Jump to content

Bavaria Sport motor alt?


RonnyB

Recommended Posts

Har gått helt fra våren i år å tenk på om jeg skal la denne "3 fot syken" ta overhånd. Har litt lyst på Bavaria Sport 33, 35. Men så må jeg si at jeg har hørt mye vondt om VP sine motorer (D3, D4). Selfølgelig står det jo aldri hvor gode disse motorene er, annet i tester da.

Det jeg lurer på er hva og hvilke synspunkter dere har på VP sine motorer?

Ikke noe problem når man handler nytt, da er jo garantien der. Men jeg tenkte nå i første omgang på en brukt båt fra 2006 eller nyere.

 

Kom med alt av synspunkter er dere greie.

 

Mvh Ronny

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post
Share on other sites

Mange er negative, de fleste av disse har ikke egen erfaring med motorene. De fleste som har erfaring med motorene er stort sett positive til dem.

En svært god oppsummering av tidenes lengste tråd på forumet her.

 

VP har kommet med en ny D3 nå. De har selv innrømmet at "første generasjon" D3 ikke var bra nok.

 

På båt under 35 fot hadde jeg helt mot 2xD3 220 pga vekt. På båt over 35 hadde jeg gått for 2xD4 260 eller 300. D4 225 ville jeg ikke hatt i planende båt ettersom den ikke har kompressor.

 

Om man skal være skeptiske til mariniserte bilmotorer - da er det mange motorer man skal være skeptiske til. Jeg deler ikke den oppfatningen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor godt kjent trådstarter er med Volvo Penta D3, men denne motoren er ikke akkurat kjent for god kvalitet og driftssikkerhet. Det er nå kommet en helt ny D3. Jeg gjengir her et innlegg fra meg fra en annen tråd hvor det står en del om problemene med D3 samt lanseringen av den nye D3:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

 

Volvo Penta D4 og D6 er beheftet med sin mangeårige injektor- og havariproblematikk.

 

En svakhet med sjøvannsfilteret til D4/D6 kan få vannet til å flomme inn og ta knekken på starter og dynamo samt føre til korrosjonsskader.

 

Videre er det et endelokk på ladeluftkjøler på D4/D6 som kan lekke.

 

Elektronikkproblemer og feil på sensor for ladelufttrykk er heller ikke ukjent for D4 og D6.

 

På drevversjonen av D4 og D6 har det vært problemer med tæringsskader etter kort tid og feil på hydraulikkslanger som kan føre til lekkasje av hydraulikkolje og i verste fall problemer med styringen.

 

Dette er bare noen av feilene med D4 og D6 jeg kom på i farten.

Link to post
Share on other sites

Og kjøper du ny motor er alle disse tingene rettet opp

 

Og kjøper du eldre motorer som er holdt av litt bevisste eiere (som alle vi her på Baatplassen er) så er disse tingene rettet opp.

 

Det er solgt ca 4000 D motorer i Norge. Hadde de vært elendige hadde nok salget stoppet - tror jeg da. Men jeg er jo en av disse udugelige idiotene som er fornøyd med disse motorene. har hatt D6 310, D4 260 og D6 435, og hadde kjøpt D motor igjen med glede. Av de 4000 motorene som er solgt er det ca 100 som har havarert pga injektorhavari. Alle havarerte motorer har blitt erstattet av VP

 

Så løsningen er nok å kjøpe Yanmar eller Mercruiser - for de er helt feilfrie. Ikke går de i stykker heller - aldri - uansett hvordan du behandler dem :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har blitt tråkket på tærne her? Mine er i hvertfall ikke ømme :smiley: Det er i grunnen merkelig at det skal bli tolket på den måten som ØH gjør her - at fordi det svares på en kritikk så skal man være sår. Jeg ser det som like viktig å nyansere bildet når feil ramses opp. Om man leser alt som kan gå galt tør man jo ikke å kjøpe seg båt snart - for alt kan jo gå feil. Min lille erfaring er at det kan gå feil med alle typer motorer.

 

Et generelt trekk ved internettfora (ikke bare dette) er at det blir veldig fokus på hva som er feil. Det er helt naturlig - for det er da man trenger hjelp og støtte. Dessuten er det en del kos med misnøye. Jeg har tilgode å se noen tråder som sier "gud hvor fornøyd jeg er med motoren min" :smiley: På andre fora skjer det faktisk.

