jensemann2 Startet 14.November.2009 Link til dette innlegget Startet 14.November.2009 (redigert) Da jeg kjøpte båten høsten 2004 fikk jeg høre at det var 7 lag med jotun antipest epoxy på den. Skrapte av bunnstoffen og fant ut at det var det ikke. Kun et grått lag som var lett å skrape av med malingskrapen, også bunnstoff oppå der. Men det var ikke antydning til noe plastpest, gelcoaten var helt blank og fin under det grå laget. Båten har ligget på vannet i hvertfall 8-10 år kun avbrutt av korte dagsopphold på land for skraping/bunnsmøring. Båten er fra 1974. Er det da noe vits i å antipestbehandle båten?? Den er snart 40 år gammel, vil det komme plastpest når det ikke har gjort det hittil? Har veldig lite lyst å skrape av alt bunnstoffet, grunningen også male opp hee båten igjen. Men hvis det er veldig lurt så er det mulig jeg gjør det... En ting til: Jeg har jo egentlig blitt lurt, selv om det er 5 år siden:p Men det er vel for sent å gjøre noe med... Redigert 14.November.2009 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Når den har klart seg uten pest i 40 år burde du vel ligge greit an. Du er vel uansett ikke 100% sikker på å ikke få pest, men du må huske på at de aller fleste båter på markedet aldri har vært antipestbehandlet uten at eierne har hatt noen problemer av den grunn. Men om du liker å skrape, så for all del... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 14.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 takk takk:) Da blir det ikke noe antipest.! tro meg:) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 takk takk:) Da blir det ikke noe antipest.! tro meg:) Du bør nå iallefall prime opp igjen der du skrapet primeren/antipesten bort, gjerne med flere lag for at det skal bli skikkelig tett. Dette grå laget du skriver om, det laget gjør at det ikke kommer vanninntrengning i skroget, og gjør dermed at sjangsen for plastpest blir mindre. Det grå laget er vanntett, det er ikke gelcoaten. Det grå laget er med andre ord en antipestbehandling, men ikke en epoxybehandling som er det beste i denne sammenhengen. Det er ikke sikkert at du ble lurt alikevel. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
jupan Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Er det båten som står i profilen din du snakker om? En Oksø 32? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Det grå laget er med andre ord en antipestbehandling, men ikke en epoxybehandling som er det beste i denne sammenhengen. Er det en antipestbehandling da er det epoxy. Hvis ikke er det ingen antipestbehandling. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Hei! Plastpest er bare et av mange problemer som oppstår i et glassfiberskrog pga vanninntrenging og veldig visuelt. Alle skrog trekker vann og blir da svakere, og tyngere. Vei båten om du har sjansen, før og etter sommeren. ca 30 f cabinkruser, 300-500 kg økning ikke uvanlig. Antipestbehandling forhindrer dette siden en kvalitets-epoxi er det nærmeste man kommer til vanntett. Derfor ville jeg ha antipestbehandlet båten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Kan du være så snill å forklare hvordan et glassfiberskrog på ca 30 fot kan trekke til seg og holde på 500 liter vann? Dette er en av de mytene som forlengst skulle vært avlivet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Alle skrog trekker vann og blir da svakere, og tyngere. Vei båten om du har sjansen, før og etter sommeren.ca 30 f cabinkruser, 300-500 kg økning ikke uvanlig. Så du tror altså at en 30-foter trekker mellom 300 og 500 liter vann i undervannsskroget??? Tror du skal sette deg opp et regnestykke over volumet på glassfiberen som har kontakt med sjøen, og sjekke hvor mange % vann dette da vil inneholde... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Hadde vi snakket om 30 - 50 liter så kunne jeg kanskje trodd det. