Jump to content

Hva er hva når man skal finne ut om en radar er bra


Enzo

Recommended Posts

Scanner er et annet ord over radar der den skanner området. 4kw har betre rekkevide og special disse digitale kan ta i mot svakere signaler.

Bredbåndsradar har jeg ikke erfaring med men har innbilt meg at forskjellen er mindre strømforbruk.

Men digital radar bruker svært liten strøm og vanlig kjører man motor i dem forholdene man trenger å bruke den.

Fleste moderne radarer i dag er digitale.

Jeg synes man bør finne den plotteren man liker best og kjøpe seg radar til den.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror trådstarter er ute etter produkt han kan like men ikke gå ut i fra pris. De er ikke stor prisforskjell på hi-tech radarer i dag og dem gjør vesentlig de samme bildene med liknende funksjoner. Forskjell er på plotterene og kompass til å få riktig retning. Der er satelitt kompassen fra Furuno mest avansert i dag, men prisen på kartene til MFD-plotteren er overkill til fleste mindre båter som skal på tur. I tillegg bør man ha hi-speed internett til nedlasting av flyfotobilder til å gjøre kartene brukevenlige. Men til mer kostbar båt og teknisk innstillt båteier er dette bra og avansert system.

Dette er spørs om prosenter av pris i forhold til investeringen i båten.

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig veldig enkelt. Produsentene av Keiserens Nye Elektronikk vil gjerne ha deg til å tro at firedobbel VRM med 200 liter EBL på stampen og hydraulisk ram-injisert bredbånd gir deg alt du vil ha inklusive riktig lotto-rekke på lørdag; men i virkelighetens verden er behovet ditt å se i mørket. Da er det tre relevante spørsmål å stille:

 

1) Heter den "Furuno"?

2) Er den fra før 1995?

3) Er den dampdrevet?

 

"Ja" på 1)+2) er en god radar, perfekt blir den hvis du også kan svare "ja" på 3). Da får du det du TRENGER og ikke hva selgeren har behov for å selge. (Dessuten er moderne dampgeneratorer ganske bilige nå).

 

:wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Saken er den at jeg er i markedet for ny båt og på en av disse båtene er det en Raymarine 2kw radar , en annen båt er det ikke radar på og det vil jeg ha på min neste båt.

Jeg har aldri hatt radar før og kan ikke noe om emnet , når jeg da eventuelt skal kjøpe dette så vil jeg bare vite om det er noe å hente på å spandere 30000.- kontra å kjøpe det billigste til 12-15000.- , er det vesentlig bedre å kjøpe noe dyrere og er det noe man må ha på en radar så er det kjekt å vite. Jeg betaler heller 15-20lapper mer og får noe jeg er fornøyd med men jeg kaster ikke bort de pengene om jeg som amatør uansett ikke vil merke noen vesentlig forskjell

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og på en av disse båtene er det en Raymarine 2kw radar ,..., er det vesentlig bedre å kjøpe noe dyrere og er det noe man må ha på en radar så er det kjekt å vite. ...

Hva vil du at radaren din skal gjøre?

Jeg har en 4 kw lukket Simrad og den gjør omtrent samme jobben som en 2 kw Raymarine.

Største begrensing er meg og ikke radaren i seg selv, men etter å ha brukt den mye, får jeg også mye ut av den.

Radarens største fordel, er at du "ser" det meste som ikke er landfast rundt deg og du kan hele tiden ha kontroll på objekters avstand, retning og kurs. Dette kan alle radarer, uansett prisklasse.

Det som skiller dyre kontra billigere tradisjonelle radarer, er evnen til å oppdage, skille og vise detaljer.

Min Simrad oppdager det meste, men ikke alt.

For eksempel kan fiskeredskaper være en utfordring hvis jeg ikke har tunet den godt nok eller det er forstyrrelser i form av dårlig vær eller høy sjø.

Men mitt behov er å se andre båter, større sjømerker, osv, og til det bruket fungerer den helt utmerket.

Som antikollisjonsradar vil en 2 kw Raymarine gjøre jobben godt nok, forutsatt at du bruker den riktig.

Om du har 2 eller 4 kw spiller også oftest mindre rolle på mindre båter, da monteringshøyden ofte er en begrensing på rekkevidden.

Skilleevnen øker ofte noe med større radar, men krever du virkelig god skilleevne, må du uansett ha en åpen radar med så liten strålebredde som mulig,

men da snakker vi igjen om helt andre prisklasser.

Så får du heller avgjøre om du har andre krav til radar om bord enn meg.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4 kw lukket Simrad og den gjør omtrent samme jobben som en 2 kw Raymarine.

Vis din 4kw ikke er digital er den nye 2kw fra Raymarine mer avansert. Den fanger opp samme objekter i lang avstand og kan kjøre 2 forskjellige bilder samtidig på skjermen. Med sitt program kan den vise mer avansert bilde med betre oppløsning en eldre versjon med mindre strålebredde.

Time dampmaskinene har sluttet :wink:

 

Faktiskt kan 14" skjerm være nyttig til den nye generasjon av radar.

