SveinHa Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Motorkonstruksjonen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Vestkystseiler Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Og ved og montere cooler og skru opp pumpa...da skal det ryke mer!! Du mister trykk i en cooler! Det stemmer at du mister trykk i en cooler, men luftmengden (vekten av lufta) reduseres jo ikke. Siden turboen får mindre mottrykk, greier den å levere mer luft, og resultatet blir at sylindrene blir tilført mer luft enn uten cooler. Så i utganspunktet skal det ryke mindre med intercooler, men dersom du skrur opp puimpa nok greier du sikkert å få det til å ryke mer. Men dette skyldes isåfall at du skrur opp pumpa, ikke at du monterer intercooler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Dieselpumpa blir vel kjølt ned av den ekstra dieselmengden, og dessuten blir jo dieselen i tanken filtrert bedre/raskere når gjennomstrømmingen er så høy. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Felten Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 okei, da bør man jo i det minste utnytte den til og stille opp trykket på turboen slik at tidligere trykk ut av turbo blir lik ut fra cooler, og da uten og kødde med økt trykk inn i sylinder. Blir hvertfall logisk for meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Motorkonstruksjonen. takk - det forstod jeg også Men hva er forskjellen på konstruksjonene? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Diesel som er varm gjør også at ytelsen på motor går ned i forhold til kaldere diesel. Har lite å si på en 200 hesters motor, men mere å si på en 3500 hesters motor Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 (redigert) Men hva er forskjellen på konstruksjonene? Du har helt rett i det du antyder, nemlig at den store mengden returdiesel har en kjølefunksjon. Den kjøler ikke sylinderne men høytrykkspumpen, eller mer vanlig brukt: dieselpumpen. Redigert: Litt sen... Redigert 17.November.2009 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
mateco Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Diesel som er varm gjør også at ytelsen på motor går ned i forhold til kaldere diesel. Har lite å si på en 200 hesters motor, men mere å si på en 3500 hesters motor Hva er dette?? En påstand tatt fra hvor??? Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mask Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Ser at flere refererer til å "skru opp" turbo trykket. Hvordan gjør en dette? Alle motorer jeg har jobbet med så er ikke dette mulig. Årsaken er at ladetrykket er en direkte konsekvens av motorens avleverte eksosmengde, altså luft/brenstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Ser at flere refererer til å "skru opp" turbo trykket. Hvordan gjør en dette? Alle motorer jeg har jobbet med så er ikke dette mulig. Årsaken er at ladetrykket er en direkte konsekvens av motorens avleverte eksosmengde, altså luft/brenstoff. Med en wastegate ventil er det ikke noe problem å øke eller senke turbotrykket... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
mask Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Hva er dette??En påstand tatt fra hvor??? Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!! Bjørn Trodde det var hendelen som regulerte turtallet, er ihvertfall sånn hos meg. Vil påstå at effekten går ned når det er volumetrisk regulering på brennstoff tilførselen til motoren d.v.s det effektive pumpe slaget . Da er jo volumet konstant ved ett aktuelt pådrag, mens masse(kg) er redusert pga forandring i densitet. Om det har stor betydning, det kan diskuteres. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Med en wastegate ventil er det ikke noe problem å øke eller senke turbotrykket... Hei Spinner, Er ikke helt med på hvordan denne virker, kan du gi en kort beskrivelse? På forånd takk Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Jeg vet det skal være dieselkjøler på min for at ikke dieselen skal bli for varm. Men akkurat hvorfor er jeg usikker på. Ellers interresant diskusjon, på hvilke motorer kan man justere innsprøytningstidspunkt og mengde? Er det stort sett bare på eldre motortyper? Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Er ikke helt med på hvordan denne virker, kan du gi en kort beskrivelse? En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket slik at dette ikke blir for høyt. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil ventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt av fjæra i wastegaten eller en turbotrykkskontroller. Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wastegaten ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene og grenrøret. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Dersom du opplever at effekten ikke øker selv om turbotrykket øker er dette ofte fordi mottrykket er for høyt. Da vil en større wastegate ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet. En wastegate kan også bli for stor og derfor må man ikke velge den største som finnes. Dersom wastegaten blir for stor i forhold til hvor mye eksos motoren produserer vil du oppleve et ustabilt turbotrykk. Wastegaten må derfor samsvare med oppsettet på turbo og eksoshus, downpipe etc. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bartesam Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Skal undersøke på jobben i morgen om hvor mye det er snakk om, men husker at det var et tema på et kurs for mekanikerene hos oss Hva er dette??En påstand tatt fra hvor??? Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Riktignok vil dieselens egenvekt bli noe mindre, men da de fleste motorer er utstyrt med turtallsregulatorer så vil et evt. turtallsendring bli fanget opp av regulatoren som dermed gir kompenserende økning på brennstoffpumpen!!!!! Bjørn Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Felten Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 (redigert) Du må shimse opp en wg for og få høyere trykk, eller skaffe en justerbar bleed ventil. Redigert 17.November.2009 av Felten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Trodde det var hendelen som regulerte turtallet, er ihvertfall sånn hos meg. Vil påstå at effekten går ned når det er volumetrisk regulering på brennstoff tilførselen til motoren d.v.s det effektive pumpe slaget . Da er jo volumet konstant ved ett aktuelt pådrag, mens masse(kg) er redusert pga forandring i densitet. Om det har stor betydning, det kan diskuteres. Når du skyver hendelen forover så gir du regulatoren kommando om å øke turtall. Holder du 1000 rpm og ønsker 1500 så skyver du spaka forover til turtelleren viser 1500 rpm. Møter du uforutsett hindring, f.eks. med baugen mot en bergvegg så vil regulatoren forsøke og opprettholde gitt kommando og vil derfor kompensere ved å øke pådraget på brennstoffpumpen. For å sammenligne: I motsetning til en vanlig båtmotor med turtallsregulator så er en bilmotor er direkte regulert. Dvs. at du må kompensere med gasspedalen når du møter en motbakke. Båter med vribar propell nyter godt av denne funksjonen. Man stiller inn ønsket rpm og manøvrerer forover/akterover ved å vri propellen. Motorens rpm justeres automatisk med turtalls regulatoren. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Møter du uforutsett hindring, f.eks. med baugen mot en bergvegg så vil regulatoren forsøke og opprettholde gitt kommando og vil derfor kompensere ved å øke pådraget på brennstoffpumpen. Eneste motorene jeg har erfart at turtallet øker ved større motstand er elektronisk styrte motorer. VP's D serie øker turtallet når båten går i "oppoverbakke" over en bølge. Mekanisk styrte motorer - som Yanmars 6 sylindrede - har jeg aldri opplevd dette på Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Hva er dette??En påstand tatt fra hvor??? Ytelsen på motoren vil ikke bli påvirket av litt varmere diesel!! Joda, effekten vil bli påvirket når dieselen utvider seg, men det er neppe så veldig interessant i en marinemotor hvor det er tatt ut forholdsvis lite effekt. På en bil hvor effekt er et av flere salgsfremmere, blir det ofte montert dieselkjøler for å kunne mate inn mest mulig diesel ved behov. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
mateco Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 (redigert) Eneste motorene jeg har erfart at turtallet øker ved større motstand er elektronisk styrte motorer. VP's D serie øker turtallet når båten går i "oppoverbakke" over en bølge. Mekanisk styrte motorer - som Yanmars 6 sylindrede - har jeg aldri opplevd dette på Bitteliten!, les innlegget mitt engang til!! Jeg skriver at ved uforutsett motstand så vil turtallsregulatoren forsøke å opprettholde turtallet ved å øke pådraget på dieselpumpen. M.a.o. ikke snakk om noe ØKNING av turtallet!! Og regulatoren vil selvfølgelig også kompensere for den omdreiningsnedgangen som varmere diesel vil medføre som følge av densiteten!!! Bjørn Redigert 17.November.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
liberty Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Efekten på motoren påvirkes av tempraturen på dieselen en Yanmar 6lY2A-STP Ytre 440hk ved en diesel temp på 25c og 427hk med en diesen temp på 40c Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 en Yanmar 6lY2A-STP Ytre 440hk ved en diesel temp på 25c og 427hk med en diesen temp på 40c 3% høres rimelig ut, hvor kommer tallene fra? Yanmars egne spesifikasjoner? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
mateco Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Efekten på motoren påvirkes av tempraturen på dieselen en Yanmar 6lY2A-STP Ytre 440hk ved en diesel temp på 25c og 427hk med en diesen temp på 40c Vel!! Hvis pumpen har fullt pådrag så er det ikke mere å kompensere med !!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
liberty Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Det er Yanmars egne spesifikasjoner som står i service manualen Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Vel!! Hvis pumpen har fullt pådrag så er det ikke mere å kompensere med !!!! Bjørn Tror du ikke vil skjønne dette Diesel har en tetthet på 0,84kg/l Ved oppvarming blir tettheten lavere og effekten pr. liter reduseres. Praktisk øvelse som helt sikkert får deg til å forstå: Kjøp en 1 liters kartong med fløte, hell den i en bolle og visp den til krem, forsøk deretter å få all kremen ned i kartongen igjen på samme tid som du helte fløten ut...det er fortsatt bare en liter fløte, men den har mye lavere tetthet. Lykke til! (kjøp gjerne litt gelè sammen med fløten så kan du nyte restene etter forsøket) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.