morgull Startet 16.November.2009 Link til dette innlegget Startet 16.November.2009 Har akkurat kjøpt meg en Mercury 50 hk 96 modell. Har koblet opp fjernkontroll og elstart, men er litt usikker på hvor batterikablene skal kobles. Redd for å koble feil.. Har lagt med et bilde som viser hvordan jeg tror det skal være, men skulle gjerne hatt tilbakemelding fra noen der ute som kjenner til dette slik at jeg ikke kobler feil. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/merc50a.jpg Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Droll Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Minus ledningen kan godt kobles til på nevnt punkt, men ville sett om det ikke var en LØS bolt litt lavere på motoren ( trenger bare en skikkelig tilkobling til gods på blokka ). Pluss ledningen skal IKKE kobles direkte på starteren, men du kan følge den ledningen tilbake til start releet, der skal det være en ledig tilkobling for pluss ledningen ( er antagelig tilkoblinger for 2 tykke ( batteri og starter ) + tynne ledninger for styring av starter ). OBS skal også være et eller flere RØDE ledninger som er koblet til samme punkt, er du det minste usikker... ta et bilde og spør . Dobbeltsjekk også polariteten på batteri tilkoblingene FØR du kobler inn batteriet ( sort på minus, rød på pluss ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
morgull Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Takk for tipset Arne Kjetil. Glad jeg sjekket på forumet her før jeg prøvde å starte den :-) Skrudde av dekselet ved siden av starteren. Der fant jeg start releet. Den tykke gule kabelen fra starteren ender der. På den andre siden av releet kommer det inn 2 røde kabler. Mutteren der var løs, så da regner jeg med at det er der + fra batteriet skal kobles? Legger ved et bilde: Bilde av releet En annen ting jeg lurer på.. Ser det står referert til både 50 og 60 hk flere steder på motoren. Er dette samme motoren? Vet du hva som er forskjell på de, eventuelt om det er en smal sak å gjøre om fra 50 hk til 60 hk? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Droll Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Der fant jeg start releet. Den tykke gule kabelen fra starteren ender der. På den andre siden av releet kommer det inn 2 røde kabler. Mutteren der var løs, så da regner jeg med at det er der + fra batteriet skal kobles? Kan stemme det ja, er selve hoved knutepunktet, strøm ut til resten av motoren går via de rød ledningene ( lading inn, strøm ut til kontroll, strøm ut til trim/tilt ) En annen ting jeg lurer på.. Ser det står referert til både 50 og 60 hk flere steder på motoren. Er dette samme motoren? Mye er likt på de motorene, de har samme boring og slag ( samme sylindervolum ), men det er også forskjeller.... Et par forskjeller er : Forskjellige forgassere Forskjellige reedventiler ( tykkelse ) Er også 2 typer stempler til disse motorene ( litt usikker på hva forskjellen er ) OBS pass på å koble ifra batteriet men du kobler til de grove ledningen ( er årsak nr 1 når det gjelder fremtidige ladeproblemer ( til/fra kobling av batteri under gange + feilkobling av +/- ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.