Link to post
Share on other sites

Både 18 og 24" utgavene av de nye HD radarene fra Raymarine er på 4kW. Også begge radarene som har Ethernet interface men ikke er HD er på 4kW.

 

Jeg har den gamle 2kw utgaven, den er helt grei som antikollisjonsradar og fungerer rimelig bra i automodus bortsett i fra kraftig regnvær. De nye HD modellene har forbedret automodus, mer avansert filtering og fargedisplay.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Lorenz lukket radar, 2kw 31,5 cm radome antenne for 3 år siden. Strålebredden er oppgitt til å være 7 gr.Syns den fungerer greit, men har jo egentlig ingenting annet å sammenligne med.

 

Det jeg imidlertid opplever, er at den av og til ikke fanger opp signalene fra små joller som ligger og fisker, og det kan jo være skummelt. Stoler faktisk ikke helt på den i så måte.

 

Har jeg rett når jeg sier at mindre horisontal strålebredde gir bedre observasjoner? Ser at større og dyrere radarantenner har mindre, ned til under 4 gr strålebredde.

Link to post
Share on other sites

Hva betyr det når det står merket "scanner"

 

Scanner er et annet ord for antenna. Den delen som roterer rundt, enten åpen eller inne i en kakeboks.

Og her er vi ved et sentralt punkt.

Dess lengre den er, jo bedre er radaren til å skille på objekter. Akkurat som med ekkolodd. Jo større svingeren er, dess mindre er åpningsvinkelen.

Her jeg går og tråkker har vi akkurat bytta ut to X-bånd antenner fra 5 fots til 8 fots.

Resultatet er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Drit i utgangseffekten. Det er kun tall i selgerens tale. Sett på så stor antenne som du har plass til.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord:

Stor antenne (i omkrets) gir mindre strålebredde,

Det er riktig.

Og store åpne, roterende antenner er betydelig bedre enn de små scannerne som er plassert inne kakebokser, slik jeg selv har.

Men de åpne antennene kan være for store og upraktiske å plassere på mindre fritidsbåter og seilbåter, samt at disse befinner seg i helt andre prisklasser. Jeg ber derfor om lov til å omskrive Mulligans siste setning til: "Sett på så stor antenne som du har råd til".

Men igjen; Som en effektiv antikollisjonsradar duger det meste dersom du vet å bruke utstyret,

og kronene oppover derfra må den enkelte selv vurdere om ligger i "need" eller "nice".

Link to post
Share on other sites

Har jeg rett når jeg sier at mindre horisontal strålebredde gir bedre observasjoner? Ser at større og dyrere radarantenner har mindre, ned til under 4 gr strålebredde.

Ja.

Jo mindre strålebredde, dess mer skiller den konturer. Dvs den drar ikke ut målet så mye. Hvis du f eks ser to staker så vil en med mindre strålebredde lettere skille disse fra hverandre. Med en bred strålebredde kan du få disse opp som et mål. En annen ting kan være et smalt sund. Her kan en med bred strålebredde dra sammen landet slik at det ser ut som det ikke er sjø mellom.

Når dette er sagt, så vil mitt hovedmål med radar være å ha mulighet for å se andre gjenstander på sjøen, i de tilfellene jeg selv ikke kan se dem (Pga f eks tåke.) Til dette er de fleste lystbåtradarer gode nok, så lenge de har korrekte innstillinger.

Link to post
Share on other sites

Digital radar ?

bredbåndsradar ?

2kw

4kw

 

Hva er fordelen med en 4KW radar kontra en 2KW ?

Er alle moderne radarer digitale ?

Bredbåndsradar har jeg forstått er det nye store , hva er fordelene over vanlig digital ?

 

Hva betyr det når det står merket "scanner" i beskrivelsen på en radar ?

Scanner er gjerne at annet ord for åpen antenne.

Pr. definisjon er scanneren selve antennen, og finnes i alle radaranlegg med roterende antenne. Scannerens utforming varierer og den vil derfor ha innvirkning på radarens "performance".

4kw "ser" lengre enn 2 kw. Dette fordi den pøser mer effekt ut. Mottakersiden har nok mye den samme følsomheten uansett om du velger 2 eller 4.

Viktige tall er horisontal lobebredde som da er et mål på skilleevne i peiling og minste pulslengde som gir deg et tall for skilleevne i avstand.

Ut over dette er det egentlig bare snakk om hvilke funksjoner og muligheter du vil ha.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

...går det an med en radar å også finne ut om man er på kollisjonskurs med noen man ser langt der framme så er også det en fin ting

Jo, det er vel en av basisegenskapene til en radar, å kunne tyde kurs og avstand på andre fartøy.

Det å kunne lese kursen og avstanden til plottede objekter direkte på skjermen gir god oversikt og trygghet når sikten går mot null.

Hadde det ikke vært for årstiden og at "Phoebe" nå står under presenning, skulle du være velkommen til å komme og teste dette ut hos meg, så kunne du prøve litt i praksis. Vi bor vel omtrent i samme kvadrat på sjøkartet?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...