Jump to content

Volvo Penta MD7A, vann i olja


Vikane Inlander

Recommended Posts

Har en slik motor som får vann i motorolja når motoren kjøres når båten ligger på vannet, motoren er sjøvannskjølt. Når båten ligger på land og motor kjøres med inntaks-slangen oppi ei bøtte, er problemet borte. Noen som har noen ide om hva som er problemet her, hvor kan vannet trenge inn, via girkassa ? Er nylig bytta toppakning på motor.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette høres kanskje veldig dumt ut. Eksos-slangen din er den rett, eller skrår den litt opp.

En eksos-slange skal ha en svak krum nedover fra eksos-kroken, før den eventuelt går opp, og ut.

Dette holdt på å drive meg til vannvidd en hel sommer før jeg forlenget eksos-slangen 5 cm og problemet var borte.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me hadde same problem på ein VP MD6A me var så uheldige å ha tidlegare.

 

Der var problemet følgande:

iimpellaren er dreve av ein aksling som kjem ut nede og foran på motoren og går inn i impellarhuset.

det er ein pakning mot motoren og ein mot impellarhuset

pakningane var lekk

dreneringsholet, som skal hindra at det kjem vatn inn i olja om pakningen på impellerpumpa lek, var tett av originalmaling.

 

Sjølvsagt så var impellerhuset på ein vanskeleg tilgjengeleg stad.

 

Grunnen til at det ikkje lek når du tek vatn frå ein pøs kan vera at vasstrykket er noko større når du tek vatn frå sjøen enn frå pøsen.

 

Dersom det er ein båt du har tenkt å ha ei stund så vil eg rå deg til å få ut pentaf...skapet først som sist.

 

Eg håpar dette var til hjelp. Uansett så ønskar eg lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Når den kjøres på land blir den vel ikke ordentlig varm? Hvis termostat ikke åpner ser ikke topppakninga vann. Husk at toppakninga skal etterstrammes etter noen timers drift.

 

Ellers har jeg også vært borti lekkasje gjennom simring på impeller. Ikke veldig stor jobb å sjekke...

 

Kjølinga går igjennom giret før impeller, men dette er en separert enhet. (eget reservoar)

Link to post
Share on other sites

Hadde også en nyoverhalt MD 7 A i min båt så ble ikke motoren brukt på 2,5 år, når den da skulle startes så sto den i 1000 stein :yesnod: , helt umulig å få løs. Jeg åpnet den og det viste seg at ett av stemplene var så fastrustet at jeg fikk det ikke løs :wflag: . Tenkte mange tanker der og da, men maskinkyndige kompiser sa "røkk ut dritten :puke: " det er ingenting å samle på en gammel saltvannskjølt motor :nonod: . Jeg hørte på dem og kjøpte ny motor :cheers: .(tråd her på forumet) :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...