Jump to content

Hvilken gps skal jeg velge?


Lykken VI

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe gps, for bruk i båt. Jeg har lite kunnskap/ erfaring og ønsker dermed råd fra dere som har peiling.

Min bruk i båt vil være ganske lokalt i Trondheimsfjorden.

 

Vurderer en som jeg også kan bruke på fjellet. Lurer på om dette er en grei løsning.

Kansje jeg bør ha en til vært sitt bruksområde?

 

Tenker ikke å kjøpe av de dyreste.......

Men den må være enkel å bruke :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Lykken V, du bør gjerne konkretisere om du bare skal ha en ren GPS-mottaker eller en kombinert GPS med skjerm for visning av posisjon i et elektronisk kart(kartplotter).

 

Den GPS-en Hansi linker til, har ikke mulighet for å vise elektroniske karter på skjermen. Den er heller ikke egnet for bruk i fjellet da du må ha med tilgang til 12 volts strømforsyning i tillegg(bilbatteri). For øvrig er Furuno GP-32 glimrende om du bare er ute etter en ren GPS-mottaker i båten.

 

Et søk på leverandørsider er ikke dumt i tillegg til her på foraet.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du også ønsker å bruka GPSen på fjellet, så er ein håndholdt sak einaste alternativet. Der har f.eks. Garmin (og andre) fleire variantar, som også kan bruke sjøkart og landkart. Skjermen blir ganske liten på slike, men om du har den plassert nær deg og ikkje treng full oversikt i 40 knop så kan det vera ei løysing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...