jensemann2 Startet 15.November.2009 Link til dette innlegget Startet 15.November.2009 Går det an å sprøyte en seilbåt ute til sommeren i norsk klima? Med f.eks presenninger rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Kjenner ikkje Jotun hardtop. Men allt kan sprayes utendørs som innindørs. Vind og støv tar du selvsagt hensyn til Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kuran Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Det er ikke noe problem ,har brukt den på en scan det ble bra det Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Går fint det Men det er en krevende lakk og sprøyte.. du må IKKE ha en skyggeside og en solside for og si det sånn.. da får du appelsinskall og matting på solsiden og sig på skyggesiden.. tro meg jeg har prøvd.. Den matter veldig lett i sollys (samme som dugmatting) så det beste er og ta det en dag med overskyet vær over 15 grader Jeg hadde ingen preseninger rundt.. ikke noe problem. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jensemann2 Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 ok. Kan vel være en ide å vanne rundt båten da, (den står på grus). Må man sprøyte på sprøytesparkel først, for så å pusse ned i flere omganger? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Spøytesparkel blir vel litt overkill på båt, med mindre du har store mengder porer i gelcoaten? Jeg ville ha sparklet alle synlige hakk/riper, sprøytet et par strøk med Antipest primer, finslipt denne og avsluttet med 4-5 strøk Hardtop vått i vått på toppen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janee Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Dere som har erfaring med sprøyting av Jotun Topgloss (el Hardtop) utendørs, hva bruker dere av verneutstyr når dere lakkerer? Jeg ser for meg å bruke en halvmaske (med A1 gassfilter), briller, hansker og overtrekksdress når jeg skal lakke med Topgloss. Noen som har synspunkter på om dette er OK? Jotun anbefaler egentlig å bruke friskluftsmaske (overtrykk) når denne lakken sprøytes, men det er vel mest aktuelt dersom lakkeringen foregår i lakkboks eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Jeg har brukt samme utsyr som du foreslår ved lakkering ute og i godt ventilerte rom.. Ser ikke helt poenget med overtrykksmaske da jeg ikke jobber med dette til daglig. Helt klart det beste men.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Janee Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 OK, da den brune stripen på båten sprøyte lakkert! Jobben gikk egentlig ganske bra helt til jeg ble litt for ivrig på siste strøket og fikk sig/renning på noen stedet Har brukt Jotun Topgloss til jobben. Hvor lenge må jeg vente før jeg sliper ut renningene på denne lakken (tørketid ved 5C er 30t og herdetid er 15dager)? Tar sikte på å matte ned og påføre nytt toppstrøk når renningene er slipt ned. Hvor grovt papir kan jeg tillate meg å bruke når renningene slipes ut, og hvor grovt papir kan jeg bruke når jeg matter ned (brukte 400 korning når jeg mattet ned gelcoat før lakkering)? Regner med at våtsliping er eneste alternativ? Innspill fra dere med erfaring mottas gjerne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Jeg ville brukt eksentersliper og 120 papir til å fjerne sigen, og deretter våtslipt med først 240 og til sist 360/400. Jeg ville ventet et par dager, til lakken kjennes hard før sliping. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janee Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Takk til indeks for nyttig input. Jeg snakket med en kar på Maritim i går som mente jeg kunne klare å slipe ned kun renningene for så å vannslipe med 800-1200-1500 papir. Dersom jeg avsluttet med rubbing og polering skulle dette bli helt perfekt! Dette kunne en også gjøre dersom man har fått appelsineffekt i den lakkerte overflaten. Er det noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 400 papir holder i massevis. Du vil aldri se forskjell på en slik lakkeringsjobb som dette. Selv skal jeg lakke stripa med rulle og Bengalac. Vet at det ikke blir like bra, men dersom jeg skal sprøyte så må jeg dekke til en haug med båter. Men jeg tror det skal bli ganske greit. Som test lakka jeg skiboksen på den måten. Det ble ganske bra. Jeg brukte korhåret rulle for blanke flater.. Blir det for ille så får jeg heller pusse ned igjen neste år og få kjørt båten til et egnet sted for sprøyting. