Jump to content

Konsekvenser av ukyndig skruing....

Gudrun

Recommended Posts

Kommer nettopp fra en god bekjent....

Ikke oppløftende derfra

Han kjøpte en eldre helplanende båt for ca. 2 år siden.... God fart og så bra ut.... en 6syl. turbomotor av godt gammelt merke....Kjappt opp i turtall ja faktisk i overkant av turtall den skulle ha på fullt pådrag....

Etter et par mnd. med normalt bruk synes han det kom mye røyk ut av veivhusventilasjonen... og ganske riktig, skikkelig puffing da påfyllingslokket ble åpnet....

Motoren løftet ut og toppen tatt av.....

Resultatet var nedslående: 3 sprukne stempler og en sylinder som var blålig på farge.....Oj, her har det vært alvorlig varmt og store utgifter på gang.... Ok eldre slitt motor, så kanskje dette hang sammen???

men den motorkyndige han hadde med seg ville sjekke mer før den ble helt skrudd fra hverandre...

Ved å sjekke med riktig stigerør på dieselpumpen fant han ut at her hadde det vært folk og rotet.... innsprøytningstidspunktet var helt ute av lage.... javel er det mer som er tuklet med her??....

Pumpen ble levert til full sjekk hos dieseleksperter..... De ringer han noen dager senere: Dieselmengden er stillt helt til himmels....var ikke noe som helst mer å hente på pumpen....Den ga alt det den klarte...

Vel det var bare å betale for full overhaling på pumpen og smile....Ble så stilt tilbake til det den en gang hadde levert..

Nye foringer og stempler ble bestilt og montert med nye lagrer.... han blir litt usikker på turboen.... så den blir og sjekket nøyere.... Vist seg den var veldig slitt så det var bare å skifte den og...

Ok, motorens settes sammen og prøvekjøres.....Alt funker 100%...

Prøvetur på fjorden lover for en flott sommer....ok noe mindre toppfart enn sist.

ca. 15-20 gangtimer senere:

Rett før han skal ta den på land for opplag kommer det noen veldig stygge lyder av drevet, oj dette hørtes dyrt ut.... slept til land og konstatere da at det er flere lagre og drev inni som er knust....

Nå venter en ny runde...

Som den motorkyndige sa til han: Her har noen tuklet med alt av innstillinger på dieselsystemet så motoren har vært alvorlig overbelastet. Temperaturen i sylindrene har vært helt ute av kontroll... skal ikke se bortifra at drevet har hatt det like hardt......og måtte gi opp det og...tok bare litt lengre tid...

Ny vinter med skruing venter...

Det er viktig å kunne en del om båt i dag, både når det kommer til skrog, motor og gir. Hvis en er avhengig av å kjøpe alle disse tjenestene når en skal vurdere et kjøp, så blir det fort dyrt. Her virker et som at forrige eier har pint ut det som er av motoren og litt til. Når en skrur opp pumpa så mye, så må en også innse at motoren ikke tåler denne belastingen kontinuerlig. Det er kun for kortere intervaller, og i tillegg så burde motoren vært utstyrt med underspyling av stempler for bedre kjøling og smøring av sylinderene. :nonod: Rister bare oppgit på hodet av slikt :smash::smash::headbang::nonod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Uff :nonod: Desverre er nok dette vanlig. Som regel ikke noe problem og stresse en motor noen ekstra HK men få sakyndige til og ta jobben.. desverre alt for lett og skru seg ut på viddene og med varmgang og smeltede/sprukne stempler som resultat. Ikke sikkert det var forrige eier som gjorde dette.. kan jo gå fint i mange år dette.. uansett trist for nåværende eier og få denne kostnad..

Også håpløst for oss vanlig dødlige og sjekke dette ved kjøp uten og få et dieselverksted til og bli med på titten..uff..

Nå idag med elektroniske motorer er det enda værre da selger bare tar ut boksene sin ved salg.. og kjøper får en motor som er orginal men har levd et tuna liv tidligere..

Så faktisk en som skulle selge slike bokser på finn.. da han hadde solgt båten sto det i annonsen.. tenkte med en gang på om den heldige kjøper av båten hans viste om dette siden han ikke ville ha med disse vidunder boksene :nonod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har ikke så mye greie på dieselmotor, men lurer likevel på hvordan motoren kan ha gått tilsynelatende bra når insprøytingstidspunktet var "helt ute av lage" og innsprøytingsmengden var stilllt "til himmels". Blir det for eksempel ikke my svart røyk av slikt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det der skjønte jeg ikke helt, det må du gjerne forklare litt bedre -stig-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Stig er innpå noko der. Viktig å skille på sugemotor og matet motor. Diesel er med å kjøler i forbrenninga. Presser man luft inn må dieselmengden avstemmes etter dette. Enkelt gjort kan man bruke lasermåler på eksosmanifoil og sjekke temperaturen. Mange år siden nå, så eg husker ikkje anbefalt temperatur på eksos ut fra brennkammeret nå :smiley:

MEN å øke turbotrykket for mykje kan uansett skade stempel/råde.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Normalt sett så får man ikke økt turbotrykket på Vp i hvertfall uten og øke brennstoffmengde.. da Vp turboene ikke har wastegate. Vp har en slange fra innsug til brennstoffpumpe som lager vakuum og øker brennstoffmengde proposjonalt med turbotrykket.. Det merker en meget godt på VP med gåen turbo.. da minker brennstoffmengde og man får bare dårligere effekt og ingen økt røyk.

At en får sprukne stempler av og justere opp for mye er naturlig da avgasstemp øker dramatisk ved høyere turbotrykk/mer drivstoff.

