Jump to content

Sprøyte jotun hardtop utendørs?

jensemann2

Recommended Posts

Går fint det :yesnod: Men det er en krevende lakk og sprøyte.. du må IKKE ha en skyggeside og en solside for og si det sånn.. da får du appelsinskall og matting på solsiden og sig på skyggesiden.. tro meg jeg har prøvd.. Den matter veldig lett i sollys (samme som dugmatting) så det beste er og ta det en dag med overskyet vær over 15 grader :flag: Jeg hadde ingen preseninger rundt.. ikke noe problem.

Tomt for Diesel nå igjen!!

• 4 måneder senere...

Dere som har erfaring med sprøyting av Jotun Topgloss (el Hardtop) utendørs, hva bruker dere av verneutstyr når dere lakkerer?

Jeg ser for meg å bruke en halvmaske (med A1 gassfilter), briller, hansker og overtrekksdress når jeg skal lakke med Topgloss.

Noen som har synspunkter på om dette er OK?

Jotun anbefaler egentlig å bruke friskluftsmaske (overtrykk) når denne lakken sprøytes,

men det er vel mest aktuelt dersom lakkeringen foregår i lakkboks eller lignende?

OK, da den brune stripen på båten sprøyte lakkert!

Jobben gikk egentlig ganske bra helt til jeg ble litt for ivrig på siste strøket og fikk sig/renning på noen stedet :headbang::headbang:

Har brukt Jotun Topgloss til jobben. Hvor lenge må jeg vente før jeg sliper ut renningene på denne lakken (tørketid ved 5C er 30t og herdetid er 15dager)?

Tar sikte på å matte ned og påføre nytt toppstrøk når renningene er slipt ned.

Hvor grovt papir kan jeg tillate meg å bruke når renningene slipes ut, og hvor grovt papir kan jeg bruke når jeg matter ned (brukte 400 korning når jeg mattet ned gelcoat før lakkering)?

Regner med at våtsliping er eneste alternativ?

Innspill fra dere med erfaring mottas gjerne :smiley:

Takk til indeks for nyttig input.

Jeg snakket med en kar på Maritim i går som mente jeg kunne klare å slipe ned kun renningene for så å vannslipe med 800-1200-1500 papir.

Dersom jeg avsluttet med rubbing og polering skulle dette bli helt perfekt!

Dette kunne en også gjøre dersom man har fått appelsineffekt i den lakkerte overflaten.

Er det noen som har prøvd dette?

400 papir holder i massevis. Du vil aldri se forskjell på en slik lakkeringsjobb som dette.

Selv skal jeg lakke stripa med rulle og Bengalac. Vet at det ikke blir like bra, men dersom jeg skal sprøyte så må jeg dekke til en haug med båter. Men jeg tror det skal bli ganske greit. Som test lakka jeg skiboksen på den måten. Det ble ganske bra. Jeg brukte korhåret rulle for blanke flater.. Blir det for ille så får jeg heller pusse ned igjen neste år og få kjørt båten til et egnet sted for sprøyting.

400 papir holder i massevis. Du vil aldri se forskjell på en slik lakkeringsjobb som dette.

Selv skal jeg lakke stripa med rulle og Bengalac. Vet at det ikke blir like bra, men dersom jeg skal sprøyte så må jeg dekke til en haug med båter. Men jeg tror det skal bli ganske greit. Som test lakka jeg skiboksen på den måten. Det ble ganske bra. Jeg brukte korhåret rulle for blanke flater.. Blir det for ille så får jeg heller pusse ned igjen neste år og få kjørt båten til et egnet sted for sprøyting.

Vi snakker ikke om det samme her!

Dersom du skal pusse ned for å lakkere er 400 papir glimrende. Jeg gjorde dette før jeg lakkerte.

Det jeg egentlig mente i mitt forrige innlegg var om noen hadde prøvd å korrigere feil i lakken

(sig og appelsin effekt) ved å slipe forsiktig ned for så å polere opp.

Spørsmålet kan jeg dog delvis besvare selv da jeg nettopp har forsøkt å slipe ned noen områder med sig og ett område med appelsinstruktur.

Områdene med sig slipes (forsiktig) plane med 400 papir på en liten kloss. Videre brukes 800 og 1200 papir for hånd.

Appelsinstrukturen fjernes med 1200 papir direkte. Alle nevnte opperasjoner er utført med vann.

Etter sliping har jeg polert en runde med Autosol. Dette blir rimelig bra, men ikke perfekt (mangler litt glans).

Er det noen som kjenner prosessen videre?

Autosol er vel mer å regne som et rubbe middel, i hvertfall på lakkerte flater. (Ypperlig å bruke på krommede flater, vel og merke?)

Prøv med et poleringsmiddel, men lakken må få herde ordentlig før dette bli bra!

Enig i at Autosol er å regne som rubbing, men man må vel gå veien via rubbing når man har slipt lakken med 1200 papir?

Man greier vel ikke å polere en såpass "grov" overflate?

Hvor lenge må lakken herde og hva er resultatet dersom den ikke har herdet lenge nok?

Finnes en produktserie som heter Micromesh, dette er EKSTREMT finkornet smergelpapir der fineste korning er 12000 eller noe slikt. Jeg bestilte et sett fra Ebay (UK) og brukte det for å få fram glossy finnish på en subwoofer jeg bygde i vinter. Det fungerer utmerket, jo mer en sliper og jobber seg gjennom alle korningene, jo bedre blir resultatet etter rubbing polishing til slutt.. Jeg kjøpte håndpussepapir, men tror det også finnes til eksentersliper...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hvor lenge den må herde er jo avhengig av temperatur, men det kan jo være snakk om flere uker!!

Hvis du overhode ikke får polert den, og den forblir matt, så kan det bety at den ikke er ordentlig herdet. Men her kan det også være forskjellige definisjoner på hva vi mener er blank overflate. Jeg tror ikke du får en 100% overflate med slike "nødreperasjoner".

Men la det stå noen dager, og forsøk igjen.

Hvis ikke kan du jo prøve det som hallaron angir. 12000 er jo nesten A4 struktur!!

Lykke til.

Skal selv snart lakkere min båt, så jeg følger med på de forskjellige trådene

mener jeg har hørt ar Rolls Royce bilene blir først lakket, så handslipet med fiiiiin korning og polert opp... Dette for at det er nesten ikke mulig å unngå en form for appelsinhud på sprøytelakkerte flater... ( men så skal det sies at jeg har sett på noen biler på utstillinger osv som er helt strøkene.. og jeg vet ikke om dette bare skyldes en dyktig lakkerer) appelsinhud ser man jo på ensfargede ( ikke metallic) biler også som oftest

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg tror ikke du får en 100% overflate med slike "nødreperasjoner".

Jeg pusset subben med 120 papir før jeg jobbet meg opp gjennom gradene. Skal jeg gjøre det igjen blir det med Micromesh på eksentersliper, og en proff poleringsmaskin. Jeg fikk det veldig blankt, men det tok sin tid:-)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...