Jump to content

Hva er hva når man skal finne ut om en radar er bra


Enzo

Recommended Posts

Det enkleste er kanskje å lese radartesten på : http://www.panbo.com

 

Der testes alle de nye radarene opp mot hverandre...

Jeg har vært fast leser av det forumet noen år, og det er kanskje ikke så rart at jeg endte opp med Navnet 3D fra Furuno. :smiley:

 

Imponerende at du har vært fast leser av Panboforumet i noen år da det først ble etablert i februar 2009. Svært liten aktivitet på forumet er det også.

 

Men blogen til Panbo er bra, med mange interessante kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Imponerende at du har vært fast leser av Panboforumet i noen år da det først ble etablert i februar 2009. Svært liten aktivitet på forumet er det også.

 

Men blogen til Panbo er bra, med mange interessante kommentarer.

 

Merkelig at panbo.com bare er fra februar 2009 siden jeg også har vært innom hos Ben i flere år. Han omtalte TIKI Navigator f.eks i 2006 .....

Han sier selv at blog'en ble startet i februar 2004 og at han overtok den ett år etter.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Jeg har i de to siste båtene hatt eldre Furunoradarer (1700 og 1720) med skrukotter. Er kjempeglad for å slippe å måtte gå inn i menyer for å stille radaren. Jeg har vært fortolig med disse Furunoene. De er lette å ha med å gjøre og jeg tar den i bruk for hver tur vi tar med Astor. Å bytte til noe mer moderne har aldri fallt meg inn. Hvorfor skulle jeg det?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei, hvorfor?

 

Det viktigste med en radar er å lære å bruke den. Mye snakk om 3D og skillevene. Hva trenger man?

 

Jo nyere radar jo mer automatikk og menystyring. Fint med en stor slotted vawe antenne som gir god skilleevne ( i peiling). Hva trenger man til vanlig navigasjonsbruk i en lystbåt? Jo det viktigste er å kunne tyde et radarbilde og finne ut hvor man er, se farer og hindringer. Ser man fartøyer og objekter som man må styre unna? Kan man bruke f.eks en peilinjal for å enkelt kontrollere om man er på kollisjonkurs med annet fartøy, eller trenger man en radar med (M)ARPA for å regne ute CPA og TCPA?

Ser man fartøy bedre med bedre skilleevne (større antenne)? Hva med skilleevne i avstand? Noe med pulslengden å gjøre? Må man ha wakesfunksjon for så skille fartøy fra land/holmer/skjær?

 

Mitt råd er: Lær deg den radaren du har, eller har råd til å anskaffe godt: Mye er kjekt å ha og kan gjøre ting noe enklere, men alle må uansett lære å tyde radarbildet og forstå hva man ser. Bruk derfor din radar aktivt og lær deg hvordan "ting ser ut på skjermen" uansett hvilken radar du måtte velge.

Som Astor liker jeg også mye bedre direkte kontroller(les:potmeter) på fromten av displayet hvor man kan kontrollere GAIN, AC.Sea og andre viktige kontroller. Nye radarer har ofte auto funksjoner på det meste. Ofte skilles det mellom "havn/innaksjærs" eller ute på havet. Man nå inn i en menystyring for å velge. Etter min skjønn er etter min mening en svakhet at ikke man kan kontrollere slike ting dirkete og raskt via direkte kontroller.

Å så det med antall KW? Mest mulig? Hva trenger man? Hvis man skal se et sjømerke(PÆLE) må man ha mye effekt?

Nei! En radar med 1 KW pulseffekt utsendelse vil ofte ha større skilleevne pga minrde antenne enn en 4 KW radar. Førstnevnte vil ofte gi langt flere "treff" på pælen enn den store radaren. Ekkoet blir større på skjermen så skilleevnen i peiling blir dårligere enn på storebror, men du ser i hverfall pælen på skjermen. I hvertfall på lang nok avstand til at man navigerere sikkert med lystbåt.

 

Hva jeg vil med alt dette? Jo, jeg vil at du skal kjøpe deg radar uansett om du ikke har råd til de mest fancy og med best prestanda. Du vil ha nytte av den uansett bare du lærer å bruke den , og lærer dens begrensinger.

 

Case Closed!

Link to post
Share on other sites

Til dette er de fleste lystbåtradarer gode nok, så lenge de har korrekte innstillinger.

Tja :wink:

Jeg bruker av og til en proff hurtigbåtsradar - og kan si at nå er ikke lenger vår 4kw lukkede radar på egen båt duganes til stort :wink:. På proffradaren kan jeg se en liten fender i vannet på 172 nm avstand, og et garnflagg lyser opp som et stort ekko. Og den har en vertikal strålebredde som gjør at den skiller ekko utrolig godt. Men den koster 100.000 kroner...... Merket er Furuno. Det tastaturer med "musball" de har er noe dritt å bruke i litt sjø.