 

Jeg har hatt lekkasje på sjøvannsfillteret på ene motoren vår. Ene EVC boksen på D4'en tok kvelden (Svenning må jo være gal som kjøpte den båten :wink: ), og jeg har hatt en liten oljelekkasje på en D4 motor også. Ladeluftfølerene har også blitt byttet. Og på første D motoren min ble dynamoen byttet fordi den ladet litt lite på tomgang. På tross av dette er jeg fornøyd med motorene.

 

 

Min erfaring med de fleste produkter i dag er at det alltid er ett eller annet som må rettes opp. Det aller aller viktigste er at man har en leverandør som tar ansvar og sørger for å rette opp feil på en bra måte

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angrep er beste forsvar.

 

Bedre nå?

Sikkert jeg som ordlegger meg feil :smiley: Jeg synes det er viktigere å diskutere sak enn person.

 

Kort oppsummert er min holdning at de aller aller fleste D motorene fungerer meget godt. Hadde D motoren vært en katastrofe hadde ikke VP solgt fler av disse motorene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er det lite profesjonelt av Volvo Penta å ikke kalle inn alle motorer(eller eventuelt kunder) av D4/D6 for skifte av lokk på sjøvannsfilter, endelokk på ladeluftkjøler, tært drev/propell(-er) og hydraulikkslanger på drev da dette er kjente feil. Disse delene blir riktignok byttet/utbedret av autorisert Volvo Penta-verksted ved serviceintervall, men tilbudet bør også komme andre kunder til gode, for eksempel de som har kompetanse til å utføre servicen selv. Og injektor- og havariproblematikken er fortsatt uløst.

 

Videre er det ikke et kvalitetsstempel at Volvo Penta må foreta store utbedringer på D3 i 2008, 4 år etter at den ble levert i 2004. Og endatil må hele motoren fornyes i 2009 på grunn av alle sine feil og problemer. Man bør kunne forvente at en motor er testet på fabrikk før den blir sendt ut i markedet. Småfeil kan selvsagt forekomme, men ikke så store problemer som D3 har hatt. Men det er nå min mening.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av de 4000 motorene som er solgt er det ca 100 som har havarert pga injektorhavari.

 

Vet ikke om nevnte tall er faktatall. Men en havarirate på 2.5% er elendig dårlig når det gjelder motor :giggle:

Og det er nok en grunn til at de motorene har fått et dårlig rykte.

Men Penta har stort sett alltid laget gode motorer. Og hvis de nå har kommet med en oppgradert motor burde det tyde på at tidligere glitch er forbi.

 

Så får jeg inderlig håpe mine motorer ikke gir meg noen problemer pga at jeg ikke turde satse på D3-220 :lol:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt. VP har Havarert ca 100 av 4000 motorer og da menes fullt ras som gjør at motor må skiftes.. Antall Injector bytter på VP er ukjent... Men betydlig.

 

Andre Motormerker har ikke kjente Havarier som følge av Incetortrøbel. Men det har også blitt byttet injectorer på disse.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel ikke den evindelige krangel om D-motoren som trådstarter var så opptatt av. Den får dere ta i den tråden som går og som virker å være uendelig!. Trådstarter spør om info ang. 33 og 35 sport. Her kan jeg gi deg mine erfaringer. Jeg har en 35 sport, og er kjempefornøyd. Det er også resten av familien (kone og barn). 35 sport er veldig romslig og føles større enn beskrivelsen tyder på (368 bred!) Den er praktisk og oversiktlig med to lugarer med dobbeltseng i hver lugar med dør inn til begge lugarene (ikke noe fortrekksgardin!) . Dette syntes jeg er viktig.

