2nd Trikker'n Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Vhf apprat med dsc har egen sende og mottaks modul for kanal 70, på proff utstyr er det til og med egen vhf antenne for dsc mottak for å sikre mottak av dsc selv under sending. Det forklarer saken. Takker og bukker. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Det er viktig å ikke tenke så mye på K-70. Den finner man ingen steder. Den ligger innebygd i apparatet og vises ikke på displayet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Capitaine Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Jeg har brukt DSC-funksjonaliteten mye, men da på kommersielle fartøy. Men det er ikke alltid man får svar på denne måten. Og det skyldes nok en kombinasjon av sløvhet og kunnskapsmangel hos dem man prøver å få tak i. Jeg har ofte opplevd at mottaker kvitterer på DSC-meldingen, men at vedkommende ikke er mulig å få tak i på den arbeidskanalen jeg har foreslått. Flere bare kvitterer ut meldingen og går tilbake til kanal 16, eller de slår av alarmen for DSC-mottak uten å sjekke hva som faktisk står der. Og dette skjer endatil med yrkesnavigatører...Så dersom man trenger å få kontakt, er min erfaring at oppkall på kanal 16 med påfølgende forslag til ledig arbeidskanal er det enkleste og kjappeste. Da trenger man heller ikke rote med MMSI-nummer. På en del gamle VHF'er med DSC-funksjonalitet er det litt knotete å både lese DSC-meldinger og å kvittere for meldingene. Det er nok også en åbenbar grunn til at det kan være vanskelig å få kontakt med bruk av DSC. På flere nye VHF-apparater er det, som flere har vært inne på, nok å løfte av håndsettet for å kvittere på meldingen samtidig som de stiller seg inn på foreslått arbeidskanal. Man skal uansett lese hva som står i DSC-meldingen slik at man ikke uforvarende kommer i skade for å kvittere for eksempel på en DSC-nødalarm. Kommer det inn en DSC-nødalarm, skal kystradiasjon(-er) ha muligheten til å kvittere ut denne. Om de ikke gjør det grunnet eksempelvis lang avstand fra kysten, stiller saken seg annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Det er viktig å ikke tenke så mye på K-70. Den finner man ingen steder. Den ligger innebygd i apparatet og vises ikke på displayet. Jo, det er mange DSC-apparater som viser kanal 70, men som isteden blokkerer all nøkling på den kanalen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Capitaine Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 ...det er mange DSC-apparater som viser kanal 70, men som isteden blokkerer all nøkling på den kanalen. Dette er et meget viktig poeng. Slik kan man oppleve med "gamle" VHF'er. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Ja, og på de gamle VHF'ene uten DSC kan man fremdeles sende på kanal 70!!!! Det er viktig å vite at man da sperrer for all annnen bruk av 70, og kan komme i skade å blokkere viktig meldinger som f.eks mayday. Det er derfor Telenor vil at folk med gamle sertifikater oppgraderer til SRC-VHF. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Mulligan Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Da må den være årntli gammal. RT 2048 og RS 8000 har K70, men er blokkert mot å sende. 4822 har av gode grunner ingen mulighet til valg av K70. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Ja, her kan det gjøres mye ugang.... Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Et godt tips er å sjekke VHF/DSC læreboka, hvis du tok vare på den, og apparatets instruksjonsbok.... Må selv inrømme at jeg holdt på å dette ut av solsenga på akterdekket da jeg mottok min første DCS/Distress... Har aldri mottatt DSC meldinger fra landstasjoner på svenskekysten, men fikk min første på Hvaler, det var Tjøme som sendte melding på DSC etter en muntlig pan melding i området. På mitt apparat sto det "distress message...), jeg måtte gå i menyen og lese melding manuellt for å finne ut hva det gjaldt. Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
treklogg Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Hender eg nytter DSC til å ringe med. I staden for å kalla opp Rogaland radio for å få dei til å setta opp ei samtale kan dette gjerast automatisk. Og som Sjøassistansemedlem er det gratis å ringa Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Hender eg nytter DSC til å ringe med. I staden for å kalla opp Rogaland radio for å få dei til å setta opp ei samtale kan dette gjerast automatisk. Dette er vel en ratt merket vhf? Trodde ikke det var mulig på en lystbåtmodell. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Det er et krav på A- og B-klasse apparater, men det er også noen D-klasse apparater som har denne funksjonen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
