Jump to content

Bruker dere DSC-funksjonaliteten?

GeirV

Recommended Posts

Jeg har brukt DSC-funksjonaliteten mye, men da på kommersielle fartøy. Men det er ikke alltid man får svar på denne måten. Og det skyldes nok en kombinasjon av sløvhet og kunnskapsmangel hos dem man prøver å få tak i.

Jeg har ofte opplevd at mottaker kvitterer på DSC-meldingen, men at vedkommende ikke er mulig å få tak i på den arbeidskanalen jeg har foreslått. Flere bare kvitterer ut meldingen og går tilbake til kanal 16, eller de slår av alarmen for DSC-mottak uten å sjekke hva som faktisk står der. Og dette skjer endatil med yrkesnavigatører...Så dersom man trenger å få kontakt, er min erfaring at oppkall på kanal 16 med påfølgende forslag til ledig arbeidskanal er det enkleste og kjappeste. Da trenger man heller ikke rote med MMSI-nummer.

På en del gamle VHF'er med DSC-funksjonalitet er det litt knotete å både lese DSC-meldinger og å kvittere for meldingene. Det er nok også en åbenbar grunn til at det kan være vanskelig å få kontakt med bruk av DSC. På flere nye VHF-apparater er det, som flere har vært inne på, nok å løfte av håndsettet for å kvittere på meldingen samtidig som de stiller seg inn på foreslått arbeidskanal.

Man skal uansett lese hva som står i DSC-meldingen slik at man ikke uforvarende kommer i skade for å kvittere for eksempel på en DSC-nødalarm. Kommer det inn en DSC-nødalarm, skal kystradiasjon(-er) ha muligheten til å kvittere ut denne. Om de ikke gjør det grunnet eksempelvis lang avstand fra kysten, stiller saken seg annerledes.

Et godt tips er å sjekke VHF/DSC læreboka, hvis du tok vare på den, og apparatets instruksjonsbok....

Må selv inrømme at jeg holdt på å dette ut av solsenga på akterdekket da jeg mottok min første DCS/Distress...

Har aldri mottatt DSC meldinger fra landstasjoner på svenskekysten, men fikk min første på Hvaler, det var Tjøme som sendte melding på DSC

etter en muntlig pan melding i området.

På mitt apparat sto det "distress message...), jeg måtte gå i menyen og lese melding manuellt for å finne ut hva det gjaldt. :sailing:

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

Er det Poseidon 1 vi snakker om? Husker ikke hva slags vhf som stod ombord men du ser det enklest med at de "proffe" har to antenner. Det er gjerne ett klistremerke av ett ror også.

Stemmer at det er Poseidon det er snakk om :yesnod: Av dei tre VHFane eg har er det ein RT4822 med DSC. Var oppe og sjekka, og rattet er klistra på. :smiley:

Edit: retta trykkleif..

Redigert av treklogg (see edit history)

"Fast window went on reason"

Red: Bitteliten, du kan jo tjekke om det er mit MMSI-nummer, der står i din opkaldsliste. (219010251). Menu --> DSC operation tror jeg ( har også Ray 240E)

Loggen er behørig slettet. Det som gjorde at jeg ikke forstod bruksanvisningen i sommer er at det står "receive routine call". Det forstod ikke jeg som et vanlig DSC anrop.

dsc00899.jpg

Også så ny den er. Den kom vel på markedet i 1960 en gang :lol: Vi hadde en sånn på brua da jeg var i KV. Stod helt bakerst som ekstra VHF. Men med Sailors kvalitet holder den helt sikkert fortsatt :yesnod:

Hvor har det egentlig blitt av Sailor? Finnes de fortsatt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Også så ny den er. Den kom vel på markedet i 1960 en gang :lol:

Hehe... denne 144B`en er fra 1974, Bitteliten.

Da jeg overtok denne godbiten fra den danske tråleren "Cileane" i 2006, mente skipperen om bord at han aldri kunne huske at apparatet noen gang hadde vært avslått.

Sailoren hadde antagelig vært kontinuerlig i drift, natt og dag, fra 1974 til 2006, i 32 år!

Og den ser fremdeles ut som ny, selv om du nok har noe "dobbelt bunn" i din antydning om "ny`heten" over :lol:

Har faktisk skrevet noe tidligere om akkurat denne, i dette innlegget.

Jeg har flere slike gamle Sailor-vhf`er, et helt alderhjem.

For ikke å avspore dsc-tråden helt, minner jeg om at vi i "meniheden" pleier å samles til felles grønne stunder i denne tråden!

Og kom ikke og kødd med religionen min, Bitteliten!!!!!! :lol:

PS!!

"Det som gjorde at jeg ikke forstod bruksanvisningen..."

Kanskje en "ny", flott Sailor RT144 hadde gjort seg i Nord West`en?

Her trenger selv ikke mor (les: far) bruksanvisning.

Redigert av Phoebe (see edit history)
For meg var det ikke klart at routine er å anse som skip til skip samtale. Routine forstår jeg (og ordboka) som rutine/forretningsmessig

I sambandssammenheng er rutine ikke (nødvendigvis) skip-til-skip, men en melding uten prioritet. Sammenlikne med f eks Outlook og andre e-postprogrammer, der du kan velge prioritet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...