Har du flere enn tre barn, sliter du med nok soveplasser. Det er ikke noe god alternativ soveplass utenom de to nevnte lugarene. Det jeg liker aller best, er nærheten til sjøen. Det at du har en salong helt akterut, som bare ved å skyve på ryggstøet, forandrer denne til en solseng. Ingen vegg eller liknende mellom badeplattform og cockpit. Det virker som om akkurat 35-foteren har truffet hjertet til norske båtfolk. De er lettsolgte. Du får (etter min mening og min kones og våre venner) svært mye båt for pengene. Så vil selfølgelig mange med f.eks. Windy, Nordwest, Failine etc.

rynke på nesen og mene at kvaliten på Bavariaen, ikke er bra nok. Den diskusjonen har gått mange ganger før, og trenger ikke gjentas. Det jeg kan si, er at jeg har ikke hatt noen reklamasjen (utenom å skifte tiltbryteren på drevene som VP selfølgelig skiftet gratis). Har også vært i kontakt med mange BMB 35 sport eiere som samtlige har den samme oppfatning. I forbindelse med jobben (offshore), treffer jeg mange med forskjelig type båter, og det virker som de med norskproduserte båter (Skorgenes, Viknes, Scand, Viksund etc.) sliter mye mer med reklamasjoner, enn Bavaria-eiere gjør. De fleste BMB 35 sport- båtene har 2 X 225hk VP maskiner innabords. De funker iallefall perfekt for meg. Nå er ikke jeg særlig maskinkyndig, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg, men det jeg har et inntrykk av(etter uttallige diskusjoner og samtaler med folk), er at jo mer du presser ut av en motorblokk, jo mer sårbar er motoren. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men hvis du bor på sør eller østlandet, så kan jeg varmt anbefale BMB 35 sport

Link to post
Share on other sites

Dette blir nok enda en uendelig lang tråd. D-motor trigger diskusjonsiveren hos folk her - av en eller annen grunn. Har selv hatt både D4 og D6 i tilsammen 4 år - aldri hatt EN eneste ting! Faktisk de mest feilfri motorene jeg har hatt siden min første båt for over 15 år siden.

 

En svært god oppsummering av tidenes lengste tråd på forumet her.

D4 225 ville jeg ikke hatt i planende båt ettersom den ikke har kompressor.

 

Full støtte på det første, Bitteliten! Ikke helt enig i det siste. Dreiemomentet i både D4 og D6 er så rått at kompressor er aldri noe jeg har savnet. Snarer tvert om - aldri en dag savnet duren av kompressoren fra den tidligere KAD`en :lol:

 

Vet ikke om nevnte tall er faktatall. Men en havarirate på 2.5% er elendig dårlig når det gjelder motor :giggle:
Kort fortalt. VP har Havarert ca 100 av 4000 motorer og da menes fullt ras som gjør at motor må skiftes.

Andre Motormerker har ikke kjente Havarier som følge av Incetortrøbel. Men det har også blitt byttet injectorer på disse.

Det svirrer uendelig mange udokumenterte tall i luften i debatten om D-motorene. Hvor kommer 2,5 % fra? Hvor kommer 100 havarier fra? Hadde D-problematikken virkelig vært så omfattende som en del vil ha det til, ville dette vært dette vært et tema i båtpresse verden over. Det er solgt over 40.000 av disse motorene. Det er kun norsk båtpresse som har skrevet om dette. Den dagen jeg skal ha ny båt er D-motor like aktuell som hva som helst annet.

 

Når det gjelder Bavaria 33 og 35 ville jeg uten tvil gått for 35`ern. Mye mer båt for pengene (Bittelitens yndligsuttrykk :-)). Prisforskjellen er liten, men størrelsen er betydelig større forskjell. 33 foteren er faktisk ikke veldig mye større en 29/30 sport om en ser på uteplassen. Du får litt mer plass under dekk. Motormessig ville jeg gått for 35`ern med 2xD4 260/300

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er solgt ca 4000 D motorer i Norge. Hadde de vært elendige hadde nok salget stoppet - tror jeg da. Men jeg er jo en av disse udugelige idiotene som er fornøyd med disse motorene. har hatt D6 310, D4 260 og D6 435, og hadde kjøpt D motor igjen med glede. Av de 4000 motorene som er solgt er det ca 100 som har havarert pga injektorhavari. Alle havarerte motorer har blitt erstattet av VP

 

 

Det svirrer uendelig mange udokumenterte tall i luften i debatten om D-motorene. Hvor kommer 2,5 % fra? Hvor kommer 100 havarier fra?

 

Er vel tallene til Bitteliten som ble prosentregna tenker jeg :wink:

Antall havarier er jo bare og summere opp de omtalte i båtpressen.... så kan man jo bare fundere over hvor mye som IKKE båtpressen har fått med seg.

