oppkallet ved å trykke på ENTER-knappen på sin VHF-sender som igjen gir et pip tilbake til den som kaller deg opp. Dermed er man koblet opp til hverandre.............. Redigert 14.November.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 DSC er nytt for meg. Slik jeg forstår det, skjer oppkall på 70 og i oppkallingen ligger data om arbeidskanal. Vhf'en skifter til rett kanal når du "tar røret". Da jeg holdt på med VHF var det "dual Watch" på de fleste apparatene. Er det slik idag eller finnes det trippel - quadruppel etc watch? Dual watch, med lock på 16 synes jeg er begrensende med tanke på DSC funksjonalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Er det slik idag eller finnes det trippel - quadruppel etc watch?Dual watch, med lock på 16 synes jeg er begrensende med tanke på DSC funksjonalitet. Vhf apprat med dsc har egen sende og mottaks modul for kanal 70, på proff utstyr er det til og med egen vhf antenne for dsc mottak for å sikre mottak av dsc selv under sending. Det har ingen ting med dual watch å gjøre, dual watch er som oftest samme mottakeren som bytter frekvens. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Og K-70 finnes ikke på apparatets søkefunksjon. K-70 ligger gjemt inne i apparatet og benyttes kun til DSC-oppkall. Slik henger det sammen: Du ønsker å nå kompisbåt Escada og finner en ledig kanal, f.eks. K-77. Du hører om den er ledig. Du går inn i menyen og finner Escada på din buddy(kompis)-liste. Du velger Escada og deretter en pratekanal, som denne gangen ble K-77. Du velger "send", og det sendes ut et signal på K-70 som mottas av Escada som et signal. Han bekrefter sigalet med sin "Enter"-knapp. Et pip høres da hos meg og vi er begge på K-77 uten å måtte dreie på kanalhjulet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Bitteliten hvilken er det du har ??Raymarine sine sider Ray 240E har vi Da vi ble oppkalt brukte vi noen minutter på å forstå hva det helvetes levenet var - og da stod det bare at vi var oppkalt i displayet - radioen stod forstatt på K16 Det er mulig å ha trippel vakt på vår. jeg bruker aldri mer enn dobbel. Kjører på K16 og K19 i Oslofjorden. Nedover svenskekysten hører jeg på de lokale trafikk kontrollene. Mulig vi ikke har satt opp uatomatisk kanalbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Da vi ble oppkalt brukte vi noen minutter på å forstå hva det helvetes levenet var - og da stod det bare at vi var oppkalt i displayet - radioen stod forstatt på K16 Jeg vil tippe det var en distress melding fra ett skip. Kan også være Tjøme som sender ut og da betyr det av man ikke skal prate på kanal 16 men lytte til hva Tjøme har for melding. Mulig vi ikke har satt opp uatomatisk kanalbytte? Det kan du sjekke, jeg ser ingen grunn til at denne funksjonen skal være av med mindre man har flere vhfer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Jeg vil tippe det var en distress melding fra ett skip. Kan også være Tjøme som sender ut og da betyr det av man ikke skal prate på kanal 16 men lytte til hva Tjøme har for melding. Det var helt sikkert ikke en distress melding. Det var et DSC oppkall fra en båt. Jeg kikket nettopp gjennom bruksanvisningen - fant ingenting om automatiske bytte av kanal. Noen tips? Redigert 14.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Da kom det også opp hvilket mmsi-nummer som kalte opp? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LALUNA II Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Hm... finner ikke manualen til din radio Bitteliten men se om det ikke står noe i samme duren som det jeg viste i innlegget over .... vil tro det er samme muligheten på den Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) ja, de gjorde det. Men jeg husker det ikke Jeg googlet manual ray 240 og fant dokumentet jeg lette etter jeg liker å lese og prøve i praksis for å se om jeg har forstått rett. Problemet er at vi bare har fått 1 DSC oppkall Redigert 14.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Ja da er det bare å finne en i området som du kan teste med Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
MajorAndy Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 (redigert) Bitteliten, jeg prøvede at kalde dig et par gange i sommer, da vi lå tæt på hinanden. Netop for at øve DSC-opkald når muligheden nu var der. Men der kom aldrig noget svar.. Ellers må jeg sige, at jeg aldrig har haft nogen brug for DSC. Det virker ellers som en god ting - men i praksis har det begrænset værdi for mig. Men kender man mange andre, der sejler og som man tit sejler sammen med, så kan det da sikkert være en god ting. Andy Red: Bitteliten, du kan jo tjekke om det er mit MMSI-nummer, der står i din opkaldsliste. (219010251). Menu --> DSC operation tror jeg ( har også Ray 240E) Redigert 15.November.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Jeg kikket nettopp gjennom bruksanvisningen - fant ingenting om automatiske bytte av kanal. Noen tips? Ett lite trykk på "menu" knappen ville gjort susen, uansett hvilken kanal apparatet ditt stod innstilt på. Den som kaller deg opp har allerede valgt en kanal (f.eks 77) som samtalen skal foregå på, så ditt apparat (Ray 240) vil med et enkelt trykk på "menu" sende en digital kvittering (på kanal 70) til den andre båten om at du er "ready, willing and able" til å motta samtalen, og deretter stiller ditt apparat seg inn på den kanalen som han har valgt (i dette tilfellet 77). Den andre båten hører ett pip fra sitt apparat om at du mottar samtalen, hans apparat stiller seg også inn på riktig kanal (igjen f.eks 77) og han kaller deg opp på normal måte: Bitteliten, dette er MajorAndy på kanal 77, over. Hvis du derimot ikke ønsket å motta samtalen, trykker du på "last/wx" knappen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.