 

Skulle jeg gjort noe elektronisk på båten vår så var det å bytte til en åpen antenne med smalere vertikal strålebredde. Antall kw er kanskje ikke viktigst - det er sjelden vi ser noe lenger enn 6 nm allikevel. Jeg har 3,9 graders strålebredde på kakeboksen i dag. En åpen antenne har 1,7grader. Det er enorm forskjell i praksis - særlig om man bruker radaren til mer enn bare antikollisjonshjelpemiddel og i trangt farvann. Men en ny åpen antenne starter på 50.000, og det er det ikke verdt. Får heller huske på det når neste båt bestilles

 

MARPA er en fin ting synes jeg - bruker den mye for å se hvor andre ekko beveger seg.

 

To ting er viktig med radar:

1. ha det

2. bruk den ofte - også i fint vær - slik at du kan den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På proffradaren kan jeg se en liten fender i vannet, og den har en vertikal strålebredde som gjør at den skiller utrolig godt.

 

Skulle jeg gjort noe elektronisk på båten vår så var det å bytte til en åpen antenne med smalere vertikal strålebredde.

 

En åpen antenne har 1,7grader.

 

Du mener nok horisontal strålebredde og ikke vertikal.

 

3-cm radarer med store antenner kan ha strålebredder som er mindre enn 1 grad.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Furuno 1623 (16 miler) med 2,2kw antenne til kr 10900! Ved bra vær, og filtrene på det laveste, viser den både fendere og fugler som flyr og sitter på sjøen! (Selvfølgelig båter også)! Det eneste som er litt iriterende, er at det er knotete å trykke seg fram på menyen når man skaller avgårde i dårig vær!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Furuno 1623 (16 miler) med 2,2kw antenne til kr 10900!

Jeg er helt sikker på at den er mer enn god nok for de fleste.

jeg får ikke inn fendre og annet ræl på min 4 kw på samme måte som på proffradaren. På proffradaren får vi det som et fast ekko hele tiden (den har 48 rpm) på min kommer og går ekkoet - hvilket gjør at jeg lurer på om det bare er en bølge eller et falsk ekko

 

Jeg skulle gjerne hatt en hel separat radarskjem - har plass til det på førerplassen nede - men det er ikke verdt pengene. Igjen på listen til neste båt...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men en ny åpen antenne starter på 50.000, og det er det ikke verdt.

Det var nettopp slik jeg også tenkte da jeg sa det var "godt nok" for mitt fritidsbruk.

 

Jeg er naturligvis helt enig i at proff radar med ditto antenne er mye bedre.

172 nm var forøvrig et godt stykke, regner med du glemte et komma her?

Det er jo lengre enn fra Tananger til Ekofisk.

Link to post
Share on other sites

Å så det med antall KW? Mest mulig? Hva trenger man? Hvis man skal se et sjømerke(PÆLE) må man ha mye effekt?

Nei! En radar med 1 KW pulseffekt utsendelse vil ofte ha større skilleevne pga minrde antenne enn en 4 KW radar. Førstnevnte vil ofte gi langt flere "treff" på pælen enn den store radaren. Ekkoet blir større på skjermen så skilleevnen i peiling blir dårligere enn på storebror, men du ser i hverfall pælen på skjermen. I hvertfall på lang nok avstand til at man navigerere sikkert med lystbåt.

 

Her tror jeg du blander kortene litt...

Link to post
Share on other sites

Legger med et radarbilde fra vår 4kw Furuno. På bildet ligger det en fisker med trålen ute litt foran oss til høyre, og man ser et par sorte prikker som er måker.

I tillegg en lystbåt som har passert oss til babord.

Furuno ( MFD12 ) oppdaterer bildet lynhurtig, så vi veksler mye mellom ulike skjermoppsett. ( 2 radarbilder, 2 kartbilder, kart og radar, etc ) Det gjorde vi aldri før når vi hadde Raymarine. ( For treg oppdatering av bildet da )

 

En annen fordel med Furuno, som de er alene om, er å legge radarbildet over kart i 3D. Det fungerer utmerket og er nyttig for å se "lenger foran båten".

Vi mangler foreløpig et satelittkompass i oppsettet, men det kommer til våren. Da vil "trails" og MARPA fungere bedre enn du ser på dette bildet:

 

PS! Flere bilder finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...adar&st=240

 

 

4105714810_9634764886_b.jpg

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=4Du6ngmnJKw

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du blander kortene litt...

..............

Blander ikke kortene, men ordene større skillevne skulle være større strålebredde. Dvs dårligere skilleevne. Ofte leveres 4KW tranceivere med større antene enn en 1 KW.

Forutsetter i sammenlikningen også samme PRF og antenne RPM.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...