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 400 papir holder i massevis. Du vil aldri se forskjell på en slik lakkeringsjobb som dette. Selv skal jeg lakke stripa med rulle og Bengalac. Vet at det ikke blir like bra, men dersom jeg skal sprøyte så må jeg dekke til en haug med båter. Men jeg tror det skal bli ganske greit. Som test lakka jeg skiboksen på den måten. Det ble ganske bra. Jeg brukte korhåret rulle for blanke flater.. Blir det for ille så får jeg heller pusse ned igjen neste år og få kjørt båten til et egnet sted for sprøyting. Vi snakker ikke om det samme her! Dersom du skal pusse ned for å lakkere er 400 papir glimrende. Jeg gjorde dette før jeg lakkerte. Det jeg egentlig mente i mitt forrige innlegg var om noen hadde prøvd å korrigere feil i lakken (sig og appelsin effekt) ved å slipe forsiktig ned for så å polere opp. Spørsmålet kan jeg dog delvis besvare selv da jeg nettopp har forsøkt å slipe ned noen områder med sig og ett område med appelsinstruktur. Områdene med sig slipes (forsiktig) plane med 400 papir på en liten kloss. Videre brukes 800 og 1200 papir for hånd. Appelsinstrukturen fjernes med 1200 papir direkte. Alle nevnte opperasjoner er utført med vann. Etter sliping har jeg polert en runde med Autosol. Dette blir rimelig bra, men ikke perfekt (mangler litt glans). Er det noen som kjenner prosessen videre? Sitér dette innlegget Link to post
kjetika Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Autosol er vel mer å regne som et rubbe middel, i hvertfall på lakkerte flater. (Ypperlig å bruke på krommede flater, vel og merke?) Prøv med et poleringsmiddel, men lakken må få herde ordentlig før dette bli bra! Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Autosol er vel mer å regne som et rubbe middel, i hvertfall på lakkerte flater. (Ypperlig å bruke på krommede flater, vel og merke?)Prøv med et poleringsmiddel, men lakken må få herde ordentlig før dette bli bra! Enig i at Autosol er å regne som rubbing, men man må vel gå veien via rubbing når man har slipt lakken med 1200 papir? Man greier vel ikke å polere en såpass "grov" overflate? Hvor lenge må lakken herde og hva er resultatet dersom den ikke har herdet lenge nok? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Finnes en produktserie som heter Micromesh, dette er EKSTREMT finkornet smergelpapir der fineste korning er 12000 eller noe slikt. Jeg bestilte et sett fra Ebay (UK) og brukte det for å få fram glossy finnish på en subwoofer jeg bygde i vinter. Det fungerer utmerket, jo mer en sliper og jobber seg gjennom alle korningene, jo bedre blir resultatet etter rubbing polishing til slutt.. Jeg kjøpte håndpussepapir, men tror det også finnes til eksentersliper... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
kjetika Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hvor lenge den må herde er jo avhengig av temperatur, men det kan jo være snakk om flere uker!! Hvis du overhode ikke får polert den, og den forblir matt, så kan det bety at den ikke er ordentlig herdet. Men her kan det også være forskjellige definisjoner på hva vi mener er blank overflate. Jeg tror ikke du får en 100% overflate med slike "nødreperasjoner". Men la det stå noen dager, og forsøk igjen. Hvis ikke kan du jo prøve det som hallaron angir. 12000 er jo nesten A4 struktur!! Lykke til. Skal selv snart lakkere min båt, så jeg følger med på de forskjellige trådene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hvis du ikke er fornøyd med glansen tar du en runde med 2000 også! Deretter rubbing, og til sist polering og voksing. Da blir det blankt så det holder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 mener jeg har hørt ar Rolls Royce bilene blir først lakket, så handslipet med fiiiiin korning og polert opp... Dette for at det er nesten ikke mulig å unngå en form for appelsinhud på sprøytelakkerte flater... ( men så skal det sies at jeg har sett på noen biler på utstillinger osv som er helt strøkene.. og jeg vet ikke om dette bare skyldes en dyktig lakkerer) appelsinhud ser man jo på ensfargede ( ikke metallic) biler også som oftest Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
index Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Sliping og polering etter lakkering er et must på alt av showbiler av en viss klasse. Angående Rolls Royce så mener jeg at de beregnet 15 timers arbeide på å polere opp en ny bil for at lakken skulle være presentabel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hallaron Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Jeg tror ikke du får en 100% overflate med slike "nødreperasjoner". Jeg pusset subben med 120 papir før jeg jobbet meg opp gjennom gradene. Skal jeg gjøre det igjen blir det med Micromesh på eksentersliper, og en proff poleringsmaskin. Jeg fikk det veldig blankt, men det tok sin tid:-) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.