Jump to content

Bruker dere DSC-funksjonaliteten?


GeirV

Recommended Posts

Allerede før DSC'en inntog var mobiltelefon og satellitt telefon på god vei inn i styrehusene.

Dette har ført til at VHF'en og MF'en blir stående å støve ned og følgelig har praktiseringen av DSC havnet i bakleksa.

 

Det er min påstand at DSC er noe som i aller beste fall bare en brøkdel av de proffe brukerne er fortrolige med.

De bruker dette ikke daglig og trener heller lite på bruken av dette.

Der jeg jobber i nordsjøen har vi noen pliktoppfyllende og flinke damer som radio operatører.

Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC.

 

Bruk av DSC blir for mye bal. Det er mye enklere å bare klemme inn sende-knappen og rope på den man skal ha tak i, i stedet for å gå igjennom kronglete menyer med liten skrift, finne frem og knotte inn MMSI nummer...

 

I egen båt har jeg DSC på både VHF og MF. DSC bruker jeg kun dersom jeg ikke får svar på muntlig oppkall.

Ellers bruker jeg å ta test oppkall mot kystradiostasjon - hver gang jeg er ute en tur -

for å sjekke at jeg "har det i fangrene" om behovet skulle være der en gang.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Det er min påstand at DSC er noe som i aller beste fall bare en brøkdel av de proffe brukerne er fortrolige med.

De bruker dette ikke daglig og trener heller lite på bruken av dette.

Der jeg jobber i nordsjøen har vi noen pliktoppfyllende og flinke damer som radio operatører.

Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC.

Jeg tror det er mye ulik praksis på de forskjellige båtene, mange av de båtene jeg besøker kan DSC ut og inn og bruker det hele tiden, ofte etter å ha hentet mmsi fra ais. Også har du riggene da, som ligger der de ligger, nok om de :rolleyes:

Link to post

Sakset fra USCG:

Class A:

 

* Distress call

* All-ships call

* Individual station call

* Semi-automatic/automatic service call

* Use of distress, urgency, safety and routine priorities

* Nature of distress

* Distress coordinates

* Time for last (distress) position update

* Type of subsequent communications

* Distress relay

* Distress acknowledgment

* Test call (for MF/HF only)

* Radio frequency or channel

* Display

* Receive geographical area calls

* Alarm

* Optional means for canceling a distress alert

* Polling

* Position acknowledgement

* Test call

* Test acknowledgement

* Data

* Data acknowledgement

 

Back to Classes

 

All DSC options provided. Required on MF/HF and VHF radios used by SOLAS-regulated ships. Class A includes polling and vessel tracking, data, and numerous other functions in addition to voice.

Class B:

 

Required on VHF and MF radios used by SOLAS-regulated ships, though most such radios in fact meet Class A. Class B required capabilities include:

 

* Distress call

* All-ships call

* Individual station call

* Semi-automatic/automatic service call

* Use of distress, urgency, safety and routine priorities

* Nature of distress

* Distress coordinates

* Time for last (distress) position update

* Type of subsequent communications

* Distress relay

* Distress acknowledgment

* Test call (for MF/HF only)

* Radio frequency or channel

* Display

* Receive geographical area calls

* Alarm

* Optional means for canceling a distress alert

 

Back to Classes

 

Class D:

 

Minimum DSC capability for VHF marine radios carried by recreational boaters, commercial fishing vessels, and other non-SOLAS regulated vessels. Class D required capabilities include:

 

* Distress call

* All-ships call

* Individual station call

* Use of distress, urgency, safety and routine priorities

* Nature of distress

* Distress coordinates

* Time for last (distress) position update

* Type of subsequent communications

* Radio VHF channel

* Display

* Receive distress relay and distress acknowledgment calls

* Alarm

* Distress acknowledgement (receive)

* Geographical area call (receive)

* Test call

* Test acknowledgement

 

Back to Classes

 

Class E:

 

Minimum DSC capability for HF marine radios carried by recreational boaters, commercial fishing vessels, and other non-SOLAS regulated vessels. Class E required capabilities include:

 

* Distress call

* Individual station call

* Use of distress, urgency, safety and routine priorities

* Nature of distress

* Distress coordinates

* Time for last (distress) position update

* Type of subsequent communications

* Radio channel or frequency

* Display

* Receive distress relay and distress acknowledgment calls

* Test call

* Test acknowledgement

 

 

Slik at vi kan skille de forskjellige klassene.

Link to post
Allerede før DSC'en inntog var mobiltelefon og satellitt telefon på god vei inn i styrehusene.

Dette har ført til at VHF'en og MF'en blir stående å støve ned og følgelig har praktiseringen av DSC havnet i bakleksa.

 

Det er nesten flaut å se hvordan de ofte må rettlede navigatørene på båter de tester mot i bruken av DSC.

Enig med deg GeirT.

Besøkte nylig en sjømannskole. Der hadde de mottatt tilbakemeldinger fra flere styrmenn som nå ønsket seg telegrafistene tilbake!!

Kanskje ikke den gamle sorten med telegrafi, men en kommunikasjons person.

Idag er det så mange alarmer og lys som blinker på broen at navigeringen kommer i andre hand! Buzz and Bell all over!!

På hurtigruta er t.o.m alarmen fra Handikapp toalettene lagt opp til brua! Losen ble kastet på land tidlig på 90-tallet. Hans eneste jobb var navigering og utkikk.

Hvem har skylden for dette? Økonomene!!

 

Fa

Link to post
Men like fullt har jeg lagret venner og kjente i mmsi-listen og bruker konsekvent denne til anrop når jeg kan.

Om ikke annet for å bruke teknologien og avlaste kanal 16.

 

Et oppkall på kanal 16 for å oppnå kontakt får så å gå på avtalt kanal for å kommunisere er sjeldent et problem.

Problemet er de som ikke skjønner dette og fører hele samtalen på kanal 16.

 

En god regel er uansett å lytte litt før en kaller på kanal 16 så en ikke bryter inn og forstyrrer dersom det av en eller annen grunn skulle være trafikk på kanalen, f.eks nød.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...