Jump to content

Konsekvenser av ukyndig skruing....


Gudrun

Recommended Posts

Motorkonstruksjonen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Og ved og montere cooler og skru opp pumpa...da skal det ryke mer!! Du mister trykk i en cooler!

 

Det stemmer at du mister trykk i en cooler, men luftmengden (vekten av lufta) reduseres jo ikke. Siden turboen får mindre mottrykk, greier den å levere mer luft, og resultatet blir at sylindrene blir tilført mer luft enn uten cooler. Så i utganspunktet skal det ryke mindre med intercooler, men dersom du skrur opp puimpa nok greier du sikkert å få det til å ryke mer. Men dette skyldes isåfall at du skrur opp pumpa, ikke at du monterer intercooler.

Link to post

Dieselpumpa blir vel kjølt ned av den ekstra dieselmengden, og dessuten blir jo dieselen i tanken filtrert bedre/raskere når gjennomstrømmingen er så høy.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Diesel som er varm gjør også at ytelsen på motor går ned i forhold til kaldere diesel. Har lite å si på en 200 hesters motor, men mere å si på en 3500 hesters motor :smiley:

 

Hva er dette??

En påstand tatt fra hvor???

 

Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Ser at flere refererer til å "skru opp" turbo trykket. Hvordan gjør en dette? Alle motorer jeg har jobbet med så er ikke dette mulig. Årsaken er at ladetrykket er en direkte konsekvens av motorens avleverte eksosmengde, altså luft/brenstoff.

 

Med en wastegate ventil er det ikke noe problem å øke eller senke turbotrykket...

Senior-du er min helt!

Link to post
Hva er dette??

En påstand tatt fra hvor???

 

Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!!

 

:sailing:

Bjørn

 

Trodde det var hendelen som regulerte turtallet, er ihvertfall sånn hos meg. Vil påstå at effekten går ned når det er volumetrisk regulering på brennstoff tilførselen til motoren d.v.s det effektive pumpe slaget . Da er jo volumet konstant ved ett aktuelt pådrag, mens masse(kg) er redusert pga forandring i densitet. Om det har stor betydning, det kan diskuteres.

Link to post
Er ikke helt med på hvordan denne virker, kan du gi en kort beskrivelse?

 

En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket slik at dette ikke blir for høyt. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil ventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt av fjæra i wastegaten eller en turbotrykkskontroller.

Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wastegaten ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene og grenrøret. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Dersom du opplever at effekten ikke øker selv om turbotrykket øker er dette ofte fordi mottrykket er for høyt. Da vil en større wastegate ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet.

En wastegate kan også bli for stor og derfor må man ikke velge den største som finnes. Dersom wastegaten blir for stor i forhold til hvor mye eksos motoren produserer vil du oppleve et ustabilt turbotrykk. Wastegaten må derfor samsvare med oppsettet på turbo og eksoshus, downpipe etc.

Senior-du er min helt!

Link to post

Skal undersøke på jobben i morgen om hvor mye det er snakk om, men husker at det var et tema på et kurs for mekanikerene hos oss :yesnod:

 

 

Hva er dette??

En påstand tatt fra hvor???

 

Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!!

 

:sailing:

Bjørn

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Trodde det var hendelen som regulerte turtallet, er ihvertfall sånn hos meg. Vil påstå at effekten går ned når det er volumetrisk regulering på brennstoff tilførselen til motoren d.v.s det effektive pumpe slaget . Da er jo volumet konstant ved ett aktuelt pådrag, mens masse(kg) er redusert pga forandring i densitet. Om det har stor betydning, det kan diskuteres.

 

Når du skyver hendelen forover så gir du regulatoren kommando om å øke turtall.

 

Holder du 1000 rpm og ønsker 1500 så skyver du spaka forover til turtelleren viser 1500 rpm.

 

Møter du uforutsett hindring, f.eks. med baugen mot en bergvegg så vil regulatoren forsøke og opprettholde gitt kommando og vil derfor kompensere ved å øke pådraget på brennstoffpumpen.

 

For å sammenligne:

I motsetning til en vanlig båtmotor med turtallsregulator så er en bilmotor er direkte regulert. Dvs. at du må kompensere med gasspedalen når du møter en motbakke.

 

Båter med vribar propell nyter godt av denne funksjonen. Man stiller inn ønsket rpm og manøvrerer forover/akterover ved å vri propellen. Motorens rpm justeres automatisk med turtalls regulatoren.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Møter du uforutsett hindring, f.eks. med baugen mot en bergvegg så vil regulatoren forsøke og opprettholde gitt kommando og vil derfor kompensere ved å øke pådraget på brennstoffpumpen.

Eneste motorene jeg har erfart at turtallet øker ved større motstand er elektronisk styrte motorer. VP's D serie øker turtallet når båten går i "oppoverbakke" over en bølge.

 

Mekanisk styrte motorer - som Yanmars 6 sylindrede - har jeg aldri opplevd dette på

Link to post
Hva er dette??

En påstand tatt fra hvor???

 

Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!!

 

Joda, effekten vil bli påvirket når dieselen utvider seg, men det er neppe så veldig interessant i en marinemotor hvor det er tatt ut forholdsvis lite effekt. På en bil hvor effekt er et av flere salgsfremmere, blir det ofte montert dieselkjøler for å kunne mate inn mest mulig diesel ved behov.

Senior-du er min helt!

Link to post
Eneste motorene jeg har erfart at turtallet øker ved større motstand er elektronisk styrte motorer. VP's D serie øker turtallet når båten går i "oppoverbakke" over en bølge.

 

Mekanisk styrte motorer - som Yanmars 6 sylindrede - har jeg aldri opplevd dette på

 

Bitteliten!, les innlegget mitt engang til!!

 

Jeg skriver at ved uforutsett motstand så vil turtallsregulatoren forsøke å opprettholde turtallet ved å øke pådraget på dieselpumpen. M.a.o. ikke snakk om noe ØKNING av turtallet!!

 

Og regulatoren vil selvfølgelig også kompensere for den omdreiningsnedgangen som varmere diesel vil medføre som følge av densiteten!!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Vel!!

 

Hvis pumpen har fullt pådrag så er det ikke mere å kompensere med !!!! :wink:

 

:sailing:

Bjørn

 

Tror du ikke vil skjønne dette :wink:

 

Diesel har en tetthet på 0,84kg/l Ved oppvarming blir tettheten lavere og effekten pr. liter reduseres.

 

Praktisk øvelse som helt sikkert får deg til å forstå:

 

Kjøp en 1 liters kartong med fløte, hell den i en bolle og visp den til krem, forsøk deretter å få all kremen ned i kartongen igjen på samme tid som du helte fløten ut...det er fortsatt bare en liter fløte, men den har mye lavere tetthet.

 

Lykke til!

(kjøp gjerne litt gelè sammen med fløten så kan du nyte restene etter forsøket)

Senior-du er min helt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...