Jump to content

Hvordan teste nøyaktigheten på GPSen din


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei.

Ser at det stadig er tråder om GPS/kart, og nøyaktigheten av disse. Det er mange her på baatplassen som har stor kunnskap om GPS og navigasjon, og jeg har selv lært mye av disse innleggene/trådene. La meg nevne noen punkter.

1. Det er nesten umulig å sette nøyaktig posisjon på papirkart uten hjelp av elektroniske hjelpemidler, med da også med en viss feilmargin.

2. Flere faktorer spiller inn, god sikt/signalforhold er viktig.

3. Feil på kartet som er lagt inn. Etter det jeg har forstått, kan det være opptil 200 m feil på papirkartet, det vil da også bli feil på GPS en.

4. Som regel er det kartet, papirkartet som er brukt som basis, som er årsaken til feilvisning, hvis sikt mm er god, geografiske forhold kan også variere.

Når jeg tester GPSene mine. Velger jeg punkter som sjømerker, staker, småøyer osv. Ellers liker jeg å ta bøyetesten. Hiver da f.eks ut et eller flere lodd på forskjellige steder og fester en bøye på, lagrer posisjonene som f.eks waypoints på GPSen, kjører et godt stykke vekk, og prøver å finne tilbake til disse punktene. Har testet mange GPSer/plottere, (både rimelige og dyrere) og er svært imponert over nøyaktigheten på "alle" ved en slik test, GPSen viser hvor mange meter det er til "bøyen" (waypointet) med stor presisjon.

Konklusjon: GPSen er nøyaktig, men når det har vært feil på papirkartet som er lagt inn (brukt som bas), vil man følgelig av og til kunne oppleve unøyaktighet på GPSen også som følge av dette.

Derfor, bruk alltid øynene og foreta visuelle observasjoner i tillegg for å fastsete nøyaktigheten. Er det et område som GPSkartet er nøyaktig, og man har kjørt "veien" flere ganger, bruker jeg hovedsaklig GPSen for å navigere, også i mørke. Det er ikke lett å huske alle grunner mm bare ved hjelp av hukkomelsen. Er jeg i områder/farvann hvor jeg er ukjent, holder jeg ekstra god utkikk, setter ned farten og foretar ellers andre tiltak som gjør navigeringen sikrere.

PRØV BØYETESTEN MED GPSen din, og fortell gjerne her på baatplassen hvor stor feil du får da. Dette kan være intressant, og det er greit å vite om det er kartet eller GPSen det er feil med. Nyere forbedrede kart er forhåpentlig snart tilgjengelig, som det stadig har vært skrevet om.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2. Flere faktorer spiller inn, god sikt....

 

3. Feil på kartet som er lagt inn. Etter det jeg har forstått, kan det være opptil 200 m feil på papirkartet, det vil da også bli feil på GPS en.

 

...Konklusjon: GPSen er nøyaktig, men når det har vært feil på papirkartet som er lagt inn (brukt som bas), vil man følgelig av og til kunne oppleve unøyaktighet på GPSen også som følge av dette.

Her var det mye rart :wink:

God sikt er vel ikke noen betingelse?

Jeg har hatt mest nytte av GPS og plotter i mørket og i dårlig vær.

 

Skulle feil på kartet gi feil på GPS? Eller mener du plotter?

GPS er dingsen som gir deg en svært nøyaktig posisjon basert på koordinater.

En plotter bruker koordinatene og setter denne posisjonen inn i et elektronisk kartsystem.

GPS`en har (nesten) alltid høy nøyaktighet,- kartgrunnlaget kan inneholde flere feil som kan vise stor unøyaktighet i selve kartbildet.

Det er ingen sammenheng om et kart i plotteren skulle være unøyaktig og at dette gir unøyaktige koordinater fra gps.

 

Til det siste du skriver: Gps er nøyaktig og er omtrent like nøyaktig hele tiden,

uansett om kartene inneholder feil. Dette er to forskjellige funksjoner.

Eller skriver du gps men mener plotter (som består av en gps-del og et tilhørende elektronisk kartverk)?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God sikt er vel ikke noen betingelse?

Her menes det sikkert at det er fri "sikt" mellom GPS-antenne og GPS-satellittene. Ellers veldig enig i at man må skille mellom GPS-en som beregner en posisjon og plotterdelen som benytter seg av kartene med nokså varierende nøyaktighet.

 

Finnes det i det hele tatt idag 2 ulike GPS-mottakere i samme fritidsbåtklasse som viser avvikende posisjon som koordinater? Finnes det ulike algoritmer hvor den ene får mye mer ut av de samme satellittsignalene enn den andre?

Link to post
Share on other sites

...Har testet mange GPSer/plottere, (både rimelige og dyrere) og er svært imponert over nøyaktigheten på "alle" ved en slik test, GPSen viser hvor mange meter det er til "bøyen" (waypointet) med stor presisjon...

Mvh.

Cecilie :smiley:

Hvordan kontrollerer du avstandsnøyaktigheten?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

PRØV BØYETESTEN MED GPSen din,

En bøye er vel noe av det minst pålitelige å teste mot, dersom høy nøyaktighet er målet.

Bøyen vil aldri ligge på samme sted og vil pendle med strøm og vind.

Større faste bøyer ute i fjorden kan pendle med mange 10-tallsmeter avhengig av dybden.

Eneste mulige måte å måle nøyaktighet, er å teste mot landfaste punkter.

Link to post
Share on other sites

En bøye er vel noe av det minst pålitelige å teste mot, dersom høy nøyaktighet er målet.

Bøyen vil aldri ligge på samme sted og vil pendle med strøm og vind.

Større faste bøyer ute i fjorden kan pendle med mange 10-tallsmeter avhengig av dybden.

Eneste mulige måte å måle nøyaktighet, er å teste mot landfaste punkter.

 

Hei. Jeg nevnte ikke om hvor og hvordan bøyen skal festes(dybde osv. Er klar over at på større dyp, og med mye strøm osv kan bøyen forflytte seg og gi større feilmargin. Det er derfor greit om den festes på forholdsvis grunnt vann. Tester man mot noe landfast, vil det fungere noen steder, men ikke alle. Hvis kartet er feil. Se tidligere tråder om dette hvor folk hevder at (båten er på land) Det er også hevdet at papirkartet, og dermed også plotterkartet enkelte steder kan være 200 meter feil. Det jeg mente med (bøyetesten) eller å lage et waypoint, og prøve å finne tilbake til dette, vil i de fleste tilfelle vise at plotteren/(GPS) viser riktig, mens kartet på noen geografiske steder kan være feil. Mener ikke å skape en unødig debatt, men dette kan være intressant. Heldigvis blir både papirkart og elektroniske kart bedre og bedre, og nye oppdateringer er på gang. Det er viktig å ikke stole blindt på noen ting, og det er viktig å vite hvordan duppedingsene fungerer.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...