Jump to content

Hjemmelaget generator vil ikke "tenne"


Biscaya

Recommended Posts

Jeg har noe som ser ut som en "hjemmelaget" generator som fulgte med da jeg kjøpte båten for en del år siden. De siste årene har jeg merket at det tar lengre og lengre tid fra jeg har fått i gang generatormotoren inntil generatoren "tenner". Når generatoren først har kommet i gang, lager den strøm uten problemer. Noen ganger vil den ikke tenne i det hele tatt. Jeg har funnet ut hvis jeg et øyeblikk kortslutter utgangen på generatoren, så tenner den. Så kan jeg bruke den noen ganger før den igjen ikke vil tenne.

Motor og generator står innebygget i en kasse hvor jeg kommer til fronten av motoren. Generatoren er så å si umulig å komme til uten å måtte flytte hele pakken ut, en helt for @* jobb jeg håper å unngå.

 

Noen som har tips om hva som får generatoren til å ikke ville tenne?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at vi snakker om en 230V AC (vekselstrømaggregat).

 

På jobb har vi flere ti-talls aggregat, store og små.

For en tid siden opplevde vi noe liknende med et større aggregat som etter et par års lagring ikke ville levere spenning i det hele tatt.

Etter å ha konforert med leverandøren satte vi på en liten vifteovn på utgangene og aggregatet startet å levere spenning med en gang. Jeg vet ikke hva problemet består i, men det er viktig at det er en vifteovn med motor for å gi aggregatet riktig "innput", alså ohmsk- og induktiv last.

I stede for å gjøre en større reperasjon av aggregatet har vi valgt å benytte oss av denne vifteovnen for ettertiden, men så er det også lenge mellom hver gang vi har aggregatet i bruk.

 

Hvis jeg skal gjette (er på faglig svak bunn i dette tilfellet) så tror jeg at det kan ha med restmagnetisme å gjøre. En del aggregat er avhengig av at det er en viss fast magnetisme i systemet slik at en liten spenning genereres og som bygger opp et større magnetfelt og aggregatet begynner å levere. Tror at i visse tillfeller kan denne restmagnetismen avta og bli for liten til å få satt i gang spenningsproduksjon... Andre her kan nok mye mer om dette enn meg.

 

Dreamer kom vist før meg...

Redigert av Medusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flere opplysninger er nok nødvendig. Er det 12Vdc eller 230Vac? bilde?

Det er en 230 VAC generator. Som sagt er dævelskapen innebygget i en kasse hvor det bare er åpning på frontsiden av motoren. Det er derfor noe vanskelig å få tatt bilde . Har derfor vært hos Claser'n i dag og kjøpt et USB kamera på fleksibel arm. Får se om jeg kommer inn med det for å få sett hva som er der inne og få tatt bilder.

 

Det er nok magnetiseringen som er for svak til at generatoren starter laning. Magnetiseringen skjer ofte via ladelampen. Hvis denne er røket, får ikke generatoren magnetisering. Hvis lampen er i orden, forsøk med en større pære (i watt). Lykke til!

Detter er en 230VAC generator. Den har derfor ingen ladelampe.

 

så tror jeg at det kan ha med restmagnetisme å gjøre.

Jeg har vært inne på samme tanken, dvs at restmagnetismen har blitt borte. Har derfor prøvd å koble 230 polene til et 12VDC batteri for å se om det vil magnetisere opp igjen (mens generatoren sto stille). Det så ikke ut til å gjøre noen forskjell. Ville ikke tenne. Prøvde så å koble 230V polene til batteriet (ikke permanent, bare så vidt touchet polene) mens generatorene gikk. Generatoren tente da, men etter noen gangers bruk ville den ikke tenne igjen på nytt. Prøvde nå sist bare å koble inn en ren ohmsk last i form av en 75W lyspære. Det hjalp ikke noe.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Trodde i mitt første innlegg at dette var 12 Volt. Det er nok likevel magnetiseringen. Problemet oppstår ofte når generatoren har stått i ro over en lengre periode. Da kan magnetismen i jernet forsvinne. På slike generatorer er det ofte en egen magnetiseringskrets. Hvis det er to tynne ledninger på generatorens koblingsbrett, er det trolig magnetiseringen. Denne kretsen må ha en viss spenning for at generatoten skal ta opp hovedspenningen. Dette kan skje på flere måter. Det kan i enkelte tilfelle være nok å koble et lommelyktbatteri til magnetiseringskretsen for at generatoren skal ta opp spenningen (verdt å prøve). Hvis du har typebetegnelse på generatoren, er det store muligheter for å finne koblingsskjema på Internett, og da vil vi kunne se hvordan det skal fungere i ditt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Eg har ein gong vore med på å finna botemiddel for manglande remanensmagnetisme. Det som dengang blei gjort, var å kobla eit 12 volt batteri inn i magnetiseringskretsen til generatoren, via ein trykknapp. Om noko slikt vert gjort er det viktig å

1 Vera DØNN sikker på polariteten.

2 Setja inn sikringar i kretsen.

3 Setja inn ein diode i kretsen, so tilbakestrøm vert unngått.

 

Den maskina som eg var med på å gjera dette med, var forresten so stor at eg kunne skru av eit deksel og gå inn.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skriver at generatoren er hjemmelaget så vet jeg ikke helt hvor avansert den måtte være mht regulering, etc. Har den f.eks en separat regulator med noe elektronikk, så kan feilen ligge der.

Hvis du har mulighet for å komme til og måle spenningen på magnetiseringsviklingene, evt ut fra et sånn elektronikk-kort så kunne det fortelle litt.

 

Men jeg har også vært borti en generator med samme problemet og der var det nok å tvinge omdreiningen litt opp i forhold til det normale i noen få sekunder, så kom den med fin spenning og holdt seg selv videre.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått testet snake-scopet. Jeg stakk det inn i kassen og tok noen bilder. Kameraet er nok beregnet på nærbilder. Jeg tok et bilde av tastaturet på maskinen bare for å vise (se siste bilde under).

image5a.jpg

Vi ser her generatoren fra siden. (Noe uskarpt siden snake-scopet er beregnet på nærbilder) Vi sDen grå delen er støpt i aluminium. Den svarte delen er lengst fra motoren og derved lengst inn i kassen.

 

image1a.jpg

image3a.jpg

 

Det ser ut som det ligger en STOR kondensator inne i enden av den svarte delen. Kan det være denne som har tatt kvelden? Noen som vet om den ligger på "primærsiden" av generatoren eller ligger den på utgangen?

 

imagek2a.jpg

Demobilde. Snake-scopet er beregnet på nærbilder.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...