GeirT Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Allerede før DSC'en inntog var mobiltelefon og satellitt telefon på god vei inn i styrehusene. Dette har ført til at VHF'en og MF'en blir stående å støve ned og følgelig har praktiseringen av DSC havnet i bakleksa. Det er min påstand at DSC er noe som i aller beste fall bare en brøkdel av de proffe brukerne er fortrolige med. De bruker dette ikke daglig og trener heller lite på bruken av dette. Der jeg jobber i nordsjøen har vi noen pliktoppfyllende og flinke damer som radio operatører. Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC. Bruk av DSC blir for mye bal. Det er mye enklere å bare klemme inn sende-knappen og rope på den man skal ha tak i, i stedet for å gå igjennom kronglete menyer med liten skrift, finne frem og knotte inn MMSI nummer... I egen båt har jeg DSC på både VHF og MF. DSC bruker jeg kun dersom jeg ikke får svar på muntlig oppkall. Ellers bruker jeg å ta test oppkall mot kystradiostasjon - hver gang jeg er ute en tur - for å sjekke at jeg "har det i fangrene" om behovet skulle være der en gang. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Navman's 7110 VHF var det forresten feil i programvaren på. Jeg oppdaget dette da jeg testet med DSC rutineoppkall mot kyststasjoner. De fikk oppkallet, sendte svar, mend det ble aldri dekodet og oppfattet av Navman 7110. Jeg tok opp saken med Pronav - som da tilbakekalte denne modellen for reprogrammering. Den funket upåklagelig etterpå. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Det er min påstand at DSC er noe som i aller beste fall bare en brøkdel av de proffe brukerne er fortrolige med. De bruker dette ikke daglig og trener heller lite på bruken av dette. Der jeg jobber i nordsjøen har vi noen pliktoppfyllende og flinke damer som radio operatører. Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC. Jeg tror det er mye ulik praksis på de forskjellige båtene, mange av de båtene jeg besøker kan DSC ut og inn og bruker det hele tiden, ofte etter å ha hentet mmsi fra ais. Også har du riggene da, som ligger der de ligger, nok om de Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg har forstått det slik at en del klasse A AIS, kun får opp nummeret og ikke navnet på klasse B båter. I det tilfellet må det da være lurt å bruke DSC og ringe direkte, framfor å rope på båt i posisjon XX XX. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frøken Fryd Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Mmsi får du alltid opp fra alle båter, klasse a og b. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Sakset fra USCG: Class A: * Distress call * All-ships call * Individual station call * Semi-automatic/automatic service call * Use of distress, urgency, safety and routine priorities * Nature of distress * Distress coordinates * Time for last (distress) position update * Type of subsequent communications * Distress relay * Distress acknowledgment * Test call (for MF/HF only) * Radio frequency or channel * Display * Receive geographical area calls * Alarm * Optional means for canceling a distress alert * Polling * Position acknowledgement * Test call * Test acknowledgement * Data * Data acknowledgement Back to Classes All DSC options provided. Required on MF/HF and VHF radios used by SOLAS-regulated ships. Class A includes polling and vessel tracking, data, and numerous other functions in addition to voice. Class B: Required on VHF and MF radios used by SOLAS-regulated ships, though most such radios in fact meet Class A. Class B required capabilities include: * Distress call * All-ships call * Individual station call * Semi-automatic/automatic service call * Use of distress, urgency, safety and routine priorities * Nature of distress * Distress coordinates * Time for last (distress) position update * Type of subsequent communications * Distress relay * Distress acknowledgment * Test call (for MF/HF only) * Radio frequency or channel * Display * Receive geographical area calls * Alarm * Optional means for canceling a distress alert Back to Classes Class D: Minimum DSC capability for VHF marine radios carried by recreational boaters, commercial fishing vessels, and other non-SOLAS regulated vessels. Class D required capabilities include: * Distress call * All-ships call * Individual station call * Use of distress, urgency, safety