treklogg Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Dette er vel en ratt merket vhf? Trodde ikke det var mulig på en lystbåtmodell. Mykje mulig det er ei proffesjonell utgåve, då båten har vert både los-, slepe- og passasjerbåt.. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Mykje mulig det er ei proffesjonell utgåve, då båten har vert både los-, slepe- og passasjerbåt.. Er det Poseidon 1 vi snakker om? Husker ikke hva slags vhf som stod ombord men du ser det enklest med at de "proffe" har to antenner. Det er gjerne ett klistremerke av ett ror også. Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 (redigert) Er det Poseidon 1 vi snakker om? Husker ikke hva slags vhf som stod ombord men du ser det enklest med at de "proffe" har to antenner. Det er gjerne ett klistremerke av ett ror også. Stemmer at det er Poseidon det er snakk om Av dei tre VHFane eg har er det ein RT4822 med DSC. Var oppe og sjekka, og rattet er klistra på. Edit: retta trykkleif.. Redigert 15.November.2009 av treklogg (see edit history) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Lazyjack Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Bruker Pos. req. en del men det betinger at den andre har satt på automatisk pos ack eller svarer manuelt. Nyttig f.eks. i lengre regattaer for å finne ut hvordan man ligger an i forhold til kameratbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 "Fast window went on reason" Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bitteliten Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 (redigert) Red: Bitteliten, du kan jo tjekke om det er mit MMSI-nummer, der står i din opkaldsliste. (219010251). Menu --> DSC operation tror jeg ( har også Ray 240E) Loggen er behørig slettet. Det som gjorde at jeg ikke forstod bruksanvisningen i sommer er at det står "receive routine call". Det forstod ikke jeg som et vanlig DSC anrop. Også så ny den er. Den kom vel på markedet i 1960 en gang Vi hadde en sånn på brua da jeg var i KV. Stod helt bakerst som ekstra VHF. Men med Sailors kvalitet holder den helt sikkert fortsatt Hvor har det egentlig blitt av Sailor? Finnes de fortsatt? Redigert 16.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Her er hjemmesiden til Sailor: http://www.sailor.dk Som man ser, er den legendariske Sailor RT 2048 VHF fortsatt tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 (redigert) Også så ny den er. Den kom vel på markedet i 1960 en gang Hehe... denne 144B`en er fra 1974, Bitteliten. Da jeg overtok denne godbiten fra den danske tråleren "Cileane" i 2006, mente skipperen om bord at han aldri kunne huske at apparatet noen gang hadde vært avslått. Sailoren hadde antagelig vært kontinuerlig i drift, natt og dag, fra 1974 til 2006, i 32 år! Og den ser fremdeles ut som ny, selv om du nok har noe "dobbelt bunn" i din antydning om "ny`heten" over Har faktisk skrevet noe tidligere om akkurat denne, i dette innlegget. Jeg har flere slike gamle Sailor-vhf`er, et helt alderhjem. For ikke å avspore dsc-tråden helt, minner jeg om at vi i "meniheden" pleier å samles til felles grønne stunder i denne tråden! Og kom ikke og kødd med religionen min, Bitteliten!!!!!! PS!! "Det som gjorde at jeg ikke forstod bruksanvisningen..." Kanskje en "ny", flott Sailor RT144 hadde gjort seg i Nord West`en? Her trenger selv ikke mor (les: far) bruksanvisning. Redigert 16.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Det som gjorde at jeg ikke forstod bruksanvisningen i sommer er at det står "receive routine call". Det forstod ikke jeg som et vanlig DSC anrop. Routine er nok fra en båt ja, Kyststasjonene sender gjerne ett group call. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 For meg var det ikke klart at routine er å anse som skip til skip samtale. Routine forstår jeg (og ordboka) som rutine/forretningsmessig Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 For meg var det ikke klart at routine er å anse som skip til skip samtale. Routine forstår jeg (og ordboka) som rutine/forretningsmessig I sambandssammenheng er rutine ikke (nødvendigvis) skip-til-skip, men en melding uten prioritet. Sammenlikne med f eks Outlook og andre e-postprogrammer, der du kan velge prioritet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
arkmarin Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Jeg har forsøkt å kalle opp noen kameratbåter, som har tilsvarende utstyr, men hva hjelper det når de ikke kan bruke utstyret. Har aldri fått svar, uten og ha tatt mobiltelefonen til hjelp for å forklare hva de må gjøre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LALUNA II Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 En hjelpende hånd / telefon kan uttrette meget ....og det beste med det er at din venn vil bruke det til deg og kanskje andre etterpå det er min erfaring ....teskjemetoden er effektiv Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.