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Hei! Det ble mange protester. Hvordan, jo etter å ha målt båten før og etter en sesong i vannet. Dette er nå ca 20 år siden. Det ble en "snakkis" på båtplassen så testen ble gjort. Den gangen hadde vi hjelp av mobilkran med vekt til opplaget. Tror det var flere enn meg som fikk seg en overaskelse. Eieren som nektet å tro hva han hadde sett fortalte at vektøkningen var på 430 kg. Båten var en cabincruiser halvplaner på ca 30f, husker dessverre ikke noe fabrikat. Plastpest er jo bare den synlige del av problemet. Polyester er jo heller ikke 100 % vanntett og vil etter en sesong i vannet ha trukket til seg vann i større eller mindre mengder. Men en annen årsak til økningen av fuktighetsprosenten i et skrog er nok også damptrykket innenfra i båten en glovarm julidag. Vann i gassform trenger mye lettere inn i et produkt enn vann i fast form, fks "Gore-teks" tøy. (er det sånn det skrives?) Da hjelper vel egentlig ikke utvendig overflatebehandling så mye. Men det er på utsiden at den gjør mest skade. Mere om dette emnet bl.a. i Behrens bok, tror den heter. "Handbok i plastbåtsvård", og annen literatur om vedlikehold av glassfiber båter. Men dette var bare et innlegg i debatten bør jeg antipestbehandle båten? Jeg mener ja! MVH Rolf-Eigil. Sola skinner ute, jeg går en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 rolf-eigil. Jeg tviler ikke på at dette ble snakkis på båtplassen da båtene ble heist opp og veide mer enn når de ble satt ut. Men det skyldes IKKE at skroget hadde trukket 300-500 liter vann. Det er er fysisk umulig!! Sett deg ned med kalkulatoren og regn litt dette. Men til trådstarter: Du gjør aldri dumt i å epoksybehandle båten din. Hvis du gidder. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Plastbåter lekker ikke. De trekker ikke vann som sådan. Det som skjer er molekylvandring, osmose. Vannmolekylene vandrer mot stedet med det laveste trykket. Det er kun rene vannmolekyler som vandrer. Saltet blir igjen. Når båten står på land er det laveste trykket under båten. Og dersom noen har smørt på sju lag med eposksy kan man tenke seg til hva som skjer. Jeg er nok enig med han du kjøpte båten av. Mine båter har aldri fått noe annet enn et lag klorkautsjuk primer som heftgrunning, og et lag bunnstoff. Plastpest er ukjent begrep fordi skroget får puste. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Kan du være så snill å forklare hvordan et glassfiberskrog på ca 30 fot kan trekke til seg og holde på 500 liter vann? Dette er en av de mytene som forlengst skulle vært avlivet. Ja, det ville jo vært en fin vanntank, med 300-500liter vann, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Noen myter og historier er seige. meierismør på propelleren så gror det ikke, pisse på masta så kommer det vind osv. En som går rundt her i sydlige strøk (middelhavet) var rotta som kom inn i båten som lå på land i vinteropplag og spiste opp alt av innredning, alt, båten var tom og måtte innredes på ny! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Regnestykke som iallefall gjør meg tvilende... 30 fot = ca 9 meter bredde 3 meter => ca 4 meter fra side til side i våt flate Totalt areal under vann ca 36kvm Hvis vi gjør ting enkelt, og sier at 360 liter vann skal ha plass, må det være 1cm tykt lag hele veien. Dersom en får plass til 1cm vann i ett laminat som er ca 1-2cm tykt, vil jeg si en har forholdsvis mye vanninnhold...på grensen til en svamp... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 takk for mange kloke svar. Tror det blir til at jeg flekker opp der jeg har skrapt av primeren. Men kan jeg flekke på gammelt bunnstoff, feks hvis det er en flekk med primer som er borte, kan jeg da flekke over der og litt ut over gammelt bunnstoff? eller må alt bunnstoff bort rundt flekken? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Uffda! Ser jo etter litt kalkulatorføring at min påstand i bestefall kan betegnes som feil. Men båten ble den gang veid og eier hevdet at det ikke var tilført noe spesielt i båten. Vann og septik var tømte og dieseltankene var full. På bakgrunn av det her har jeg i ettertid lest det jeg har kommet over om emnet, båtporno. Kan ikke huske at det der var fremmsatt noe formel for hvor mye en båt trekker, det vil jo i såfall være rein gjetting. Men det som var det sammstemmige svaret er at alle båter trekker vann, og da blir skrogene bløtere og mye av stivheten forsvinner og derved styrken. Det nærmeste en kan komme et fasitsvar på dette emnet er i den tidligere nevnte Behren`s bok. (Jeg siterer denne boka så villig fordi den er skrevet på svensk og kan lånes på biblioteket, andre bøker om sådanne emner er å få kjøpt men fks teknisk engelsk er "litt" vanskelig. ). Der gjorde han på oppdrag for den svenske Vegaklubben en måling av vanninnhold i et representativt anntall av klubbens båter. Der svaret var ganske entydig, de trekker vann. Altså epoxibehandle. Håper jeg nå ikke har pisset på masta til noen. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.