and routine priorities * Nature of distress * Distress coordinates * Time for last (distress) position update * Type of subsequent communications * Radio VHF channel * Display * Receive distress relay and distress acknowledgment calls * Alarm * Distress acknowledgement (receive) * Geographical area call (receive) * Test call * Test acknowledgement Back to Classes Class E: Minimum DSC capability for HF marine radios carried by recreational boaters, commercial fishing vessels, and other non-SOLAS regulated vessels. Class E required capabilities include: * Distress call * Individual station call * Use of distress, urgency, safety and routine priorities * Nature of distress * Distress coordinates * Time for last (distress) position update * Type of subsequent communications * Radio channel or frequency * Display * Receive distress relay and distress acknowledgment calls * Test call * Test acknowledgement Slik at vi kan skille de forskjellige klassene. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Allerede før DSC'en inntog var mobiltelefon og satellitt telefon på god vei inn i styrehusene.Dette har ført til at VHF'en og MF'en blir stående å støve ned og følgelig har praktiseringen av DSC havnet i bakleksa. Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC. Enig med deg GeirT. Besøkte nylig en sjømannskole. Der hadde de mottatt tilbakemeldinger fra flere styrmenn som nå ønsket seg telegrafistene tilbake!! Kanskje ikke den gamle sorten med telegrafi, men en kommunikasjons person. Idag er det så mange alarmer og lys som blinker på broen at navigeringen kommer i andre hand! Buzz and Bell all over!! På hurtigruta er t.o.m alarmen fra Handikapp toalettene lagt opp til brua! Losen ble kastet på land tidlig på 90-tallet. Hans eneste jobb var navigering og utkikk. Hvem har skylden for dette? Økonomene!! Fa Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 MF/HF er på vei ut. De har ikke lenger noen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Hvem har skylden for dette? Økonomene!! Klart det. Jævla blåruss. Alt skal være lønnsomt nå for tiden. Det kan da umulig være noe vits i å ha overskudd til reinvestering i virksomheten. Redigert 17.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Klart det. Jævla blåruss. Alt skal være lønnsomt nå for tiden. Det kan da umulig være noe vits i å ha overskudd til reinvestering i virksomheten. Prøver du å sikre arbeidsplasser og nå?? Ellers bruker ikke DSC funskjonen. Bruker K77 oftest. Redigert 17.November.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hvem har skylden for dette? Økonomene!! Mnja, jeg tror vel du sikter litt feil nå. Jeg vil vel tro at IMO, IHO og lignende organisasjoner spiller en vel så stor rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Prøver du å sikre arbeidsplasser og nå?? Det er alltid målet - om det er i tråd med god langsiktig lønnsomhet i bedriften. Men langsiktig lønnsomhet må alltid komme først. Om ikke blir det ingen arbeidsplasser igjen til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Men like fullt har jeg lagret venner og kjente i mmsi-listen og bruker konsekvent denne til anrop når jeg kan.Om ikke annet for å bruke teknologien og avlaste kanal 16. Et oppkall på kanal 16 for å oppnå kontakt får så å gå på avtalt kanal for å kommunisere er sjeldent et problem. Problemet er de som ikke skjønner dette og fører hele samtalen på kanal 16. En god regel er uansett å lytte litt før en kaller på kanal 16 så en ikke bryter inn og forstyrrer dersom det av en eller annen grunn skulle være trafikk på kanalen, f.eks nød. Redigert 17.November.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Er jo blitt sånn at de snur på kronestykket og kaster milloner ..., helt forferdelig etter at oljå kom så har vi ikke råd til noe som hels....... fa**** bare statestikker som skal overgås år etter år Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TideRace Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Problemet er de som ikke skjønner dette og fører hele samtalen på kanal 16. Dette handler om kunnskap om å bruke det maritime vhf-systemet og ikke "å skjønne". Det største problemet er at flere og flere anskaffer vhf uten å ta vhf-kurs. Tidligere måtte man ha vhf-sertifikat før man anskaffet vhf, i dag er rekkefølgen som regel omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.