Antall Injector bytter tør jeg ikke tenke på engang... men det er MEGET vanlig og noe som må tas med i regnskapet den dagen reklamsjonen går ut.. siden de har en Stk pris på ca 6000.- pluss arbeid til 1000,. pr time :smash:

 

Trådstarter ba om synspunkter rundt dette med Injectorer og da må han jo få svar.. nytter ikke med skyggelapper da. :diving:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dreiemomentet i både D4 og D6 er så rått at kompressor er aldri noe jeg har savnet. Snarer tvert om - aldri en dag savnet duren av kompressoren fra den tidligere KAD`en :lol:

Det må skyldes at du ikke har vært i en båt med D motor med kompressor :wink: Det er et helt annet lydbilde enn på KAD motorer. KAD 300 har jeg kjørt - den syntes jeg ikke bråket mye fra kopressoren. KAD 32 er jeg enig i hyler en del.

 

Jeg har hatt D både med og uten kompressor. Ta en kikk på dreimomentkurvene på motorene så ser du hva jeg mener. Du kan være med oss på en demo tur.

 

Antall havarier er jo bare og summere opp de omtalte i båtpressen.... så kan man jo bare fundere over hvor mye som IKKE båtpressen har fått med seg.

Det er vel VP's egne tall om jeg husker rett. Det er har vært fryktelig lite skriverier om dette i år. Ganske rart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da stemmer nok tallene dine bra Bitteliten. La oss håpe at antallet har sunket dramatisk og at VP kan gjennvinne tillit :smiley:

Jeg deler ditt syn. Tillitt er en interessant diskusjon. DERSOM injektor havariene alvorlig har påvirket VP's tillitt hadde de da fortsatt solgt motorer etter at problemene ble kjent? Kunder som har hatt havari virker som om de er fornøyd med ny motor fra VP. Hvorfor krever de ikke motor av annet merke?

 

Så langt har VP erstattet alle havarerte motorer. De bytter også injektorer ved behov. Selv sier VP at de ikke er 100% sikre på hva årsaken til feilen faktisk er. Havarier skjer i betydelig mindre grad i utlandet (det snakkes ved om enkelte tilfeller i noen land). Dersom det er slik at det er den norske dieselen som er problemet - hvorfor er ikke da oljeselskapene villige til å levere samme diesel til marinaer i Norge som det gjøres i andre land?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også det inntrykket du sitter med.. Ang diesel så håper jeg inderlig at vi ikke går samme vei som Svenskene.. De har vist store problemer med groing i tanker etc med deres miljødiesel. Leste en artikkel i Praktisk Båtägande igår.. der var den en Finne som dro på tur til Sverige (KAD 43 motor).. han fyllte opp tanken i Sverige for og starte på hjemturen.. Etter en halvtimes gange skulle han gå opp i plan.. han klarte ikke :crazy: Han gik til nærmeste VP verksted som da justerte opp dieselmengde for og kompansere.. da gikk det.. men greia da var at han økte forbruket 13% på motoren.. Vel hjemme i Finland igjen så fyllte han omsider normal diesel på tanken og da var forbruket normalt og alt i skjønneste orden.

 

I sverige så leverer de farget diesel til yrkesbruk men biodiesel til fritidsbrukere... masse problemer tilknyttet dette.

 

Så det er jo ALLTID noe :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

mengden biodiesel er en diskusjon. VP har vel sagt at motorene deres skal tåle 5% om jeg husker rett. D motorene er jo elektronisk styrt - så de burde kunne regulere drivstoffmengden etter kvaliteten. Jeg er usikker på om cetan tallet er lavere på biodisel enn "vanlig" diesel. Jeg har forstått det slik at det største problemet med biodiesel er lagringsevnen - dvs at den klumper seg om man lagrer den over vinteren. SXK har bla omtalt dette

 

Poenget er at i Norge leveres lavsvovel gassolje til fritidsbåter. Denne dieselen har ikke det smøremiddel som autodiesel fikk på 90 tallet - da nettopp CR kom på bilmotorer. I resten av Europa leveres autodiesel på marinaer. Den norske dieselen oppfyller da ikke kravet om dieselkvalitet som VP skriver i instruksjonsboken sin - EN 590 om jeg husker rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...