Avgass tempen øker fordi at motoren ikke klarer og kvitte seg med det økte trykket fort nok.. og man får varmgang,sprukne stempler,smeltede stempler som resultat..

Jeg har ikke inngående kjennskap til dette men sikkert andre som har det her på BP.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Flere som skrudde opp gamle Ford 2700 serie turbodieseler med havari som resultat. Mener å huske at en ikke fikk mere enn 210 hester ut av de kontinuerlig. Fikk vel pint 250-300 hester ut av de med stor etterkjøler og turbo, men bare for kortere intervaller. For å få disse til å holde litt bedre så ble det satt inn ekstra oljepumpe for underspyling av stempler. I tillegg var det viktig at motoren hadde kromsylindere i stedet for støpejernsylindere. Fort gjort å knekke motoren hvis en ikke vet hva en driver med ja :yesnod:

Snakker om de Fordene jeg var borte i på begynnelsen av 80 tallet. De fikk en ikke mere enn 210 hk på kontinuerlig drift den gangen :smiley: Kjenner et par stykker som prøvde å tyne nærmere 300 hester ut av de og da gikk det dritt. Skjæring og hull i stempler.

Redigert av Bartesam (see edit history)

Det var lastebilblokker det sto 150 T når det var støpejernsforinger, og 150 TC når det var chromforinger. Disse ble totalt overhalt og marinisert noenlunde identisk med Ford Sabre 250 hesteren. Sabre motoren hadde 250 hester "på topp", ikke kontinuerlig. Denne motoren ble skrudd opp ennå mere til nesten 300 hester "på topp", men den holdt ikke lenge før sylinderene skar seg realt. Han kjørte denne motoren som han kunne kjøre med denne konfigurasjonen kontinuerlig, men det brøyt sammen. Motoren tålte ikke det trykket i sylinderen. Hadde han hatt chromforinger, så hadde den holdt lenger i alle fall. Stempelspylepumpe med egen kjøler hadde han til og med :nonod:

som det er skrevet før her så bestemmes temperaturen i forbrenninga i en diesel av dieselmengden og muligheten for å bli kvitt avgassene. her kommer en kraftigere turbo, og større eksos inn. mange diesel motorer tåler uendelig med trykk og diesel før di kvelder, man må bare ha full kontroll over eksostemperatur og stabilt turbotrykk. en enkel regel er som sagt at la den ryke litt, er sunnere enn ingen røyk! i endel motorer så har man ikke wastegate, da følger bare turbotrykket belastningen og diesel mengden, en god ordning, da man har en bevegelig del mindre som kan feile!

se bare på izusu 1.7literen (mercruiser 1.7) den pushes det ut 140hk ut av, det er endel i en slik motor, i bilsammenheng så yter den 90.

En diesel motor blir vel aldri kjølt av dieselen, bensin motorer er avhengige av kjølinga fra fuel, men ikke diesel. her er det stikk motsatt. For mye diesel så får du en ecg som er sikkert er oppi en rundt 800 + grader.

Og ved og montere cooler og skru opp pumpa...da skal det ryke mer!! Du mister trykk i en cooler! Cooleren er til slik at man kan stille opp trykket på turboen og alikevel ikke overdøse motoren med masse varm unyttig luft.

Og dette med wastegaten som nevnes, stemmer det...? når en fjerner\ikke er wastegate så gir vel turboen det den klarer og makter, wastegaten er jo til får å slippe ut trykket når den når ett gitt forhånds innstilt trykk?

Sjimset igjen min wastegate på en 2.4 l toyota td, å da spolte den opp i fra org. trykk på 0.6 til 1.7 bar.

se bare på izusu 1.7literen (mercruiser 1.7) den pushes det ut 140hk ut av, det er endel i en slik motor, i bilsammenheng så yter den 90.

120 i hvertfall. Jeg spurte Marine Power om jeg kunne skru opp den motoren - og de sa at det var tatt ut mer enn nok som det var.

Jeg er redd for at vi kommer til å se flere eksempler som dette nå som det også selges trimbokser til marine motorer. En marine motor jobber under kontinuerlig hard belastning - og belastes mye hardere enn en bilmotor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

så du mener at dieselen blir pumpa inn i sylideren litt sprenger og resten blir skylt ut i en spesifikk kanal og i retur til tanken?

""Jeg har blitt fortalt at dieselmengden er mye større enn forbruket nettopp fordi dieselen brukes til å kjøle motoren.""

Det er jeg nesten 100% sikker på at er feil, du kan jo prøve å se hva som sjer med egt'n din om du skrur opp litt for at motoren skal få ekstra kjøling..

Redigert av Felten (see edit history)

jeg har ennå ikke vært borti en diesel motor i en båt som ikke har en slange for retur av diesel. Det høres rart ut om det går inn i sylinderen - men et eller annet sted går det :smiley: Kan være at det kjøler dysene

Da jeg dimensjonerte dieselfiltre til forrige båten dimensjonerte vi filtrene til 200 liter i timen - mens forbruket per motor er max 60 liter i timen. Alt etter VP's spesifikasjoner.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bruker etterkjøler for å få kald luft inn i sylinderen. Kald luft har mindre molekyler enn varm luft, og kald luft ekspanderer inne i sylinderen samt at det er et overtrykk der fra sotjageren. Mere drivstoff inn gjør at det blir mye mere hester der. Drivstoff kjøler også ned temperaturen i slylinderen slik at ventilene ikke brenner seg på samme måte som i en bensinmotor. For lite fuel blir brente ventiler så det holder :smiley:

NOEN dieselmotorer bruker diesel til å kjøle dysene og da er returen gjerne 10 ganger forbruket, de andre har en beskjeden retur som ligger langt under normalforbruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...